Potřeboval bych nějakou kvalitní mapu trasování koridorů TINA, TEN. Problém je, že bych ji potřeboval pouze na prostor střední Evropy. Mysíte, že vůbec něco takového existuje? Dík.
tinavienna.at/service/picts/norm/1075372294
a vo vseobecnosti ohladne TINA/TEN mrkni na tuto stranku
Dík ale to je mapa, kterou mám už xlet, já bych pořeboval pouze slovenský prostor + přilehlé státy, abych mohl zhodnotit, jak si budou v transitu konkurovat, jak jsou ty koridory blízsko u sebe atd.
vsak mailovy kontakt tam mas
napis im ![]()
btw. tie koridory sa nezmenli. co tam vidis, tak to je
Zakladne definicie a ciele EU ohladom celej dopravnej infrastruktury po slovensky ![]()
eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex … 03:SK:HTML
na strankach EU
ec.europa.eu/ten/transport/index_en.htm
uvod k TEN je tu:
dialnice.info/viewtopic.php?t=1832
by W.
vzhladom na vstup novych krajin a celkoveho vyvoja toto rozhodnutie bolo novelizovane
v anglictine
ec.europa.eu/ten/transport/legis … 884_en.pdf
eur-lex.europa.eu/LexUriServ/sit … 010038.pdf
boli tam zavedene pojmy ako morské diaľnice, Európsky koordinátor, projekty v európskom záujme, je tu nový zoznam prioritnych projektov (30, 4 sa tykaju SR) + dátumy ich dokončenia (
)
uz som to tu raz niekde spominal
Odhadovane potreby financii ![]()
€225 miliárd do roku 2020 na prioritné projekty
€600 miliárd do roku 2020 na celé TEN
este by som pridal, v tlaci sa casto teraz spomina snaha SR s podporou CR presadit zeleznicnu spojnicu vychod - zapad na Ukrajinu cez nas ( dialnice.info/viewtopic.php?t=2949 ) - podla mna to bude sucastou tohto procesu z roku 2004: EK ustanovila Pracovnú skupinu na najvyššej úrovni pre predĺženie hlavných traseurópskych sietí do okolitých krajín a regiónov (Loyola de Palacio, byvala komisarka pre dopravu tomu sefuje), finálna správa v novemberi 2005, do 10.3.06 mozno posielat pripomienky k tejto sprave
link (iba anglictina, pripadne francuzstina)
financne pravidla pre TEN:
Nariadenie Rady 2236/95 (su tam ustanovenia aj o PPP)v slovencine:
eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex … 36:SK:HTML
anglictine
eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex … 36:EN:HTML
aktualizacia - Nariadenie 1655/99 - tzv. viacročný indikatívny program (skoro na programovacie obdobie) 2001-2006, €515 miliónov – železnice >55% z tejto sumy, cesty <25% z tejto sumy
eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex … 01:SK:HTML
aktualizacia - Nariadenie 807/2004
eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex … 01:SK:HTML
tie preambuly v nariadeniach si je zaujimave precitat - preco a naco to je
Všeobecné pravidlá na financovanie z fondu TEN:
- spolufinancovanie štúdií do 50%, iniciatívy EÚ 50%<
- spolufinancovanie investícií až do 10% celkových nákladov;
Špecifické prípady : - 20 % celkových nákladov pre GALILEO
- 20% celkových nákladov pre prioritné cezhraničné projekty alebo projekty prekonávajúce prírodné prekážky (bezpečnosť, interoperabilita, presun na iný dopravný mód, odstránenie úzkych miest)
Dalsie odborne info najdete aj tu ![]()
TENs – TRANS-EUROPEAN NETWORKS
- organizácia vznikla v roku 1992, uzavretím Maastrichtskej dohody (články 154-156) členmi Európskej únie,
- v dohode boli definované tri druhy sietí:
TEN-T – Trans-European transport networks
TEN-E – Trans-European energy network
eTEN – Trans-European telecommunications network.
TEN – T : TRANS EUROPEAN TRANSPORT NETWORK
-
sú naplánované a naprojektované cestné, železničné, vzdušné a vodné dopravné siete tak aby boli použiteľné pre celý kontinent – Európu
-
hlavnými cieľmi sú: spojiť národnú sieť, poprepájať okrajové regióny únie s centrom, zlepšiť bezpečnosť a efektívnosť sietí
-
TEN-T sieť obsahuje:
75.200 km ciest
78.000 km železníc,
330 letísk,
270 medzinárodných námorných prístavov,
210 vnútrozemských prístavov,
a dopravné riadiace systémy.
TEN-T vychádza zo siete Pan-Európskych koridorov. Členmi organizácie TEN-T je 25 krajín EÚ.
