Vznik nového správcu diaľnic: Gigant je na svete

hnonline.sk/3-22302115-v%FDstavb … _detail-d1

Národná diaľničná spoločnosť už má svoje orgány. Pracuje sa na zabezpečení príjmov.

Bratislava (hn/Juraj Danielis), 26.1. 2005

Vznik Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorá prevezme časť kompetencií doterajšej Slovenskej správy ciest a bude vykonávať dôležité úlohy vo výstavbe diaľnic, už je na papieri. Zakladateľskú listinu NDS, ktorá vznikne k 1. februáru, včera podpísal minister dopravy Pavol Prokopovič..

Spoločnosť sa už svojím vznikom zaraďuje medzi najmajetnejšie subjekty na Slovensku. Jej základné imanie takmer štvornásobne prevyšuje majetok slovenského Telecomu či Železníc SR alebo viac ako dvojnásobne majetok Slovenských elektrární. Od správy ciest prevezme správu a údržbu všetkých diaľnic a rýchlostných ciest v prevádzke. Jej prvé valné zhromaždenie včera zvolilo nového generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva - Dušana Faktora, ktorý doteraz šéfoval práve Slovenskej správe ciest. Dozornej rade bude podľa rozhodnutia stopercentného akcionára spoločnosti, ministerstva dopravy, predsedať bývalý poradca ministra Branko Šmilňák. Informoval o tom hovorca ministerstva Tomáš Šarluška.

Viaczdrojové transfery
Ministerstvo dopravy ako zriaďovateľ tejto mamutej firmy práve pripravuje zabezpečenie jej príjmov. “V prvom rade pripravujeme zmluvu medzi štátom a spoločnosťou, ktorá jej bude kompenzovať to, že sa stará o údržbu a opravy zverených ciest,” hovorí generálny riaditeľ sekcie cestnej infraštruktúry ministerstva dopravy Peter Barek. Hoci finálna verzia ešte nie je hotová, predpokladá, že transfer by sa mal ročne pohybovať okolo jednej miliardy korún.
Ďalším zdrojom budú účelové dotácie zo štátneho rozpočtu, predbežne plánované na osem až desať miliárd korún. Z týchto peňazí sa bude pokrývať diaľničná výstavba projektov spolufinancovaných z európskych fondov.
Spoločnosť bude zodpovedná aj za výber mýta z diaľničných nálepiek a neskôr aj elektronického mýta. Týchto prostriedkov by sa podľa očakávaní len v tomto roku malo vybrať 1,5 miliardy korún. Výnosmi z mýtneho sa spoločnosť v blízkej budúcnosti zaručí za štvormiliardový úver od Európskej investičnej banky, ktorý Slovensko využije na dostavbu diaľničného úseku D1 do Žiliny.

Majetok zostane u nás
Spoločnosť sa bude, hoci nie priamo, podieľať aj na zabezpečovaní výstavby diaľnic zo súkromných zdrojov v projektoch PPP a splácať investorom stavebné náklady. Ukončené diaľnice - podobne ako aj tie, ktoré zdedila od správy ciest - už prejdú do prioritného infraštrukturálneho majetku. Ten nie je možné založiť, ani predať. Ako uzavrel Barek, v prípade, že by spoločnosť skrachovala, tak cesty a infraštruktúra sa vrátia späť do rúk štátu.
Slovenská správa ciest bude fungovať aj naďalej. Spravovať bude všetky ostatné cesty. Zatiaľ je bez riaditeľa, ten by mal čoskoro vzísť z výberového konania vypísaného ministerstvom.

Majetok Národnej diaľničnej spoločnosti:
Základné imanie … 90,028 mld. Sk
Nepeňažný vklad* … 100,028 mld. Sk
Z toho prioritný infraštrukturálny majetok … 52,7 mld. Sk
*Všetky diaľnice a cesty a obslužná infraštruktúra, vrátane PIM
Zdroj: MDPT