Národná diaľničná spoločnosť (NDS) si priberie poradcu, aby vedela lepšie určiť podmienky na súťaž o prevádzkovateľa mýtneho systému na Slovensku. Poradca však nevzíde zo súťaže medzi poradenskými firmami.
Diaľničná spoločnosť je v časovej tiesni, a preto chce využiť poradcu, ktorý jej radí v inej veci - pri stavaní súkromných diaľnic. “Áno, pôvodne sa uvažovalo, že poradcu nájdeme pomocou súťaže, ale potom sme sa z časového hľadiska rozhodli pre rozhovory s Mott MacDonald,” uviedol hovorca NDS Marcel Jánošík. Mott MacDonald vlani vyhrala súťaž o poradenstvo pri stavaní súkromných diaľnic - tzv. PPP projekty.
Koľko peňazí navyše dostane táto firma za rozšírenie svojho poradenstva, NDS zatiaľ tají. “Vedú sa rokovania, zatiaľ o tom nebudeme zverejňovať nijaké iné informácie,” doplnil Jánošík. Ešte pred niekoľkými dňami NDS tvrdila, že poradcu pre hľadanie firmy na mýtny systém bude hľadať podľa zákona o verejnom obstarávaní, teda súťažou.
V priebehu niekoľkých dní sa však stanovisko zmenilo. Minister dopravy niekoľkokrát potvrdil, že do konca roka už budú známe nielen súťažné podmienky na mýto, ale aj vybraná firma, ktorá systém postaví a bude prevádzkovať. Napriek pochybnostiam odborníkov o časovej reálnosti minister dopravy Pavol Prokopovič tvrdí, že “mýto budú na slovenských diaľniciach platiť autá nad 3,5 tony v polovici budúceho roka”.
Ministerstvo dopravy vie o tom, že NDS už nebude vyhlasovať súťaž, pokiaľ ide o poradenstvo pri mýtnom systéme. “Je to vec diaľničnej spoločnosti, určite by nemalo ísť o rozpor so zákonom o verejnom obstarávaní,” doplnil hovorca rezortu dopravy Tomáš Šarluška. Zatiaľ vraj ministerstvo nevie, čo je obsahom dodatku s Mott MacDonaldom. Podľa Jánošíka ,dodatok k zmluve zatiaľ nebol podpísaný, o jeho podobe sa rokuje".
Poradenská firma Mott MacDonald zatiaľ dostala zaplatených asi 20 miliónov korún za prípravu štúdie o tom, ako a kde majú súkromní investori stavať diaľnice na Slovensku. Podobne mala určiť, aký model partnerstva štátu so súkromným investorom bude najvýhodnejší pre Slovensko. Neskôr má táto firma pripraviť a dohliadnuť nad súťažou pri výbere súkromných investorov pre diaľnice. A za to dostane ďalšiu odmenu, podľa sumy kontraktu medzi súkromným investorom a štátom. Rádovo pôjde o desiatky až stovky miliónov korún.
Podľa stanoviska Úradu pre verejné obstarávanie za určitých okolností možno s firmami pomocou dodatkov rozširovať ich pôsobenie. “Musia byť však presne splnené podmienky zákona. Napríklad musí ísť o rozšírenie podobnej alebo nepredvídanej práce a nesmie ísť o sumu vyššiu, ako je 50 percent tej pôvodnej ceny,” doplnila Katarína Brtáňová z Úradu pre verejné obstarávanie. Ak by chcela diaľničná spoločnosť splniť túto podmienku, Mott McDonald by za rady pri mýtnom systéme nemohol dostať viac ako 10 miliónov korún.
Jana Morháčová, PRAVDA
30.5.2005 0:01:00 - Správy