V týchto dňoch bola definitívne ukončená časť štúdie Juhovýchodného obchvatu Trenčína, týkajúca sa jej trasy. Juhovýchodný obchvat bude pokračovaním diaľničného privádzača na Zámostí. Cez rieku Váh a cez jeho derivačný kanál prejde premostením ku križovatke medzi Leteckými opravovňami a Trenčianskymi Biskupicami, potom bude pokračovať ponad bánovskú železničnú trať a štátnu cestu na Bánovce nad Bebravou po križovatku pri čerpacej stanici Esso. Pozdĺž územia dnešného vodného zdroja sa bude ťahať popri Východnej ulice na sídlisku Juh (ulicu od obchvatu oddelí zeleň a protihluková stena). V štúdii ostávajú zachované tri varianty prechodu cez Brezinu. Prvý variant hovorí o tuneli, druhá verzia vedie obchvat bez tunelu okrajom tzv. muničného skladu na Zábraní. Tretí variant, stredom muničného skladu, je najdlhší, ale nepočíta s razením tunelu. Obchvat po prechode Breziny bude pokračovať popri bývalom areáli Trens a vojde do križovatky Pred Poľom. Z nej bude smerovať cez súčasné pole do ďalšej križovatky štátnej cesty na Žilinu. Súčasťou štúdie aj vybudovanie kruhových objazdov na všetkých dôležitých križovatkách a zároveň vyrieši aj prepojenie cesty od Výstaviska TMM na Juhovýchodný obchvat.
Súčasťou štúdie bude aj ekonomická opodstatnenosť stavby, ktorá stanoví aj investičné náklady. „Už dnes vieme, že sa bude pohybovať na hranici 2 miliárd korún. Časť od dnešného diaľničného privádzača po čerpaciu stanicu Esso je finančne najnáročnejšia, nakoľko tam bude dlhý cestný most,“ hovorí zástupca primátora a štatutár Mesta Trenčín Ing. Branislav Celler.
Podľa B. Cellera stojí teraz pred Mestom Trenčín ďalšia etapa - výkup pozemkov pod obchvat: „Je možné, že časť z finančných prostriedkov, schválených v mestskom rozpočte na rok 2004 na túto akciu, použijeme práve na výkup pozemkov. V najbližších dňoch budem rokovať aj s ministrom dopravy. Mojím cieľom bude čo najväčšiu mieru investícií spojenú s obchvatom preniesť na štát resp. na Slovenskú správu ciest. Mesto Trenčín má záujem, aby minimálne na časť od diaľničného privádzača po čerpaciu stanicu Esso finančnú ťarchu niesol štát.“ Spoločné rokovanie štatutára mesta a ministra dopravy sa uskutoční 11. marca, počas návštevy Pavla Prokopoviča, ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií v Trenčíne.
Jeden z dôležitých argumentov, prečo by mal vstúpiť ako investor štát do budovania Juhovýchodného obchvatu prezradil B. Celler už dnes: „Budúci 115-hektárový Priemyselný park v Zámostí, ktorý ponúkneme investorom po dobudovaní infraštruktúry najneskôr koncom tohto roku, leží priamo v dotyku diaľnice s diaľničným privádzačom a Juhovýchodným obchvatom a v Trenčíne je ešte jedna zaujímavá lokalita, areál Leteckých opravovní, kde popri ňom je v naplánovaný vedecko-technický park. Toto sú témy, ktoré súvisia s príchodom významných investorov na Slovensko.“
V súčasnosti pripravuje Útvar strategického rozvoja MsÚ stratégiu tejto investičnej akcie z hľadiska možností čerpania európskych fondov. Kohézny fond je nasmerovaný pre štátne inštitúcie, čo je v tomto prípade Slovenská správa ciest, štrukturálne fondy do roku 2006 neumožňujú čerpať granty na dopravu, preto Mesto Trenčín zvažuje vo vyspelých krajinách bežnú možnosť, že by časť stavby prefinancoval vybraný dodávateľ a mesto by dlhodobo, 20-30 rokov, túto investíciu splácalo.
Na vypracovanie štúdie Juhovýchodného obchvatu Mesto Trenčín požiadalo a na vypracovanie projektovej dokumentácie požiada o grant z predvstupových fondov Európskej únie.
(04.03.2004)