BRATISLAVA 22. marca (SITA) - Prepojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou D1 do roku 2010 je podľa strany SMER nereálne. “Do tohto termínu nebude diaľnica hotová ani v polovičnom profile,” uviedol na tlačovej besede tieňový minister výstavby a dopravy za stranu Smer Ľubomír Vážny. Podľa neho totiž chýba zadefinovanie trás mnohých úsekov, výkupy pozemkov, stavebné povolenia, tendre a napokon samotná realizácia výstavby týchto úsekov. Celkovo podľa Vážneho chýba vystavať zhruba 177 kilometrov na tomto prepojení. “Aj keby sa do roku 2010 zabezpečili všetky potrebné zdroje a rezort dopravy by zabezpečil realizáciu projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri financovaní diaľnic, z časového hľadiska je nemožné tento vládny prísľub dodržať,” podčiarkol Vážny.
Podľa Vážneho je zároveň nereálne, aby sa dodržal termín na dokončenie diaľničného prepojenia Bratislavy a Žiliny do roku 2006. “Budeme všetci radi, keď bude tento úsek dobudovaný v roku 2007,” skonštatoval Vážny. Pre občanov to podľa neho znamená, že ak sa dodrží termín začiatku výroby v automobilke Kia, cestná infraštruktúra v danom úseku bude minimálne jeden rok neprejazdná.
Nedodržanie týchto vládnych sľubov je podľa Smeru výsledok nekoncepčnosti diaľničnej výstavby. “Táto nekoncepčnosť vyplýva z toho, že vláda doteraz nepripravila dlhodobú koncepciu štátnej dopravnej politiky, ktorá by jednoznačne zadefinovala spôsob výstavby a využívania dopravných koridorov,” vysvetlil Vážny. Smer preto vyzýva vládu, aby vypracovala solídnu analýzu financovania diaľnic a rýchlostných komunikácií v našich podmienkach spolu s vecným a časovým harmonogramom. Na základe kvalitného harmonogramu by sa podľa slov Ľ. Vážneho mohla diaľnica D1 Bratislava - Košice dobudovať do roku 2013.
Strana Smer poukázala aj na predraženie diaľničnej výstavby na Slovensku, ktorá je podľa nej na úrovni niekoľko miliárd korún. “Krásnym príkladom je tender na diaľnicu Mengusovce - Jánovce, kde boli pôvodné investičné náklady na úrovni 12,3 mld. Sk. Po zrušení prvej súťaže a vypísaní novej sa zrazu náklady znížili na 9,6 mld. Sk,” povedal Vážny. Podľa neho je to dôsledok toho, že Slovensko nedisponuje žiadnym mechanizmom kontroly pri vynakladaní financií v investičných akciách. Riešením by podľa strany Smer mohlo byť, keby sa výber zhotoviteľa a zároveň určenie ceny diela realizovalo na základe projektovej dokumentácie, a nie na základe dokumentácie pre stavebné povolenie. Smer zároveň tvrdí, že súčasná vláda nepostupuje pri diaľničnej výstavbe dobre ani z hľadiska plánovania trás diaľnic. “Príkladom je úsek diaľnice Vrtižer-Dubná Skala, na ktorej by sa podľa ministerstva dopravy mali postaviť tri tunely, pričom podľa nás by sa tunelom dalo vyhnúť, cesta by sa skrátila o niekoľko kilometrov a znížili by sa aj náklady na výstavbu,” zdôraznil Vážny.
Ľ. Vážny sa vyjadril aj k projektu PPP, ktorý rezort dopravy navrhuje využiť na zhruba 94 kilometroch na diaľnici D1 a vyžiadalo by si to približne 80 mld. Sk. Smer podľa Vážneho nie je úplne proti projektu PPP, tvrdí však, že najprv by sa mal vyskúšať jeden kratší úsek a až na základe pozitívnych výsledkov by sa malo pokračovať. “Smer zároveň vláde odporúča, aby sa formou PPP financovali len menšie diaľničné úseky v cene 5 až 15 mld. Sk, čo predstavuje maximálnu dĺžku úsekov 20 kilometrov,” uzavrel Vážny.
Copyright © SITA 2005
[22. 3. 2005 17:40:00]