Výstavba križovatky D1/D4 sa opäť odďaľuje, Strabag spochybnil víťazstvo Poliakov
- júla 2022 13:02, Daniela Krajanová
e.dennikn.sk/2940422/vystavba-k … v/?ref=mpm
- Strabag namieta výsledky súťaže o križovatku D1/D4.
- Národná diaľničná spoločnosť v nej označila za víťaza poľskú firmu Budimex.
- Teraz je na ťahu Úrad pre verejné obstarávanie.
Výstavba dlhoočakávanej križovatky obchvatu Bratislavy (D4) s D1 sa opäť odďaľuje. Jeden z uchádzačov o zákazku spochybňuje víťazstvo poľskej firmy Budimex, upozornila na to RTVS.
Budimex označila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) za víťaza tendra začiatkom júla. Poľská firma pri tej príležitosti spresnila, že práce ponúka urobiť do troch rokov za 111 miliónov eur bez DPH.
Kto súťažil a kto sa sťažuje
Čakalo sa, či ešte proti výsledku prídu námietky. Možností bolo niekoľko:
- Na tretej priečke v tendri skončil Váhostav. Ten však už po oznámení výsledku tendra avizoval, že sa proti nemu neohradí.
- Do súťaže sa pôvodne zapojil aj Doprastav, no sám sa z nej aj vylúčil ešte pred finále vzhľadom na rastúce ceny stavebných materiálov. Upozornili na to Hospodárske noviny.
- Sťažujúcim sa je teda konzorcium Strabag – Porr, ktoré skončilo vo finále tendra druhé.
Líder konzorcia (Strabag) potvrdil, že združenie podalo námietku, podrobnosti však zatiaľ nekomentuje.
Čo bude nasledovať a kedy bude križovatka
Teraz bude sťažnosť Strabagu posudzovať Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Len samotné námietkové konanie môže trvať rôzne dlho, no má svoje limity.
Robí sa to tak, že kontrolovaný, teda v tomto prípade NDS, doručí ÚVO kompletnú dokumentáciu. Má to urobiť do siedmich dní, odkedy k nemu dorazili námietky, čo bolo v tomto prípade niekedy v polovici júla.
Potom začne úrad námietky posudzovať, niekedy je to rýchle, no niekedy na to potrebuje aj stanovisko expertov.
„Úrad má na vydanie rozhodnutia lehotu 30 dní. Platí to za situácie, že úrad nepreruší konanie na odbornom stanovisku, keď sa konanie môže prerušiť na 30 dní a v odôvodnených prípadoch z objektívnych dôvodov o ďalších 30 dní,“ vysvetľuje hovorkyňa ÚVO Jana Zvončeková.
Potom úrad buď námietky zamietne, alebo dá sťažovateľovi (aspoň sčasti) za pravdu a prikáže NDS napríklad opätovne posúdiť ponuky.
Ministerstvo dopravy nechcelo špekulovať o termínoch na podpis kontraktu na výstavbu križovatky. „Úrad pre verejné obstarávanie sa riadi zákonom stanovenými termínmi,“ píše rezort dopravy.
Minister Andrej Doležal začiatkom júna, keď sa ponuky iba vyhodnocovali, avizoval, že v ideálnom scenári sa môže križovatka začať stavať o dva až tri týždne, v negatívnom scenári o dva až tri mesiace. Zrejme to odhadoval podľa toho, či a aké revízne postupy prídu.
Minister vtedy čelil otázkam, čo na vyhodnocovaní súťaže trvá pol roka. Pri tejto zákazke sú termíny zvlášť dôležité, kým totiž križovatka nie je hotová, nemôže ani samotný obchvat Bratislavy presmerovať kamióny, a tie budú naďalej jazdiť cez mesto.
Preto je aj nervozita z čakania na výsledky tendra väčšia, hoci je na Slovensku bežné, že od vypísania tendra po kontrakt (do toho už vstupujú procesy okolo otázok súťažiacich k podmienkam súťaže a revízne postupy) uplynú aj roky.
„Predmetom súťaže bolo aj technické riešenie aj rýchlosť stavby, čiže nie je jednoduché to vyhodnotiť. Ak by sme podcenili vyhodnocovanie súťaže, môžu sa extrémne predĺžiť revízne postupy a sťažnosti uchádzačov,“ povedal v júni Doležal v relácii Rádia Expres Braňo Závodský naživo.
Súťaž vyhlásili v septembri minulého roku. NDS odhadla cenu prác najviac na 127 miliónov eur.
Pre Budimex by išlo o prvú zákazku na slovenskom trhu. Poľská firma však nie je na trhu výstavby infraštruktúry nováčik. V tomto smere je jednotkou na poľskom trhu, kde stavia zhruba štvrtinu diaľnic alebo rýchlostných ciest. Hlavným akcionárom Budimexu je spoločnosť Ferrovial Construction známa aj zo stavby bratislavského obchvatu.