Správa pre vodičov: Prísnejšie tresty sa odkladajú

hnonline.sk/1-10023660-22516 … _detail-00

Minister Palko rešpektuje výhrady poslancov, ale svoju novelu zákona o pozemných komunikáciách považuje naďalej za dobrú.

Správa pre vodičov: Prísnejšie tresty sa odkladajú

Prísnejšie tresty pre nedisciplinovaných vodičov sa odkladajú. Predseda poslaneckého klubu ANO Ľubomír Lintner totiž na včerajšej schôdzi parlamentu navrhol presunúť hlasovanie o novele zákona o premávke na pozemných komunikáciách na júnovú schôdzu. Dohodli sa na tom členovia troch poslaneckých klubov - SMK, ANO a SDKÚ so súhlasom predsedu poslaneckého klubu KDH Pavla Minárika.

Prísnejšie tresty pre nedisciplinovaných vodičov sa odkladajú. Predseda poslaneckého klubu ANO Ľubomír Lintner totiž na včerajšej schôdzi parlamentu navrhol presunúť hlasovanie o novele zákona o premávke na pozemných komunikáciách na júnovú schôdzu. Dohodli sa na tom členovia troch poslaneckých klubov - SMK, ANO a SDKÚ so súhlasom predsedu poslaneckého klubu KDH Pavla Minárika. Dôvod? Zákon je pripravený narýchlo. Mnohé veci vôbec nerieši. Je nesystémový a chaotický. “Od samého začiatku boli aj z prostredia vládnej koalície signály, že zákon nie je dobrý,” vysvetlil šéf poslancov SDKÚ Milan Hort.

“Pokorný služobník” Palko

Zákon bude posunutý na ďalšiu schôdzu - poslanci chcú sporné body prerokovať s predkladateľom. “V každom klube sú ľudia, ktorí majú rozdielny názor a ten by sme potrebovali zjednotiť, aby novela mohla prejsť,” upozorňuje poslanec Peter Miššík (SDKÚ). Minister vnútra Vladimír Palko sa o dohode poslancov dozvedel až priamo v rokovacej sále. “Parlament tak zrejme rozhodol. Som jeho pokorným služobníkom, takže sa prispôsobím.” Novelu považuje naďalej za dobrú. “Zákon by podľa mňa prešiel. Jeho vrátenie na dopracovanie by nemalo zmysel.” Je presvedčený, že v NR SR nie je žiadny väčšinový názor, ako inak by zákon mal vyzerať. Keďže hlasovanie o novele sa posunulo, oddiali sa pravdepodobne aj jeho účinnosť. Pôvodne mal totiž platiť už od júla.

Znova vodičáky

Zákon mal zjednodušiť zadržanie vodičského preukazu, zvýšiť pokuty či zaviesť skúšky odbornej spôsobilosti pre niektorých nedisciplinovaných vodičov. Už na rokovaní vlády spôsobilo sprísnenie sankcií patovú situáciu - tvrdo to kritizoval minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ľudovít Kaník. ANO zasa dosiahla, že o vodičák môžete prísť, ak pri jazde mimo obce prekročíte rýchlosť 50 km/h - podľa pôvodného návrhu to malo byť 40 km/h. Podmienky na odoberanie vodičákov rozdelili aj poslancov. Dva dôvody na rozšírenie odobratia vodičského preukazu - pri prejazde cez železničné priecestie v čase, keď to nie je dovolené a pri prekročení rýchlosti v obci o 30 km/h sú podľa Miššíka oprávnené. “Tie ďalšie však jednoznačne odmietam.” Či už ide o nezastavenie na “stopke” alebo predbiehanie na mieste, kde to nie je dovolené - otvára sa tak priestor pre policajtov posudzovať tieto priestupky subjektívne.

Zákon treba

Pripomeňme, že na slovenských cestách zomiera viac ako 600 ľudí ročne. Najčastejšou príčinou je pritom nedodržiavanie dopravných predpisov. “Nehody z rýchlosti sú najnebezpečnejšími a najtragickejšími. Svedčí o tom i skutočnosť, že pri týchto nehodách zahynulo takmer 43 % usmrtených osôb (216 osôb, čo je nárast o osem), pritom podiel nehôd z rýchlosti je len 18,6 % z počtu dopravných nehôd zavinených vodičmi motorových vozidiel,” konštatuje Národný plán na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Alarmujúce sú aj počty zranených. Hmotné škody ako následky dopravných nehôd sa rátajú v miliardách korún. Poslanci sa zhodujú - zákon treba. “Je v ňom veľa dobrých nápadov. Nemožno mu uprieť snahu, ale niekedy len snaha nestačí. Niekedy treba aj kvalitnú realizáciu,” hovorí Kaliňák.

Ďalšia novela?

Opoziční aj koaliční poslanci sa zhodujú v tom, že zákon bude potrebovať ďalšiu novelu. Dôvodov je viacero. Nezávislý poslanec Ladislav Polka upozorňuje: “Doriešiť treba otázku antiradarov, videozáznamov, ale aj vyberania pokút. Nie je v poriadku, aby mal vodič v noci platiť v hotovosti 20-tisícovú pokutu.” Situáciu by vyriešil bezhotovostný platobný styk. Rovnaký názor má aj Jozef Elsner (ANO). “Zabránili by sme korupcii.” Peter Miššík (SDKÚ) navyše tvrdí, že treba doriešiť otázku výmeny zimných a letných pneumatík. “To je podľa mňa oveľa väčší problém, ako všetko ostatné.” Otvorená ostáva aj otázka vymáhania pokút.

SMRŤ NA CESTÁCH

  • V minulom roku zahynulo v SR pri dopravných nehodách 603 ľudí, čo je
    najmenej za posledných desať rokov.
  • Najhoršia situácia bola v Nitrianskom kraji, kde zomrel človek pri každej
  1. autonehode, naopak, najlepšie je na tom Bratislavský kraj s jednou
    obeťou na každých 188 nehôd.
  • Práve v Bratislavskom kraji sa však vlani stalo najviac dopravných nehôd (13 914), najmenej ich bolo v Trnavskom kraji (5 517).

Národný plán na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky

  • Prevencia, dopravná výchova, osveta
  • Zvýšenie aktivít zameraných na meranie rýchlosti
  • Skvalitnenie cestnej infraštruktúry
  • Zlepšenie dopravného značenia
  • Preventívne pôsobenie na používanie bezpečnostných pásov a detských sedačiek

Annamária Dömeová, HN online, 25.05.2005