Výber poradcu pri výstavbe diaľnic zrušili
Tender na výber poradcu pri budovaní diaľnic s účasťou súkromného kapitálu vypísaný ministerstvom dopravy, sa zauzlil. Úrad pre verejné obstarávanie, totiž vyhovel námietke jedného zo záujemcov, poradenskej spoločnosti KPMG, a nariadil rezortu ponuky opätovne prehodnotiť.
Tender na výber poradcu pri budovaní diaľnic s účasťou súkromného kapitálu vypísaný ministerstvom dopravy sa zauzlil. Úrad pre verejné obstarávanie totiž vyhovel námietke jedného zo záujemcov, poradenskej spoločnosti KPMG, a nariadil rezortu ponuky opätovne prehodnotiť. Predbežný víťaz tendra, britská firma Mott MacDonald Limited, sa teda k podpisu konečnej zmluvy zatiaľ nedostane. Komisia zložená zo štyroch zástupcov ministerstva a troch zo Slovenskej správy ciest by sa mala ponukami záujemcov, ktorí splnili podmienky, zaoberať čo najskôr. Podľa riaditeľa kancelárie generálneho riaditeľa správy ciest Juraja Fürsta minimálne do času, keď dostanú do rúk oficiálne rozhodnutie úradu (malo by to byť dnes), nie je jasné, či sa opätovne prehodnotia len dve konečné ponuky firiem KPMG a Mott MacDonald alebo všetky.
Kde je problém
Ako sa HN podarilo zistiť zo zdrojov priamo zainteresovaných v tendri, problémom bolo znenie predbežných dohôd, ktoré uchádzačom o zákazku predložila správa ciest. Anglická verzia sa nezhodovala so slovenskou, pričom v jednej z nich bola poznámka, ktorá na to poukazovala.
Do súťaže sa pôvodne prihlásilo desať poradenských firiem. Správa ciest z nich vybrala sedem, ktoré splnili podmienky. Z nich nakoniec podali ponuky traja, pričom jeden nesplnil potrebné náležitosti. Výberová komisia okrem ceny prihliadala aj na technickú časť a nemalý dôraz sa kládol aj na referencie. Kritériá a ich váhu pri výbere však ministerstvo ani správa ciest do podpisu zmluvy nezverejnia.
Ministerstvo dopravy sa zatiaľ k rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie nevyjadrilo. Podobne ako správa ciest ešte nemá v rukách oficiálne vyjadrenie úradu. Podľa hovorcu ministerstva Tomáša Šarlušku by sa situácia mala riešiť hneď po doručení rozhodnutia.
Výstavba sa asi nepredĺží
Komplikácie v tendri zrejme harmonogram výstavby diaľnic so spoluúčasťou súkromného kapitálu, ktorá by sa mala začať v roku 2006, neohrozia. Oneskorí sa však zostavenie presného plánu výstavby. Spoluúčasť na vybraných úsekoch diaľnice D1 totiž ešte nemá presné kontúry. Nevie sa, či sa na všetkých bude podieľať jeden investor, prípadne akým spôsobom sa mu investície vrátia. Naplánovať detaily presunu diaľničnej výstavby na investorov za približne 85 miliárd korún má práve poradca, ktorý bude mať vplyv aj na sadzby diaľničného mýta na nových úsekoch.
Koľko dostane poradca
Predpokladanú odmenu pre poradcu, ktorý vzíde z nového rozhodnutia komisie, nikto nechce pred podpisom konečného kontraktu prezradiť. Ceny za poradenstvo pri výstavbe diaľnic sa však nemôžu porovnávať napríklad s cenami za poradenské služby pri privatizácii strategických podnikov. Podľa Michala Šušáka z Credit Suisse First Boston, ktorý bol aj privatizačným poradcom pri predaji Slovenského plynárenského priemyslu, by sa mohli pohybovať v desiatkach až stovkách miliónov korún. Nasvedčujú tomu aj indície zo správy ciest, ktorá na otázky, či má tender miliardovú hodnotu, odpovedala záporne.
Súťaž na výber investora alebo investorov, ktorí budú stavať slovenské diaľnice, chce správa ciest vypísať začiatkom budúceho roka, samotná výstavba by sa mala začať o rok neskôr. Medzi predbežných záujemcov o túto výstavbu patrí napríklad izraelská firma Housing & Construction, ktorá s podobným zámerom neuspela v Česku, alebo firmy z Talianska, Nemecka či Francúzska.
Kadiaľ by mala ísť časť diaľnice D1, postavená za súkromné peniaze:
Hričovské Podhradie
Višňové
Dubná Skala
Lietavská Lúčka
Turany
Hubová
Ivachnová
Jánovce