Autá na vodík, Ropa pre lietadlá, Ceny pohonných látok

tvojepeniaze.pravda.sk/sk_pludia … pludia_p01

Toyota chce zlacniť autá na vodík

Najväčšia japonská automobilka Toyota plánuje počas desiatich rokov znížiť autá s pohonom na vodík na 50-tisíc USD (asi 1,6 milióna Sk). Dnes stoja milión dolárov (31 miliónov Sk).

V roku 2015 firma plánuje začať predávať automobily s vodíkovými palivovými článkami, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu. Uviedol to pre Financial Times Kazuo Okamoto, ktorý sa na budúci mesiac stane šéfom spoločnosti pre výskum a vývoj.

Toyota verí, že uvedenie vodíkových automobilov na trh pred rokom 2015 by bolo problematické kvôli nedostatku čerpacích staníc. Plán Toyoty je konzervatívnejší než plán najväčšej svetovej automobilky General Motors, ktorá chce mať vodíkové vozidlo pripravené na výrobu v roku 2010.

Automobily s pohonom na vodíkové palivové články, ktoré neprodukujú žiadne emisie okrem vody, by mohli zmierniť obavy o vývoj životného prostredia a uľahčiť automobilkám plnenie prísnejších emisných noriem. Mohli by byť taktiež odpoveďou na stúpajúce ceny ropy, napísala agentúra Reuters.

Ak by automobilový priemysel prestal byť závislý na rope, potešil by aj predstaviteľov letectva. Predseda dozornej rady nemeckej leteckej spoločnosti Lufthansa Jürgen Weber nedábno vyzval, aby sa kvôli rastajúcej leteckej premávke vyčlenila časť svetových zdrojov ropy pre leteckú dopravu. Tá za letecký benzín zatiaľ nemá náhradu.

pi, ČTK, 17.6.2005

tvojepeniaze.pravda.sk/sk_pludia … pludia_p01

Nechajte ropu lietadlám, žiadajú z Lufthansy

Predseda dozornej rady nemeckej leteckej spoločnosti Lufthansa Jürgen Weber vyzýva, aby sa kvôli rastajúcej leteckej premávke vyčlenila časť svetových zdrojov ropy pre leteckú dopravu.

Kerozín ako pohonná látka pre leteckú dopravu sa v dohľadnom čase dá len ťažko nahradiť iným nosičom energie, vysvetlil Weber.

Vychádzajúc z faktu, že ložiská ropy sa za 40 rokov vyčerpajú, letecká doprava by mala mať energetickú bezpečnosť. Weber naďalej vychádza z toho, že medzinárodná letecká doprava vzrastie ročne o 5 percent. V roku 2020 bude podľa tohto predpokladu lietať okolo zemegule 20 000 dopravných lietadiel.

Podľa odhadu duchovného a technického otca projektu najväčšieho dopravného lietadla sveta Airbusu A380 Jürgena Thomasa sa vytvára dobrá šanca pre nové iniciatívy pre cestovanie strojmi lietajúcimi nadzvukovou rýchlosťou. Thomas predpokladá, že takéto projekty budú zo strany výrobcov a aerolínií odštartované počas nadchádzajúcich 5 rokov. “Je pre mňa nepredstaviteľné, aby sme sa k tomu nevrátili,” povedal Thomas.

Veľké stroje ako Airbus A380, ktorý dokáže prepraviť až 850 pasažierov, stratia podľa Thomasa na význame. Okrem toho sa pri väčších lietadlách dostáva človek na pokraj technických a fyzikálnych hraníc. Najväčší Airbus má rozpätie krídel 80 metrov a dĺžku vyše 70 metrov.

V civilnom letectve nedôjde pri technickom vývoji viac k žiadnym obrovským skokom, aké boli zaznamenané za uplynulých 50 rokov, povedal Thomas. Pokrok sa dosahuje v malých krokoch. Ako poukázal, motory dnešných lietadiel spotrebujú o 60 % menej paliva ako pohonné jednotky prúdových lietadiel prvej generácie, informovala nemecká agentúra DPA.

TASR, 5.6.2005

tvojepeniaze.pravda.sk/sk_psprav … spravy_p01

Ceny pohonných látok lámu rekordy

Ceny benzínov a motorovej nafty sú od stredy po týždni na čerpacích staniciach na nových historických maximách.

Stalo sa tak po tom, čo cenový líder na trhu, spoločnosť Slovnaft, zvýšil maloobchodné ceny benzínov o ďalších 30 halierov a ceny nafty o 60 halierov. Liter najpredávanejšieho benzínu Natural 95 tak stojí v priemere 37,60 a nafta 37,70 koruny.

Slovnaft tvrdí, že zmenou cien len kopíruje vývoj s motorovými palivami na burze v Rotterdame. Na nej stojí nafta vyše 560 dolárov za tonu a benzín 510 dolárov za tonu. Tieto hodnoty však mierne zaostávajú za rekordmi. Podľa Slovnaftu však po prepočte na slovenské koruny sú aj hodnoty z burzy na maximách. ,Najmä v prípade nafty boli ceny na burze v korunovom vyjadrení tento týždeň rekordné," povedala hovorkyňa Slovnaftu Kristína Félová.

Vývoj slovenskej koruny oproti doláru, za ktorý Slovnaft nakupuje ropu z Ruska, ide proti motoristom. Kým za prvý štvrťrok sa koruna posilňovala k 28,80 koruny za dolár, v súčasnosti oslabla až na 31,80.

Zdraženie benzínov výnimočne obišlo len vysokooktánový benzín 98. Jeho cenu ponechal Slovnaft na 39,90 Sk/liter. Rafinéria však naďalej odmieta, že ide o marketingový krok, aby cena neprekročila psychologickú hranicu 40 korún. “Benzín 98 má minimálny podiel na celkovom predaji a máme ho ešte dostatočné zásoby z minulosti,” zdôvodňuje Félová zachovanie ceny tohto druhu paliva.

Napriek tomu, že ceny benzínov stúpli za posledné tri mesiace už takmer o štyri koruny a nafta je oproti marcu drahšia o viac ako tri koruny, sú maloobchodné ceny vo vzťahu k burzovým cenám podľa Slovnaftu ešte podhodnotené. Slovnaft tvrdí, že burzové ceny v plnej miere výnimočne nepremietol z obáv pred výrazným poklesom spotreby.

Minulý týždeň rafinéria informovala, že mohla zvýšiť ceny benzínu nie o 60 halierov ale až o 1,70 Sk a nafty nie 90 halierov, ale o 2,60 Sk. “Ceny sú stále podhodnotené, už to však nie je tak výrazné,” aktualizuje Félová. Ďalší vývoj bude závisieť od burzy. “Veríme, že sa to na svetových trhoch obráti,” dodáva.

Vývoj cien palív na burze nie je tento rok štandardný. V júni, keď je v plnom prúde benzínová sezóna, býval v minulých rokoch benzín drahší ako nafta. Tento rok je to naopak. A to aj na čerpacích staniciach Slovnaftu, kde je od stredy nafta po mesiaci opäť drahšia ako benzín.

Martin Kováčik, PRAVDA, 15.6.2005