Štát je pripravený súťažiť ďalšiu časť obchvatu Košíc

Štát je pripravený súťažiť ďalšiu časť obchvatu Košíc
V rámci prípravy obchvatu dali svoje pripomienky aj oceliarne. Tie poukazujú na to, že do ich fabriky jazdí denne 400 kamiónov.

Hospodárske noviny26 Jun 2024Tomáš Garai [tomas.garai@mafraslovakia.sk](mailto:tomas.garai@mafraslovakia.sk) ©hn

FOTO: TASR/F. Iván
Druhá časť obchvatu Košíc bude viesť popri oceliarňach U. S. Steel.

Košice – R2 by mala byť v budúcnosti našou najdlhšou rýchlostnou cestou. Pôvodne bola nakreslená ako súčasť D1 a mala spojiť Prahu s Michalovcami. V aktuálnych plánoch už figuruje ako komunikácia, ktorá pretne celú republiku, začne sa pri Trenčíne a ťahať sa bude cez Zvolen až do Košíc. Prevažná časť cesty zatiaľ existuje len na papieri. Na východnom konci by sa však práce mohli čoskoro rozhýbať na ďalšom úseku.

Ide o druhú časť obchvatu Košíc, ktorá bude viesť popri oceliarňach U. S. Steel. Zatiaľ čo prvý úsek so 14 kilometrami by sa mal dokončiť v budúcom roku, tender na ten druhý, s polovičnou dĺžkou, je tiež predo dvermi. Diaľničiari v minulosti avizovali, že ho chcú vyhlásiť v roku 2024.

Nateraz by na to malo byť všetko pripravené. „V rámci prípravy projektu máme právoplatné územné rozhodnutie, dokumentáciu k stavebnému povoleniu aj dokumentáciu k ponuke a pripravujeme sa na podanie žiadosti na stavebné povolenie a zároveň všetky podklady potrebné na začatie verejnej súťaže na zhotoviteľa,“odkazujú diaľničiari s tým, že aj majetkovoprávne vyrovnanie s vlastníkmi pozemkov je takmer kompletné.

Pripomienkovali aj oceliari

Kedy presne súťaž vyhlásia, zatiaľ nešpecifikovali. Prípravu predĺžili práce na preprojektovaní niektorých častí úseku. Ide totiž o zložitú stavbu s dvomi veľkými križovatkami. Analýzy ukázali, že práve na týchto by sa dalo zmenou plánov ušetriť aj niekoľko desiatok miliónov eur.

Ako najproblémovejšia sa ukazovala križovatka pri oceliarňach – Ludvíkov dvor. Tá napája diaľnicu na cestu prvej triedy I/16 a zároveň aj na Haništiansku cestu, ktorá patrí do kategórie komunikácií tretej triedy. Diaľničiari pred časom informovali, že po analýze navrhli úpravu križovatky vypustením niektorých vetiev s komplikovanými mostmi, čím ušetria zhruba 20 miliónov eur. Nebude sa tak musieť prekladať električková trať ani nadjazd.

Ku konečnému riešeniu mal pripomienky aj najväčší zamestnávateľ v regióne, ktorému stále chýba výjazd priamo na diaľnicu. „Namiesto toho, aby jednoducho zišli z rýchlostnej cesty, prechádzajú cez mesto. Do firmy pritom prichádza približne 400 nákladných áut denne,“povedal hovorca U. S. Steel Ján Bača, ktorý verí, že ich požiadavky si štát vypočuje.

„Požadovali sme najmä zabezpečenie priameho prístupu nákladnými a osobnými automobilmi do areálu USSK, ako aj zachovanie priameho prístupu z USSK do nemocnice v Šaci kvôli ochra

Namiesto Toho, aby zišli z rýchlostnej cesty, prechádzajú cez mesto. Ján Bača, hovorca U. s. steel

ne zdravia a ľudských životov,“dodal hovorca s tým, že spoločnosť poukazovala aj na problémovú dopravu v ranných a vo večerných špičkách.

Koncom minulého roka sa diaľničiari dohodli s Dopravoprojektom, aby k dokumentácii pripravili aj dopravný model, ktorý by zohľadnil aj budúcu megainvestíciu fabriky Volvo. Úsek bude dlhý 6,8 kilometra. Diaľničiari tam plánujú vybudovať päť mostov, dve križovatky a 3,2 kilometra protihlukových stien. Jeho cena by mala byť po vykonaných zmenách v projekte okolo 140 miliónov eur.

Drahšia o 16 miliónov

Čo sa týka prvého úseku obchvatu Košíc, práce tam prebiehajú, no pre predĺženie archeologických výkopov sa do zmluvného termínu dokončiť nestihnú. Diaľničiari nedávno so zhotoviteľom, firmou Eurovia, podpísali dodatok, v ktorom priznávajú, že novým termínom na dokončenie je august 2025. Pôvodne mala byť diaľnica hotová v marci. Okrem toho bude rýchlostná cesta na základe tejto zmluvy o 16 miliónov eur drahšia. Vzhľadom na pôvodnú cenu 159 miliónov eur ide o významné zvýšenie. Dôvodom sú zmeny v stavbe, ako aj valorizácia za rok 2023. R2 pri Košiciach má teda čoraz jasnejšie obrysy. Okrem toho sa dnes stavia časť rýchlostnej cesty aj pri Kriváni. HN nedávno informovali o posunoch pri obchvate Zvolena. Čo však bude s ďalšími stovkami kilometrov tejto spojnice severozápadu a juhovýchodu? Diaľničiarov sme sa pýtali, ktoré časti by mohli prísť na rad v ďalších rokoch. „Medzi ostatné prioritné stavby ťahu R2 patria obchvat Zvolena či úsek od Zacharoviec po Figu,“odkazuje štátna akciovka. Čo sa týka posledného menovaného, ide v skutočnosti o dva úseky v polovičnom profile. Do vysokej fázy pripravenosti ju dostalo ministerstvo v období, keď mu šéfoval politik za stranu Mosthíd Árpád Érsek. Veľká časť pozemkov pod týmito úsekmi je už vykúpená. Nedávno sa vo verejných registroch objavilo oznámenie o začatí stavebného konania pre kratší úsek medzi Bátkou a Figou.

Blízko k výstavbe aj na hornej Nitre

Minister dopravy Jozef Ráž vo videu na sociálnej sieti vo štvrtok priblížil, že blízko k výstavbe má aj časť rýchlostnej cesty R2 na hornej Nitre. Konkrétne ide o dva najpripravenejšie úseky v tejto oblasti od križovatky s diaľnicou D1 cez Trenčiansku Turnú po Mníchovu Lehotu.