Ďalej, v SR sa určí, že pôjde na výstavbu diaľničnej siete napr. 20 mld. SKK. 
Ak vieme, že priemerná cena je 500 mil. SKK na 1 km (priemer na 1 km nížina, 1 km stredne ťažký terén, 1 km náročný terén), tak vieme s istotou povedať, že by sa malo postaviť (otvoriť) 40 km diaľnic a rýchlostných ciest, keďže vieme, že u nás sa do ceny ráta úplne všetko.
Ako však vieme, tak 40 km sa u nás ročne neotvára. Podarí sa to raz za 5-6 rokov, inak je to stále oveľa menej.
Teda vidíme, že niekde je chyba. No a nerobí sa s ňou nič … 
-
Zatiaľ sa nikdy nepodarilo vyčerpať všetko. Tomu sa hovorí, že nefunguje systém. Jednoducho napr. nestihne sa prečerpať niektorý peniaz z EÚ, ale namiesto toho, aby sa nasadil rýchlo druhý úsek, tak sa nerobí nič. Taktiež sa nepodarí rozostavať pre nejaký problém, chybu v prípravnom procese iný úsek a peniaze sa nepresunú napr. na opravy, ale zase sa čaká … takto sa ročne neprestavia 3-5 mld. SKK.
-
Niektoré úseky sa stavajú nie 3 roky, ale 5, 6, 7, 8, 9, 10 rokov a stále sa nedostavali. Teda vzniká predraženie. Tieto úseky kazia priemernú cenu, pretože sa už neráta ako priemer, ale len určená suma. Napr. sa povie, že na daný úsek sa dá suma 1 mld. SKK v daný rok. Táto sa potom zoškrtne na 0,65 mld. SKK. No a do konečného priemeru sa to premietne takto: dĺžka úseku deleno daná cena. Výsledná cena je samozrejme jasným určením miery predraženie, ale tie priebežné náklady deformujú skutočný priemer.
-
V SR sú dnes úseky a je ich z celkových rozostavaných ceľká väčšina, ktoré sa stavajú buď oveľa drahšie ako 500 mil. SKK alebo oveľa lacnejšie. Pretože v prvom prípade sú to úseky s nákladmi od 0,9 mld. SKK na 1 km (často na D1, kde je plný profil a x vyvolaných investícií) a v druhom prípade ide o 1/2 profily rýchl. ciest s min. vyvolaných investícií (i keď v poslednej dobe to zase kazí zhoršujúci sa priebeg prípravných prác). Aj preto by sa mali na MDPT prebudiť a zmeniť systém priemerovania.
No a je zaujímavé, že NDS uvádza iný systém priemerovania ako MDPT. NDS disponuje 500 mil. SKK na 1 km, MDPT 400-450 mil. SKK. Toto vzniká rozdielnym rátaním niektorých vyvolaných investícií. Je to chyba, keďže NDS je štátna firma a mala by byť dôveryhodná, resp. jej vlastník by mal byť dôveryhodný.
Súčasné vedenie MDPT by chcelo cenu znížiť. To sa však do docieliť len tak, že sa čo najrýchlejšie dostavajú dlho rozostavané úseky, že sa zvýši podiel výstavby na R1 a 1/2 profiloch R2 a že sa nasadí do systému PPP, ktoré rozostavia najdrahšie úseky. Inak sa priemer nebude dať znížiť, keďže na D1 musia do výstavby vstúpiť už úseky, ktoré presiahnu náklady 1 mld. SKK na 1 km. Buď sú to úseky estakádové cez mestá alebo sú to úseky tunelové cez pohoria. Cena sa dá znížiť na prípravných prácach o 50 mil. SKK max., na vyv. investíciách o 50 mil. SKK max., ale ceny stavebných prác budú stúpať (ceny ocele síce stagnujú, no mierne rastú, ceny miezd dlhodobo stúpajú).
Plánovanie je v SR na vysokej odbornej úrovni. Podobne sledovanie stavu a rôznych údajov, k tomu dokumentov všetky prístupné na internete. Ale čo chýba a veľmi chýba, sú peniaze. I keď sa nie všetky prestavajú, tak sa zatiaľ vždy všetky presunuli na ďalší rok a teda nejdú do školstva alebo na vládne limuzíny. Ale stále má SR problém nájsť 25 a viac mld. SKK na výstavbu diaľničnej siete.
Aj stanovenie prerozdelenia financií, že na D1 pôjde 60%, na R1 25% a na R2 15% (len tieto 3 pomery, teda financie na ostatné D a R nemali pomer a neovplyvnili tento pomer) sa nikdy nepodarilo dodržať. Z jednoduchého dôvodu: D1 vždy zhltla isté peniaze a keďže ich bolo málo, tak pomer sa nikdy nedodržal. D1 vždy zhltla od 67 do 74,5% v pomere k R1 a R2. Dnes tento pomer už neplatí.