Vláda schválila návrh financovania diaľnic v systéme PPP

Ministerstvo dopravy by podľa šéfa rezortu Pavla Prokopoviča malo vybrať záujemcu o výstavbu 28,9-kilometrového úseku na diaľnici D1 Lietavská Lúčka - Turany do konca tohto roka
[29.6.2005 15:02]

BRATISLAVA 29. júna (SITA) - Vláda v stredu schválila návrh na financovanie projektov diaľnic formou verejno-súkromného partnerstva (PPP). Prvým diaľničným úsekom, ktorý sa bude stavať v systéme PPP, by mal byť 28,9-kilometrový úsek na diaľnici D1 Lietavská Lúčka - Turany. Stavebné náklady bez dane z pridanej hodnoty by na tomto úseku mali podľa Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) dosiahnuť 22,211 mld. Sk. Ako po rokovaní vlády uviedol minister dopravy Pavol Prokopovič, výberové konanie na koncesionára na výstavbu a prevádzkovanie diaľničného úseku by sa malo vyhlásiť do konca augusta tohto roka. “Ak by sme do konca tohto roka vybrali záujemcu, som presvedčený, že začiatkom budúceho roka začneme s prácami,” povedal minister. Dodacia lehota na ukončenie výstavby diaľničného úseku je podľa šéfa rezortu dopravy maximálne 36 mesiacov. Podľa ministra eviduje rezort dopravy už viacero záujemcov, ktorí sa chcú prihlásiť do výberového konania.

Vláda tiež zaviazala ministra dopravy, aby v súťažných podmienkach pre verejné obstarávanie uplatnil podmienku, podľa ktorej finančné plnenie štátu voči koncencionárovi nastane až po dokončení stavby. Pilotný projekt, ktorý by sa mal dokončiť v roku 2010, je rozdelený na tri menšie časti. Prvým je 4,5-kilometrový úsek Lietavská Lúčka-Višňové s odhadovanými nákladmi 6,342 mld. Sk, druhým je úsek Višňové-Dubná Skala v dĺžke 8,1 kilometrov a nákladmi 9,543 mld. Sk a posledný 16,3-kilometrový úsek s nákladmi 6,326 mld. Sk spája Dubnú Skalu a Turany. Pre určenie časového harmonogramu výstavby pilotného projektu bude rozhodujúci úsek Višňové-Dubná Skala, ktorý je najzložitejším úsekom s tunelom v dĺžke takmer 7,5 kilometra.

Na realizáciu projektu PPP vybral rezort dopravy spolu s poradcom úseky D1 Hričovské Podhradie-Ivachnová a Jánovce-Studenec, ktorých celková dĺžka je 94 kilometrov a odhadované náklady sú vo výške 69 mld. Sk. Odhad nominálnych ročných platieb, ktoré bude požadovať koncesionár, by sa mali líšiť od prijatého harmonogramu stavby. Ak sa prijme variant dostavby diaľnice D1 Bratislava-Košice do roku 2010, tieto platby sa budú pohybovať od 13,6 mld. Sk do 15,9 mld. Sk, pri variante 2013 by sa ich výška mohla znížiť na 11,5 mld. Sk až 11,9 mld. Sk. Variant do roku 2010 sa však podľa firmy Mott MacDonald spája s vyššími finančnými nákladmi a rizikami. MDPT po zohľadnení uvedených skutočností navrhuje sledovať harmonogram výstavby s dokončením v roku 2010 s tým, že príprava pilotného projektu preukáže reálne možnosti tohto harmonogramu. Forma financovania uvedených úsekov, s výnimkou pilotného projektu, sa určí až po spresnení rozpočtu Európskej únie na nové programovacie obdobie 2007 až 2013.

Vládny kabinet vzal v stredu na vedomie správu o špeciálnych stavebných úradoch vo veciach miestnych a účelových komunikácií. Činnosť týchto úradov prešla od začiatku roka 2003 zo 79 okresných úradov na 2 886 obcí, čím sa delimitovali príliš nízke pracovné úväzky a zároveň sa znížilo množstvo pridelených financií. Rezort dopravy preto navrhuje podporiť vytváranie spoločných obecných úradov so súčasným zvýšením prostriedkov na ich činnosť. Podľa rozhodnutia vlády by mal minister dopravy do konca októbra tohto roka vypracovať nariadenie so zoznamom obcí, ktoré budú vykonávať činnosti špeciálnych stavebných úradov, ako aj určiť normatív na financovanie tohto výkonu.

etrend.sk/generate_page.php?page_id=51491