„Minulý rok som bol za kamarátom v Prahe. Povedal som si, že vlakom už cestovať nebudem, lebo je to veľká diaľka. Rozhodol som sa, že pôjdem letecky, je to fantastická vec. Let som si objednal cez internet,„ povedal nám v letiskovom termináli v Dolnom Hričove Martin Kováčik, Martinčan žijúci v New Yorku. Bol jedným z prvých cestujúcich pravidelnej leteckej linky z Prahy do Žiliny a späť, ktorá je od 15. júla konečne realitou. Lietadlo typu ATR42 – 500 pre 46 cestujúcich, ktoré reprezentuje najnovšiu generáciu tohto typu turbovrtuľových lietadiel, bude na tejto trase premávať každý deň okrem soboty.
České aerolínie (ČSA) takto obnovia pravidelné letecké spojenie so Žilinou po takmer ako 25 rokoch. „Posledný cestujúci zo Žiliny odletel 28. 3. 1981 za menej ako 200 Kčs. O takmer 25 rokov k nám priletel prvý cestujúci tými istými aerolíniami, pravidelnou linkou, a veríme, že k výročiu 25 rokov to bude dvakrát denne,„ uviedol George Trabelssie, predseda dozornej rady spoločnosti Letisko Žilina, a. s. Pripomenul, že terminál s nákladmi 50 miliónov Sk bol vybudovaný za rekordný čas – štyri a pol mesiaca - s veľkou podporou Mesta Žiliny a napriek problémom so spustením linky na začiatku roka sa napokon tento zámer, za pomoci ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča, podarilo zrealizovať. Ministrovi poďakoval aj primátor Žiliny Ján Slota: „Myslím, že spádovosť tohto letiska je minimálne 600 tisíc až 700 tisíc ľudí, čo nie je malé číslo. Bez osobného zainteresovania pána ministra by sme pri otváraní tohto nového terminálu neboli. Ďakujem mu za všetkých občanov Žiliny aj severozápadného Slovenska.„
P. Prokopovič prisľúbil, že letisko v Dolnom Hričove bude mať „vlastný„ diaľničný privádzač: „Bude to diaľničný privádzač v rámci výstavby diaľnice do Žiliny a zrealizovaný bude do novembra 2006. Iný termín nepoznám a niet o tom pochýb,„ usmial sa minister. Je presvedčený, že linku budú využívať aj občania z iných regiónov, kde síce majú letiská, ale nie s priamym spojením s Prahou a cez Prahu do ďalších svetových destinácií, preto má podľa neho celoslovenský prínos.
Prečo si ČSA vybrali pre spoluprácu v oblasti leteckej dopravy práve náš región, vysvetlil prezident spoločnosti Jaroslav Tvrdík: „V prvom rade veríme v obchodno-ekonomický úspech linky, ktorú dnes otvárame a na druhej strane pre nás znamená sedem desiatok letov týždenne na Slovensko. Veríme, že dynamika počtu letov, nielen do tohto regiónu, ale aj na celé Slovensko, bude významne rásť, pretože slovenský trh považujeme za náš materský a je nám ľúto, že sme ho v minulosti opustili.„
Prínos pre podnikateľov i turistov vyzdvihol aj Ján Mišura, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory - Žilinskej regionálnej komory: „Letecká linka otvára posledný druh dopravy, ktorý doteraz na severnom a západnom Slovensku absentoval. Umožní rozvoj Žilinského a Trenčianskeho kraja. Je to jediné letisko, ktoré je pri dvoch medzinárodných koridoroch
E75 a E50, prechádzajúcich cez Slovensko. Ostatné letiská majú maximálne jeden koridor. Je to strategicky najvýhodnejšia lokalita a toto letisko nebude stratové, pretože sa tu spája biznis a cestovný ruch v zimnom aj letnom období. Okrem toho sú Žilina s Martinom bránou do štyroch národných parkov Slovenska z EÚ. Letisko vytvára nové príležitosti pre operátorov v cestovnom ruchu, ponúkať turistické trasy po Beskydách, Fatrách i Tatrách.„ Pripomenul, že linku určite využijú v novembri kórejskí podnikatelia, ktorí s predstaviteľmi Kórejskej obchodnej a priemyselnej komory priletia zo Soulu cez Prahu na rokovanie spoločného Slovensko-kórejského hospodárskeho výboru. Dana Folkmerová
http://www.zilinskyvecernik.sk/archiv/2005/zv_30/str_1.html#1/1