Spravodlivejšie poplatky
(19.08.2005; Stop; č. 16‑17/2005, s. 16, 17; Pauliny Emil)
Elektronické mýto
Náklady na výstavbu cestnej štruktúry, jej prevádzku a údržbu sú mimoriadne vysoké. Jednotlivé krajiny preto ich používanie spoplatňujú. Slovensko spoplatňuje používanie diaľnic a vybranej cestnej siete diaľničnými nálepkami. Nie je to systém najspravodlivejší, a tak sa v poslednom období intenzívne začalo uvažovať o spoplatnení používania vybranej cestnej siete pomocou elektronického mýta.
Vo februári, po transformácii Slovenskej správy ciest, vznikla Národná diaľničná spoločnosť a.s., ktorej stopercentným akcionárom je štát. Ako nás informoval riaditeľ úseku stratégie Národnej diaľničnej spoločnosti Ing. Juraj Furst, jej úlohou je starať sa o prípravu a realizáciu investičných zámerov pri budovaní diaľnic i rýchlostných ciest a následne o ich prevádzku a údržbu. Hlavným dôvodom jej vzniku bolo, aby sa mohli využívať aj iné zdroje na financovanie výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií, ako sú limitované zdroje zo štátneho rozpočtu a Európskej únie.
Jednou zo súčasných úloh Národnej diaľničnej spoločnosti je aj príprava elektronického výberu mýta za používanie diaľnic, rýchlostných komunikácií a vybraných ciest prvej triedy, po ktorých jazdí veľké množstvo ťažkej nákladnej dopravy, značne znehodnocujúcej naše cestné komunikácie.
Aký systém?
Tomuto rozhodnutiu predchádzalo viacero štúdií. V minulosti sa uvažovalo o výstavbe mýtnic, aké majú napr. vo Francúzsku, kde motorista platí za prejdený úsek. Od tohto systému sa upustilo, a tak do úvahy prichádzajú tri funkčné systémy, ktoré sa využívajú v Európe. Je to rakúsky systém, ktorý funguje na princípe mikrovlnej technológie. Ďalej satelitný systém, ktorý dali do prevádzky v tomto roku v Nemecku (funguje od 1.1. 2005), tretím je kombinovaný systém, ktorý funguje vo Švajčiarsku, plošne je diaľničnými nálepkami spoplatnená celá cestná sieť, a súčasne je v prevádzke aj satelitný systém v kombinácii s mikrovlným systémom.
V minulom roku sa uvažovalo, že Slovensko bude pri príprave spoplatnenia diaľnic a vybranej cestnej siete spolupracovať s Českou republikou. Spolupráca bola deklarovaná na rôznych fórach, podmienky v obidvoch republikách sú veľmi podobné, a to i napriek tomu, že v Českej republike je diaľničná sieť oveľa rozvinutejšia.
Nakoniec zvolila Česká republika iný proces a mechanizmus obstarania. Obstaraváteľom elektronického mýtneho systému je ministerstvo dopravy, ktoré zvolilo metódu verejnej zákazky, nie klasického verejno‑súkromného partnerstva (ten bude u nás). České ministerstvo dopravy bude uzatvárať zmluvu na realizáciu systému a určí aj generálneho zhotoviteľa.
Rozhodne cena a čas
Na Slovensku bude mať nad celým systémom dohľad a kontrolu Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Poverilo Národnú diaľničnú spoločnosť, aby spolu s poradcom, ktorého vybrali v minulom roku, pomáhal projekt zmanažovať, vytvoriť tendrovú dokumentáciu a pripraviť všetko tak, aby sa vybral taký generálny dodávateľ, ktorý vybuduje optimálny systém v podmienkach SR.
Od generálneho zhotoviteľa sa očakáva, že systém bude v súlade s platnými smernicami a direktívami Európskej únie. Súčasná platná legislatíva EÚ nepreferuje žiadnu technológiu. Základným kritériom je cena, za ktorú sa systém vybuduje, ale aj čas. Elektronický systém musí minimalizovať úniky, ktoré umožňuje súčasný systém diaľničných nálepiek.
Až čas ukáže, či to bude mikrovlnný, satelitný alebo kombinovaný systém. Smerodajná bude cena, za ktorú bude schopný generálny dodávateľ celý systém vybudovať ‑ ten musí byť od začiatku plne funkčný. Ďalej musí spĺňať smernicu EÚ o interoperabilite celého systému. Palubná jednotka inštalovaná vo vozidle musí byť schopná komunikovať so systémami v ostatných krajinách. Tak ako v Nemecku a Rakúsku si vodič bude musieť dať do vozidla nainštalovať palubnú jednotku, ktorá vie priamo komunikovať s ostatnými systémami. Povinnosťou vodiča bude len to, aby nainštalovaná palubná jednotka bola aktivovaná, a musia byť do nej vložené správne údaje o vozidle, čo je jeden zo základných parametrov systémov.