CEZ SLOVENSKÚ REPUBLIKU PRECHÁDZAJÚ 3 MULTIMODÁLNE KORIDORY:
IV. koridor: Drážďany – Praha – Bratislava – Viedeň – Budapešť – Arad
na území SR: št.hranica CZ/SK, hr.priechod Kúty, okr.Skalica – Malacky – Bratislava – št.hranica SK/H, hr.priechod Rusovce, okr.Bratislava = 80,792 km
V. koridor: Benátky – Koper – Terst – Ľubľana – Budapešť - Užhorod
doplnková trasa V.a: Bratislava – Žilina – Užhorod
na území SR: križ.s D2, I/2, I/61 Bratislava – Trnava – Trenčín - Považská Bystrica – Žilina – Ružomberok - Lipt.Mikuláš - Poprad – Prešov - Košice – Michalovce - Sobrance – št.hranica SK/U, hr.priechod Vyšné Nemecké, okr.Sobrance = 547,848 km.
VI. koridor: Gdaňsk - Grudziadz – Varšava - Katovice – Žilina
na území SR: št.hranica PL/SK, hr.priechod Skalité, okr. Čadca – križ. s I/11, I/18 Žilina = 49,810 km.
DOPLNKOVÁ TRANS-EURÓPSKA SIEŤ:
001: križ.s I/18, I/65D Martin – Žiar n.Hronom – Zvolen – Levice – št.hranica SK/H, hr.priechod Šahy, okr.Levice = 152,988 km
002: št.hranica PL/SK, hr.priechod Vyšný Komárnik, okr.Svidník – križ.s I/18, I/68 Prešov = 73,219 km
003: križ. s I/50, I/68 Košice – št.hranica SK/H, hr.priechod Milhosť, okr.Košice = 22,640 km
Zdroj: SSC, ssc.sk/user/view_page.php?page_id=1119
Brusel predstaví politiku dopravných sietí v 21. storočí ![]()
Iné krajiny sa snažia sieť TEN-T na svojom území doplniť o nové prioritné ťahy, my na Slovensku sa máme snažiť zrušiť tie čo máme a namiesto nich zaviesť iné? Vlastne som nepočul o tom, že by bol nejaký TEN-T koridor zrušený. Neviem, čo by sa muselo stať, aby nejaký koridor prestal byť koridorom. ![]()
Zas mierne od veci. Uplne staci, ak by sme sa snazili nejaky koridor pridat, tak ako to robia ine krajiny. Ja som si zatial ziadnu taku iniciativu nevsimol, aj ked kandidatov na pridanie je vela:
- R1+R2
- R3 alebo R4
- zeleznica Balt-Krakow-Kosice-Cierne more
- nasa juzna zeleznicna vetva
Ale, pocuvat (hej)slovacky argument, ze tu a tu sa stavat neda, lebo to nie je koridor, to sme sa za poslednych 20 rokov napocuvali az az…
Koridory do TEN sa pridávajú aj Slovensko tam bude mať nejaké(-ú) trasy(-u), tieto koridory musia byť cezhraničné ( kedže sú transeurópske ) a tým pádom podliehajú schvalovaniu a dohode zo susednými štátmi. Dalej musia byť hlavnými dobravnými tepnami a zároveň aspoň čiastočne splnovať zásadu multimodálnosti.
.
Keďže R1 a R2 sú vnútroštátne trasy - sú pasé, R3 a R4 sú už dávno doplnkové trasy TEN , južná železničná trasa pre TEN je z hladiska dôležitosti v europskom merítku absolútne nedôležitá trať - jedine ako širokorozchodná do Viedne - vtedy by padla medzi transeuropske trasy
.
Slovensko podla názoru komisie nie je schopné dostavať doterajšie koridory a prioritné multimodálne trasy na svojom území a pravidelne porušuje svoje záväzky o dostavbe týchto trás a aj ostatné záväzky vyplívajúce z medzištátnych dohôd, preto je aj nadalej nevhodné aby sa prijímali jeho návrhy na rozšírenie trás TEN cez územie Slovenska najmä z dôvodu keď nesplňajú požiadavky multimodálnosti a transeurópskeho významu a ani nemajú podporu dotknutých susedných štátov.
zavadzas, aj D1 je vnutrostatna trasa az na konci na napaja na UA co je fakt neuveritelne vyznamna vec (resp. bude ked sa sk-ua dialnice dozijeme) a porusujeme nou vsetko co sa da, klameme a podvadzame EU ked sme ju odovodnili ako transpeuropsku siet a doma hovorime o tzv. obsluhe uzemia. R1 a R2 su sucastou medzinarodneho tahu E58 ktora smeruje z viedne. lepsia trasa pre TEN-T spajajuca nasho navyspelejsieho suseda, nase hl. mesto a vychod najkratsou trasou neexistuje…vlastne je to jedina.
a co sa tyka zeleznice tak tam ma zmysel severna cast (kosicko-bohuminska trasa) ktora je aletak narocna ze sa neda urobit reko na jej znacnej casti. za juzna trasa je asi tak bezvyznamna ako trasa BA-ZA…no povedz nam kolko EC vlakov tadial chodi…(?)
johhan, take zavadzanie a neznalosti, az to boli.
ohladom R1 a R2 ti odpovedal devil (a aby tvoje zavadzanie nemohlo pokracovat, poviem to jasne: R1+R2 oznacujem ako spojenie medzinarodny koridor Austria-BA-NR-ZV-KE-MI-UA).
ohladom koridorov nemoze byt ten nas zeleznicny ani cestny na zilinu zaujimavy pre poliakov, cechov, rakusakov, ani madarov. prvym trom nepomoze vobec, kedze budu mat svoj NORMALNY SKUTOCNY koridor VIe-brno-ostrava-polsko. a Madarsko by ovela viac potrebovalo koridor Budapest-Krakow, nez ist Budapest-Bratislava-Zilina-Polsko. Cize jednoznacne su tie koridory nakreslene kvoli hejslovakom, nie kvoli europskym potrebam.
