Apollo poteší oko ‑ vodičom sa konečne uľaví
(05.09.2005; Večerník; s. 2, 3; Novák Matej)
Architektonickému skvostu tlieskalo 50 tisíc ľudí
31 mesiacov trvala výstavba gigantického projektu, piateho premostenia medzi Petržalkou a Bratislavou. Dnes ráno, presne o 4.30 h mostom Apollo prešlo historicky prvé osobné auto a o päť minút neskôr aj prvá linka MHD, s číslom 87 z Dolnozemskej ulice. Motoristická Bratislava si tak bude môcť po dnešku poriadne vydýchnuť. Najviac zaťažený Prístavný most bude odľahčený o 40 tisíc automobilov denne, ktoré “prevezme” most Apollo. Teraz už len ostáva zvyknúť si na novú organizáciu dopravy a v horizonte piatich rokov začať s výstavbou šiesteho premostenia.
Most Apollo, ktorého vývoj sledovalo celé Slovensko, sprevádzalo niekoľko závažných problémov, ktoré mohli ohroziť jeho dokončenie. V prvom rade išlo o predraženie stavby o niekoľko sto miliónov korún a v neposlednom rade o časový sklz, čo spôsobilo, že most otvorili predstavitelia vlády a hlavného mesta až včera večer. V problémoch sa zmietali aj architekti, ktorých verejnosť odsudzovala za to, že most Apollo sa nápadne podobá na premostenia v iných svetových mestách.
Tí naopak tvrdili, že most je svetový unikát, nakoľko by sme na ňom nenašli ani jednu priamku, či pravý uhol. Pravdou je, že za túto stavbu bude firma, ktorá most stavala, ocenená v najbližších dňoch v Paríži. Most sa napokon dostaval a vodičom sa uľahčí katastrofálne cestovanie.
Oslávenec Apollo
Včerajší deň sa v hlavnom meste niesol v bujarých oslavách stavbársko‑architektonického umu. Obyvatelia metropoly prišli “krstiť” novú dominantu ‑ most Apollo. Oslavy sa konali priamo na hlavnom pilieri. Od rána si mohli o zaujímavé ceny zasúťažiť predovšetkým deti. Povrch a kvalitu vozovky si vyskúšali aj korčuliari a chválili… Nechýbal ani bohatý kultúrny program, vrátane vystúpenia skupiny Lojzo, ktorá Apollo na chvíľu roztancovala. Presne o piatej hodine popoludní vládni predstavitelia a zástupcovia samosprávy prestrihli pásku a most tak oficiálne odovzdali verejnosti. Programová lahôdka čakala na všetkých o deviatej hodine večer. Desať rán predznamenalo unikátny ohňostroj nad mostom Apollo. Trval takmer pol hodinu a diváci stojaci po oboch brehoch Dunaja mohli najprv sledovať krásny pyrotechnický vodopád z premostenia a následne svetelnú šou na oblohe.
‑‑‑‑‑
Projekt mosta má dlhú históriu a lokalita premostenia bola stanovená s minimálnymi zmenami už v roku 1976 s výhľadom výstavby v roku 2000. Využíva voľný priestor ako aj povodňové nížiny na oboch brehoch Dunaja. Most má strategický význam pre ďalší rozvoj mesta. Ľavobrežná strana mosta vchádza na Košickú a priľahlé ulice a je relatívne pevná. Na petržalskej strane sa mestský dopravný systém držal križovatky s nájazdmi na východo‑západný diaľničný systém od svojho vybudovania, s prispôsobením na mostné prístupy na južnej strane. Piaty most cez Dunaj rieši vnútromestskú dopravu a zohráva veľkú spoločenskú úlohu ako mestotvorný prvok centra.
Fakty v číslach
1998/99 ‑ pripravený koncept dizajnu (alternatívne tvary mosta: oblúkovy, závesný, predpnutý, rebrovitá podpora)
október 2000 ‑ realizovaná auditová štúdia
-
november 2000 ‑ vydané územné rozhodnutie 16. júl 2002 ‑ vydané stavebné povolenie
-
september 2001 ‑ zmluva medzi METRO Bratislava a.s. a EIB o poskytnutí dlhodobého úveru vo výške 45 mil. EUR na výstavbu mosta 29‑ máj 2001 ‑ vyhlásenie súťaže na výber dodávateľa stavby (postupovalo sa v súlade so zásadami medzinárodnej federácie konzultačných inžinierov ‑ FIDIC) 12. august 2002 ‑ hodnotenie výberovej komisie bolo ukončené 16. december 2002 ‑ podpísaná Zmluva o dielo na výstavbu a ukončenie stavby Most “Košická”, medzi objednávateľom METRO Bratislava a.s. a zhotoviteľom združenie Doprastav a.s. ‑ MCE VOEST GmbH aCo. 3‑ február 2003 ‑ začiatok výstavby
Zaujímavosti v číslach
140 dôležitých objektov tvorí celú stavbu.
835 metrov je celková dĺžka premostenia
517,3 metra meria hlavný mostný pilier
36 metrov je vysoký vrchol oblúka mosta Apollo.
66 lán drží hlavný mostný pilier pohromade
20 pilierov drží most nad hladinou Dunaja, jeden z nich je zapustený priamo vo veľtoku 5 240 ton váži hlavný mostný pilier. 75 000 metrov štvorcových vozovky je uložených na premostení.
Mosty cez Dunaj:
2 diaľničné mosty t.z. západný Lafranconi a východný Prístavný 2 mestské mosty t.z. Nový a Starý most.
V súčasnosti prejde po štyroch bratislavských mostoch denne cca 175 tisíc vozidiel. V roku 2005 možno očakávať viac ako 200 000 vozidiel a v roku 2030 až 270 000 vozidiel prechádzajúcich z Petržalky do centra Bratislavy a späť. Most Apollo by mal na svoje plecia prebrať 40 tisíc vozidiel denne, čo predstavuje asi 20 percent z celkovej zaťaženosti mostov.
ÚPRAVY križovatiek
V rámci stavby mosta Apollo boli prebudované križovatky: Dolnozemská cesta ‑ Eisteinova Košická ‑ Pribinova Prístavná ‑ Košická
‑ Landererova Prievozská ‑ Košická
‑ Mlynské nivy Košická ‑ Miletičova