Višňové otvoria a na rad príde Strečno. V hre je riešenie s galériou aj vypnutie cesty pod hradom

Cez víkend bude prejazd na frekventovanej ceste pod stredovekým hradom pri Žiline skomplikovaný. Na úseku medzi Dubnou Skalou a Strečnom totiž cestári hlásia výrub stromov. Autá sa tak budú musieť vtesnať do zúžených pruhov a na mieste pribrzdiť. Opatrenie sa robí pre plánovanú sanáciu cesty, ktorá je dlhodobo zúžená v dôsledku zosuvu v roku 2023.


image
Višňové môže predbehnúť úsek na Liptove. Dôležitú časť D1 otvoria medzi sviatkami, hovorí odborník

S jej rekonštrukciou sa malo začať v tomto roku. Cestári sa však rozhodli pre zimnú údržbu celý proces presunúť na apríl budúceho roka. Pluh by totiž na zúženej ceste zaberal príliš veľa miesta, čo by mohlo ohroziť plynulosť premávky. Pri rozhodnutí mohlo zavážiť aj to, že by v budúcom a možno ešte koncom tohto roka mohli mať šoféri k dispozícii alternatívnu trasu cez tunel Višňové.

Faktom je, že samotné Strečno zhltlo počas posledných rokov milióny eur a pre štát je to bezodná studňa, do ktorej posiela peniaze rok čo rok.

HN sa preto riaditeľa Slovenskej správy ciest, ako aj iných dotknutých subjektov pýtali na to, ako by sa mal tento problém riešiť v budúcnosti.

Vypnú Strečno?

Cesta cez známy priesmyk, ktorá ide zarovno s Váhom a so železničnými koľajami, obslúži denne 30-tisíc áut. Čo i len menšia komplikácia v doprave tu spôsobuje kolaps, z ktorého sa premávka spamätáva niekoľko hodín. V minulom roku sa pre stabilizáciu svahu viedla istý čas doprava v jednom pruhu, ktorý reguloval semafor. Hoci išlo prevažne o letné obdobie, autá tu stáli v zápche hodinu a niekedy aj viac.

Čo však v prípade, ak vodiči budú mať k dispozícii náhradnú trasu cez náš najdlhší tunel Višňové? Podľa šéfa Slovenskej správy ciest Norberta Polievku je tu aj možnosť, že by sa v najbližších rokoch cesta pod Strečnom na nejaký čas „vypla“. Musí to však byť v úzkej koordinácii s Národnou diaľničnou spoločnosťou, so záchrannými zložkami a s policajným zborom.

„Vypnúť cestu, to nie je len tak, že jeden deň si zmyslím a druhý deň to urobím,“ povedal pre HN Polievka a dodal, že prípadná uzávierka môže zjednodušiť a urýchliť postupy prác. „Až v projekte bude známe, kedy si ktoré práce vyžadujú kompletnú alebo čiastočnú uzávierku. V projekte budú vytýčené aj obchádzkové trasy,“ povedal.


image
Cesta pod Strečnom melie z posledného. Po spustení tunela Višňové čaká vyťaženú asfaltku generálka

Cestári majú v rukách dáta od Geologického ústavu Dionýza Štúra, ktorý oblasť monitoruje. Tie potvrdzujú, že bralo je živé. Riešiť sa podľa Polievku musí celý úsek od Žiliny po Vrútky vrátane časti pri Kraľovanoch. Nevylučuje, že by tu v budúcnosti mohla pomôcť aj takzvaná galéria, teda prekrytie ponad cestu, podobné ako sprejazdnili diaľničiari nedávno v rámci obchvatu Ružomberka.

V celej dĺžke by však takéto riešenie bolo príliš drahé. „Postaviť galériu v takomto rozsahu nie je účelné. Môže byť postavená v určitom kratšom úseku tam, kde by boli iné technické riešenia drahšie alebo by neboli také efektívne, ale nie v celom úseku,“ povedal.

