dennikn.sk/minuta/2828174
Útvar hodnoty za peniaze neodporúča novú železnicu z Nitry do Trnovca nad Váhom, ktorá mala priniesť rýchlejšie spojenie Bratislavy a Nitry. Analytici miesto toho radia zaviesť priame vlaky z Bratislavy do Nitry cez Leopoldov.
V súčasnosti sa z Bratislavy do Nitry jazdí vlakom s prestupom v Leopoldove alebo v Šuranoch. Autobusy, naopak, premávajú priamo.
Čo tvrdí ÚHP
-
Štúdia ŽSR podľa analytikov počíta s nereálnymi termínmi výstavby a obsahuje chybné výpočty prevádzkových nákladov.
-
Štúdia počítala so začatím výstavby trate už v roku 2023 a s jej dokončením v roku 2025, ÚHP by odhadoval začiatok výstavby na rok 2029.
-
Zavedenie priamych vlakov cez Leopoldov by skrátilo cestu vlakom zo súčasných 98 až 112 minút na 62 až 73 minút.
-
Ďalšie zrýchlenie sa dá dosiahnuť modernizáciou existujúcej trate na úseku Nitra – Leopoldov, odporúča vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti.
-
Oproti navrhovanej novej trati by cesta medzi Nitrou a Bratislavou trvala o približne päť minút dlhšie, investičné náklady by boli zhruba polovičné a modernizácia by sa mohla začať skôr.
S čím rátala štúdia ŽSR
-
Navrhovala štyri varianty za 388 až 667 miliónov eur.
-
Aktualizácia odporúčala jednokoľajnú alternatívu s odbočením v Ivanke pri Nitre za 388 miliónov eur, ktorú hodnotila ako jedinú spoločensky návratnú.
-
Predpokladala aj modernizáciu trate Trnovec nad Váhom – Bratislava, rýchliky by po modernizácii a postavení novej trate jazdili z Nitry do Bratislavy za 54,5 minúty.
Štúdiu robil pre ŽSR tradičný dodávateľ Reming Consult, cena mala byť podľa výsledkov obstarávania 300-tisíc eur bez DPH. (tasr, e)