Juzna zeleznicna trasa je tiez doplnkovou trasou TEN. A taktiez poliaci zaiadaju o doplnenie do TEN aj Krakow-Kosice. Akurat na Slovensku o tom nikto ani nepachne.
Kazdemu muselo byt jasne, ze Slovensko nebude schopne dostavat svoje sucasne koridory, a ze bude porusovat svoje zavazky. Totizto, ked ich vedie naokolo blizsie cez najvacsie kopce v desiatkach tunelov a po stovkach mostov, tak sa na to proste nedoplati. EU by prave bola urcite rada, ak by sa dialnicny koridor AU-UA viedol juhom slovenska, kde je potrebny jediny tunel a inak je rovinia a je to o 60km kratsie. Prave z medzinarodneho hladiska nie je dolezite, ci to ide cez Zilinu.
No a to iste na zelezniciach. Dnes uz je jasne, ze od ZA na vychod nevieme skoridorovanie zeleznice zaplatit ani z EU penazi. Ale aj tak to mame nakreslene ako jedinu alternativu, aby sme pchali peniaze po zilinu, a potom v r 2030, ked uz bude BA-ZA aj ZA-PL koridorom, potom zistime, ze vsak na vychod to tahat nemozeme lebo nemame prachy… Pritom, ak by sa napr. urobila poriadna rychlotrat KE-PO ako sucast IX koridoru, dnes medzi KE a PO mohli cestovat tisice ludi za 15 min vlakom. To ale nejde, lebo Kysucke hove mesto a Zilina…
Devil no dakujem ti za dnešné usmiate ráno, vždy ma pobaví že viete čo je pre Viedeň lepšie ako Viedeň samotná
. Expresívne povedané konkrétne Viedeň ako taká z vysoka prdí na spojenie s Košicami juhom Slovenska R1-R2-R7 ( keďže sa tam dostane pohodlne cez Maďarsko ). Pre Viedeň je doležitá ( našim smerom ) trasa k Baltu a to je trasa BA-TN-ZA-Katovice-Lodž-Gdansk. Pre Budapešť je dôležizá trasa R4 a R3+D3. Pre Prahu pôvodná federálna D1 a preto sa im podarilo do TEN-T 2030 presadiť českú R49 + slovenskú R6
.
Keďže mám pred sebou návrh TEN-T 2030 tak ti môžem zodpovedno prehlásiť že na Slovensku ako hlavné cestné koridory TEN-T zostávajú trasy:
- Viedeň-Bratislava-Žilina-Katovice
- Žilina - Prešov - Košice - Užhorod
- Budapešť - Šahy - Zvolen - Martin
- Budapešť - Bratislava - Brno
Teda D1, D2 a D3 komplet + R3 stred + juh
Ako doplnková zostáva R4 komplet a R6 komplet
.
O zvyšku doplnkových koridorov sa rokuje a shcvaluje - a je ich navrhnutých dosť aj v cestnej a železničnej sieti na úžemí SR.
johhan, a bude mozne financovat doplnkove koridory z kohezneho fondu ?
R3 Sahy-ZV-MT bude teda multimodalny koridor ?
Súčastné korirody TEN-T cesty: cdb.sk/files/img/zakladne-ma … 1-2011.jpg
.
Preštudujte si niečo o BATCo projekte ktorý priamo ukazuje záujmy našich susedov v dopravnej politike vo vzťahu ku nám ako Slovensku
tak isto plati ze vieden z vysoka prdi na spojenie s Košicami severom Slovenska D1. trasa k baltu je vieden-brno-ostrava-katowice-lodz-gdansk a nie blizsie naokolo cez ZA. a nie je to len o obchadzke ale aj o tom ake mesta mas na trase v porovnani s moravskou trasou. vid googlemaps.
pre madarsko je D3 tj. 30-40 km velmi dolezite, vobec nie je podstatne co bude na zvysnych 150-200 km… ale teraz vazne - spojenie sever-juh je pre nich druho az tretorada zalezitost…vid mapu madarskych dialnic.
cesi tam toho chcu zaradit viac, R49 je skor kvoli zlinu. za dolezite by som to pokladal keby R49 isla skor ako D na ostravu. takto je to po 2014 co je neurcity datum. take terminy dobre pozname…vid. mon. tlace odkedy toto forum existuje.
to ze si sa nevyjadril k zeleznicnemu koridoru zrejme znamena ze nemas ziadny argument v prospech “medzinarodneho” koridoru BA-ZA ani ZA-KE.