Hltá milióny

K tomu, koľko by to celé mohlo v budúcnosti stáť, sa riaditeľ nevyjadril. Investície do brala by sa podľa neho mohli prerozdeliť medzi tri dotknuté strany. Cestári vo veci intenzívne komunikujú s rezortom Tomáša Tarabu, ktorý sanoval hradné bralo v roku 2017. Okrem toho by chceli do zabezpečovacích prác zapriahnuť aj žilinskú župu, ktorá vlastní pozemky v rámci skalnej steny.

„Ak nám niečo nepadne rovno na cestu, nie je to naše. Cestný zákon nám hovorí o právach a povinnostiach, ktoré máme, ale našim aktivitám na cudzích pozemkoch musia predchádzať kroky smerom k vlastníkom pozemkov. Vyšší územný celok a každý jeden vlastník pozemkov má zo zákona povinnosť starať sa o svoj majetok,“ vyjadril sa Polievka.

Celý proces medzi troma dotknutými stranami koordinuje ministerstvo dopravy. Od roku 2019 minuli cestári na údržbu, prípravu a stavebné práce v tomto úseku viac ako osem miliónov eur. Sanácia, ktorá prebehla v minulom roku, stála päť miliónov eur. Obnovu ďalšieho úseku majú pripravenú, cenu však určí projekt a súťaž.

V minulom roku sa podarilo zastabilizovať kritickú časť a opatrenia fungovali aj počas prívalových dažďov spred mesiaca. „Úsek, ktorý bol zabezpečený, je urobený kvalitne a opatrenia zamedzili akémukoľvek padaniu skál na cestu,“ dodal Polievka.

V apríli by sa mali rozbehnúť práce na stabilizácii zosuvu pod cestou v hodnote zhruba milión eur. Tie by mali potrvať štyri mesiace. V zlom stave sú okrem brala aj mostné objekty, na ktorých je cesta popri Váhu čiastočne vedená. Tie si budú vyžadovať v ďalších rokoch zásahy tiež. Tie by však mohol robiť aj koncesionár, ktorý by mal zastrešovať opravy mostov prvej triedy. Detaily týkajúce sa mostného programu má ministerstvo dopravy priblížiť v najbližších dňoch.


image
Višňové a Čebrať priklonia misku váh k severnej trase. Vodiči ušetria pol hodiny, v špičkách aj viac

Tri strany koordinuje Ráž

Bližšie informácie zatiaľ k rozsiahlemu riešeniu Strečna neposkytlo ani ministerstvo dopravy. Potvrdilo však, že koordinuje komunikáciu medzi spomínanými stranami. „Zásah v podobe sanačných opatrení je z hľadiska organizácie dopravy a taktiež finančných prostriedkov náročný, prebiehajú rokovania so zámerom nájdenia adekvátneho riešenia,“ povedala hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.

HN sa na možnú participáciu pýtali aj ministerstva životného prostredia, to však do uzávierky neodpovedalo.

Župa sa v minulosti vyjadrila, že ak vznikne ohrozenie cesty alebo premávky v dôsledku prírodných vplyvov, stabilizačné opatrenia na cudzích pozemkoch musí zo zákona urobiť Slovenská správa ciest a oni sú povinní im tieto pozemky sprístupniť.

Na základe legislatívy by sa podľa kraja mala sanácia hradiť zo štátneho rozpočtu z kapitoly určenej na mimoriadne situácie spôsobené prírodnými vplyvmi.

Višňové by malo byť podľa posledného zmluvného termínu hotové vo februári. Minister dopravy Jozef Ráž sa však vyjadril, že vzhľadom na dobrý postup prác by to mohlo byť ešte v tomto roku. Podľa informácií HN by tunel mohol byť otvorený niekedy v období Vianoc.

Diaľničiari informujú, že v tuneli dnes prebiehajú funkčné skúšky na technologických zariadeniach. „Dokončujú sa práce na hlavnej trase pred tunelom, prebiehajú práce na vedľajších objektoch stavby. O termíne sprejazdnenia budeme včas informovať,“ odkazuje tlačové oddelenie Národnej diaľničnej spoločnosti.

Táto téma bola automaticky uzavretá po 2 minútach od poslednej odpovede. Nové odpovede už nie sú povolené.