hnonline.sk/1-10023630-16507 … _detail-eb
VÚC a MF začali rozhovory o rozpočtoch samosprávnych krajov pre rok 2006
Odhady niektorých čísiel v štruktúre rozpočtov, zvlášť výdavkov samosprávnych krajov pre rok 2006, ktoré predstavilo Ministerstvo financií SR, nie sú podľa županov korektné. Aj všetky finančné dopady súvisiace s fiškálnou decentralizáciou by podľa ich názoru nemali uhrádzať iba kraje, ale by sa mal zapojiť aj štát.
Odhady niektorých čísiel v štruktúre rozpočtov, zvlášť výdavkov samosprávnych krajov (SK) pre rok 2006, ktoré predstavilo Ministerstvo financií (MF) SR, nie sú podľa županov korektné. Aj všetky finančné dopady súvisiace s fiškálnou decentralizáciou by podľa ich názoru nemali uhrádzať iba kraje, ale by sa mal zapojiť aj štát. Tieto a ďalšie svoje názory na nový rozpočet a na dopady fiškálnej decentralizácie prezentovali dnes zástupcovia SK na rokovaní s ministrom financií SR Ivanom Miklošom.
V tejto súvislosti SK voči názorom MF považujú za sporné najmä otázky financovania dopravy vo verejnom záujme, školstva a sociálnych vecí. Nie všetky SK však majú poradie dôležitosti týchto otázok zhodné.
Predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) Milan Belica sa domnieva, že najpálčivejšia je pre kraj otázka údržby ciest, krytia straty dopravy vo verejnom záujme, nákladov na školstvo. “V Národnej rade SR poslanci prijímajú zákony, ktoré pre SK dávajú úlohy a nám zvyšujú nápor na príjmy v oblasti originálnych kompetencií. Nikto nám však nedáva viac peňazí.” Nie našou vinou, dodal, sa zvyšujú rôzne poplatky, napríklad valorizácia miezd, poplatky v základných umeleckých školách či jazykových školách.
Upozornil tiež na rozdielny prístup SK vo financovaní dopravy vo verejnom záujme, pričom ročná strata NSK v tejto oblasti predstavuje 150 miliónov Sk. V Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) podľa jeho predsedu Ľuba Romana je to 75 miliónov Sk, ale súvisí to aj s tým, že “BSK má len jedného dopravcu a ľahšie sa nám s ním komunikuje ako tam, kde ich je viac.” Roman upozornil, že už vo svojich nových rozpočtoch budú musieť kraje počítať s nárastom cien nafty a benzínu a teda doplácanie dopravy vo verejnom záujme nás bude medziročne stáť viac o 10 až 15 %."
O poplatkoch za dopravu sa BSK a Trnavský samosprávny kraj (TSK) podľa Romana už dohodli: poplatky si rozdelia tak, že linky, ktoré sú na území toho ktorého kraja budú dotovať jednotlivo, a ak prechádza linka z jedného do druhého kraja, tieto kilometre bude doplácať jeden kraj. “Začína to fungovať.”
Iný postup vo veci presadzuje Belica. “V doprave vo verejnom záujme musí štát prijať jasný zákon, aby sme občanom nerobili prekážky pri prejazde z jedného kraja do druhého.” Model BSK a TSK je administratívne náročný, obdobne ako v prípade najnovšej dane z motorových vozidiel a nevie, ako sa bude praktizovať. “Som presvedčený, že straty v doprave vo verejnom záujme by mal kryť štát, vyplýva mu to z Ústavy SR. Pokiaľ ich štát nebude kryť, SK sa veľmi ťažko budú s touto situáciou vyrovnávať.”
Na adresu zdravotníctva Belica povedal, že dlhy v tomto odvetví sú relatívne vysoké, aj keď sme výrazne znížili tempo ich navyšovania. “V tejto infraštruktúre sú jasné úspory, ale SK, najmä veľké, snáď s výnimkou BSK, nie sú schopné tieto dlhy úplne zastaviť.”
Belica pripomenul aj problematiku mobility osôb v SK. “Ak mám zvyšovať a zabezpečovať zamestnanosť v kraji, musím pracovnú silu uviesť do pohybu a mobilitu osôb v kraji zabezpečiť.” Spresnil, že SK musia nútiť tých, ktorí sú zamestnaní, aby si zvyšovaním cien lístkov na autobusovú dopravu platili aj sociálne služby, to by štát mal uhrádzať, ide o prenesenú kompetenciu, uzavrel Belica.
spravy.HNonline.sk 19. 7. 2005 14:54, Bratislava 19. júla (TASR)