Tiene nad tatranskou diaľnicou: V hre je 800 milónov SKK

hnonline.sk/3-22492355-dia%BEnic … _detail-7c

Výsledky tendra zaujímajú aj poslancov. Jeden z neúspešných uchádzačov sa už obrátil so sťažnosťou aj na centrálu Kohézneho fondu v Bruseli.

Tiene nad diaľnicou: V hre je osemsto miliónov

Približne 800 miliónov korún. O takúto sumu sa môže predražiť výstavba prvej časti úseku diaľnice D1 Mengusovce - Jánovce. Z verejnej súťaže na zhotoviteľa totiž po prehodnotení ponúk vypadli prví traja uchádzači a ponuka zostávajúcich troch je podstatne vyššia.

O vylúčenie sa čiastkovo postarali Národná diaľničná spoločnosť a Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý nariadil výber na zhotoviteľa zopakovať. Úsek Mengusovce - Jánovce je pritom zatiaľ najväčšia stavba, ktorá sa bude financovať prostredníctvom Kohézneho fondu. Európska únia na ňu odsúhlasila 190 miliónov eur, čo predstavuje 80 percent celkových nákladov na výstavbu.

Prvá žaloba
Zhotoviteľ prvej, osemkilometrovej časti je stále neznámy. Druhú časť v dĺžke 6,2 km postaví konzorcium zastrešené slovenským Doprastavom v spolupráci so Strabagom. O poslednú časť v dĺžke 11,6 km sa postarajú firmy na čele s českou spoločnosťou Stavby silnic a železnic Praha. Základný kameň pre všetky tri časti poklepkali v piatok, termín dokončenia výstavby je plánovaný na december 2007. Sporný osemkilometrový úsek, ktorý zahŕňa aj tunel pod Bôrikom, mala podľa pôvodného rozhodnutia diaľničnej spoločnosti stavať grécka firma J & P Avax. Zo súťaže ju však vylúčili. Podľa parlamentného výboru pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie, ktorý sa už nevydareným tendrom zaoberal, sa Gréci so žalobou obrátili nielen na Krajský súd v Bratislave, ale podali tiež protest na centrálu Kohézneho fondu do Brüselu. “Zaviazali sme sa do uzatvorenia súťaže mlčať, preto informácie výboru komentovať nebudeme,” odkazujú zástupcovia J & P Avax.

Doklad za milióny
Zo súťaže bolo vylúčené aj konzorcium SVIT - POPRAD D1, ktoré skončilo druhé v poradí. Dôvod? Chýbajúci doklad, ktorý konzorcium nahradilo čestným vyhlásením. “Už na výbore som sa predsedu ÚVO pýtal, či stojí jeden chýbajúci dokument za to, aby sa dostavba diaľničného úseku predražila o toľké milióny. Ak by to takto malo skončiť, určite budem iniciovať, aby sa urobil poslanecký prieskum nielen v diaľničnej spoločnosti, ale predovšetkým na ÚVO,” uvádza nezávislý poslanec Ján Mikolaj. K prieskumu by sa pridal aj Jirko Malchárek (ANO). Konzorcium je zložené z troch spoločností. Ide o SCT Ľubľana a Betonút Budapešť, čo sú najväčšie stavebné firmy v Slovinsku, resp. v Maďarsku. Trojicu dopĺňajú Cestné stavby Liptovský Mikuláš, ktoré majú v bezprostrednej blízkosti stavby strediská a zariadenia na výrobu asfaltu. “Toto spojenie umožnilo definovať veľmi dobrú ponuku do verejnej súťaže a konzorcium SVIT - POPRAD D1 sa proti rozhodnutiu diaľničnej spoločnosti odvolalo na ÚVO,” uvádza sa v stanovisku konzorcia. Výbor preto požiadal predsedu ÚVO, aby predložil podklady k celej záležitosti, to isté by malo urobiť aj ministerstvo dopravy.

Výhrady poslancov
“Úrad si stojí za svojím rozhodnutím, ktorým nariadil znovu vyhodnotiť ponuky. Nechceli sme vrátiť súťaž na začiatok, a tým zdržiavať výstavbu diaľnice. Požiadavky na predmet obstarávania určuje obstarávateľ. Úrad iba kontroluje ich splnenie v predložených ponukách uchádzačov,” vysvetľuje predseda ÚVO Béla Angyal. Podľa poradcu ministra dopravy Tomáša Šarlušku ide len o záležitosť ÚVO. “Boli by sme veľmi radi, keby sa to konečne odkleplo a začalo sa stavať.” Poslanec Ľubomír Vážny (Smer) tvrdí, že chybu urobil tak ÚVO, tak aj diaľničná spoločnosť. “Úrad pochybil, keď rozhodol, že komisia má len znovu prehodnotiť ponuky. Svojím konaním nahral štvrtému uchádzačovi a poškodil štát o milióny. Súťaž sa mala zrušiť a vypísať nová.” Ján Rusnák nevidí dôvod hľadať v tejto veci senzácie. Považuje ÚVO za nezávislý úrad a jeho stanovisko pokladá za konečné. A štvrtý hráč? “Súťaž beží, všetko je živé a nie je korektné rozoberať ponukovú cenu pred uzatvorením vzniknutej situácie,” hovorí riaditeľ organizačnej zložky Skanska Slovensko Michal Reiter.

Prísne kritériá
Podmienky tendra sú pritom dosť tvrdé. Ako vyplýva z rozhodnutia o vyhlásení súťaže, uchádzači museli poskytnúť záruku na ponuku vo výške päť miliónov korún. Neúspešným sa záruka uvoľní po skončení súťaže, úspešnému po podpísaní zmluvy o dielo. Registrovaná firma vykoná najmenej 60 percent prác vlastnými prostriedkami. Jej ročný obrat v posledných troch rokoch musel byť najmenej 3,5 miliardy. Dôležité sú aj referencie, pretože uchádzač musel postaviť počas posledných troch rokov aspoň jednu stavbu podobného charakteru. Zaujímavosťou je, že všetci kľúčoví zamestnanci musia mať aspoň desať rokov zodpovedajúcich skúseností a päť rokov zastávať podobnú funkciu.

Problémy s diaľnicou

  • stavba Mengusovce - Jánovce je rozdelená na tri časti
  • v prvom tendri domáce firmy podali príliš drahé ponuky na celý 25-kilometrový úsek
  • v septembri 2004 bola vyhlásená nová súťaž samostatne na 3 úseky
  • v januári 2005 boli vybraní traja víťazi, na každý úsek iná firma
  • prvý úsek mala dostavať firma J & P Avax (Grécko)
  • ÚVO rozhodol, že komisia musí znovu posúdiť všetky ponuky
  • zmluvy na druhý a tretí úsek sú podpísané

Prehľadnú tabuľku nájdete na uvedenej internetovej stránke.

HN.HNONLINE.SK, 9. 5. 2005, Annamária Dömeová, Daniela Zverková