V Českej republike už vypísali tender na generálneho zhotoviteľa. Na Slovensku sa v súčasnosti pracuje na príprave celého tendra, spolu s poradcom sa pripravuje tendrová dokumentácia. Tender na Slovensku by mohli vypísať na jeseň tohto roku.
Podľa riaditeľa úseku stratégie Národnej diaľničnej spoločnosti Ing. Juraja Fursta sa všetko pripravuje tak, aby mohli skúšobnú prevádzku elektronického výberu mýta odštartovať niekedy v druhej polovici roka 2006, do konca roka by sa mohla skončiť skúšobná prevádzka. Od roku 2007 by mohli nákladné vozidlá nad 3,5 tony platiť za používanie cestnej siete už formou elektronického mýta. Osobné a dodávkové vozidlá do 3,5 tony sa naďalej budú spoplatňovať diaľničnými nálepkami. V roku 2011 majú uviesť do prevádzky európsky satelitný systém Galilelo. Z hľadiska výberu elektronického mýta by sa v rokoch 2011 až 2012 malo začať vyberať elektronické mýto za používanie cestnej siete aj za osobné a dodávkové vozidla. To si bude pravdepodobne vyžadovať nainštalovanie palubných jednotiek aj do týchto vozidiel.
Bude sa vážiť
Elektronické mýto pri nákladných vozidlách sa bude vyberať podľa kategórií ‑ tie určujú smernice EÚ. U nás sa rátalo so základným rozdelením na vozidlá od 3,5 tony do 12 ton a vozidlá nad 12 ton. Naše komunikácie však enormne zaťažujú nadrozmerné prepravy, keď špeciálna súprava má často viac ako 20 ‑ 25 ton. Naše komunikácie nie sú na takéto zaťaženie dimenzované. Tieto vozidla mimoriadne preťažujú našu cestnú sieť. Pri vstupe do EÚ sme museli zrušiť váženie kamiónov na hraničných priechodoch, a tak v súčasnosti je problém s vážením týchto ťažkých nákladných vozidiel, čo predstavuje značné úniky financií, ktoré by sa mohli využiť na údržbu komunikácií.
Preto sa pristúpilo k inej koncepcii ‑ na veľmi preťažených cestných úsekoch sú vytypované odpočívadla, na ktorých budú umiestnené stacionárne váhy. V spolupráci s dopravnou políciou sa budú permanentne vážiť nákladné vozidlá, striktne sa bude vyžadovať dodržiavanie povolenej hmotnosti vozidiel.
Elektronickým mýtom budú spoplatnené doterajšie úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií. Tieto komunikácie ponúkajú pre užívateľov komfort, rýchlu a bezpečnú jazdu s minimálnym dopadom na životné prostredie. Po týchto komunikáciách by malo jazdiť maximum nákladných vozidiel. To však možno dosiahnuť len tým, že budú spoplatnené aj paralelné komunikácie. U nás sa v minulosti investovali veľké prostriedky do budovania paralelnej cestnej siete, ktorú máme v relatívne dobrom stave. Ak má dopravca možnosť si vybrať medzi spoplatneným a nespoplatneným úsekom, zvolí radšej ten menej komfortný nespoplatnený cestný úsek, aj keď bude predstavovať určitú časovú stratu. Preto budú spoplatnené vybrané úseky ciest prvej triedy, bez toho by stratilo na význame spoplatnenie elektronickým mýtom. Ak by sa nespoplatnili paralelné cesty, mohli by predpokladané príjmy z mýta klesnúť až o 40 %.
Bolo vypracovaných aj viacero štúdii nákladov na systém, jeho prevádzku a dopad na prepravcov. Vozidlá od 3,5 tony do 12 ton by mali za kilometer zaplatiť okolo 4 Sk, vozidlá nad 12 ton za km zaplatia okolo 8 Sk. Uvažuje sa aj o cenovej úrovni vychádzajúcej priamo z predopkladaných nákladov, kde by vozidlá od 3,5 tony do 12 ton mali za 1 km zaplatiť okolo 2,70 Sk, vozidlá nad 12 ton by za km zaplatili okolo 5,40 Sk. I keď je to pomerne vzdialená perspektíva, za osobné vozidlá by sa platilo 1,00 až 1,60 Sk.
Elektronický výber mýta by sa mal dostať do používania čo najrýchlejšie, v porovnaní s diaľničnými nálepkami je určite spravodlivejší. Bude to tzv. výkonové mýto, dopravca zaplatí len za skutočne prejdenú vzdialenosť.