Skanska získa prvý z veľkých Rážových kontraktov. Za štvrť miliardy má postaviť strednú časť kysuckej diaľnice
- Skanska má na dosah kontrakt za 261 miliónov eur na stavbu úseku D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica.
- Bola by to prvá väčšia diaľničná objednávka, ktorú rozsúťažili v aktuálnej vláde.
- Stavbári celkovo bojujú o práce za viac než dve miliardy eur.
Dostavba diaľnice na Kysuciach sa onedlho môže začať. Štát plánuje objednať práce na úseku medzi Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou od spoločnosti Skanska za 261 miliónov eur.
Ide o úsek dlhý približne 10 kilometrov a je jedným z troch, ktoré ešte treba postaviť na to, aby bola na Kysuciach komfortná diaľnica. Celkovo na nej chýba dostavať 26 kilometrov a úsek medzi Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou je strednou časťou diaľnice.
Okrem neho ešte chýba 11-kilometrový úsek Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a 5-kilometrový úsek s druhou rúrou tunela Horelica.
Keď budú všetky hotové, dopravne zaťaženému regiónu sa uľaví, keďže tu denne jazdí aj 20- až 25-tisíc áut podľa toho, o ktorú časť ide.
Modrou plánované, čiernou hotové a červenou rozostavané úseky diaľnic.
Žiadna z týchto súťaží však nemá do finále tak blízko ako spomínaný stredný úsek. Proti označeniu Skanska za víťaza totiž neprišli v zákonnej lehote námietky. Inak povedané, kontrakt ešte podpísaný nie je, no nič zásadné už jeho podpisu pravdepodobne nebráni.
„Dnešným dňom sa podarilo ukončiť verejné obstarávanie. Samozrejme, teraz ešte bude trvať chvíľu kolegom z Národnej diaľničnej spoločnosti, než sa podarí dotiahnuť detaily a než sa podarí podpísať zmluvu o dielo. Verím však, že v krátkom čase sa už môžeme tešiť na bagre na tomto úseku,“ povedal vo videu na Facebooku minister dopravy Jozef Ráž.
Súťaž vypísali v novembri minulého roka. Ak sa diaľničiari s podpisom poponáhľajú, mohli by celú súťaž uzavrieť za približne osem mesiacov. To by bolo na slovenské pomery relatívne rýchlo, keďže veľké súťaže sa naťahujú niekedy aj roky.
Zatiaľ to na rýchly postup nevyzerá ani v prípade dvoch zvyšných častí D3:
- V súťaži na stavbu úseku od Kysuckého Nového Mesta do Žiliny zatiaľ národná diaľničná vyzbierala ponuky, no ešte neoznámila, koho si vyberá za víťaza.
- V súťaži o stavbu úseku s druhou rúrou tunela Horelica už diaľničiari za víťaza označili konzorcium pod vedením Váhostavu, a to už dokopy trikrát, no zakaždým proti tomu prišli námietky. Aktuálne sa tak na Úrade pre verejné obstarávanie opäť rozhoduje o tom, či sú alebo nie sú opodstatnené.
Ani výber víťaza pre stredný úsek nebol bez komplikácií. Prvý raz označili Skansku za víťaza v máji, no prišli proti tomu námietky. Úrad pre verejné obstarávanie z pätice námietok uznal za opodstatnenú tú, ktorá sa týkala nedostatočného odôvodnenia pri vyhodnotení ekonomického a finančného postavenia.
Diaľničiari opäť museli vyhodnotiť ponuky, potvrdili Skansku za víťaza a tentoraz už v termíne neprišli proti výsledkom námietky, potvrdzuje ministerstvo dopravy.
Skanska tak uspela v súboji so štyrmi konkurenčnými ponukami:
- Metrostav, Váhostav: 263 miliónov,
- Strabag, Eurovia, SMS, Doprastav: 268 miliónov,
- Hochtief, Dúha, Viakorp: 278 miliónov,
- Budimex: 296 miliónov.
Zároveň to znamená, že ak sa už nič nestane, Skanska získa prvý z veľkých diaľničných kontraktov, ktorým vypísali tender v ére aktuálneho ministra dopravy Jozefa Ráža.
Dokopy sú vypísané štyri – v celkovej cene viac než dve miliardy eur. Dostavba kysuckej diaľnice vyjde odhadom na miliardu eur, zvyšok je zákazka na stavbu úseku D1 Turany – Hubová. To je posledná časť D1 na trase Bratislava – Košice, ktorú ešte ani nezačali stavať.
Situácia v sektore výstavby infraštruktúry začína byť napätá, keďže sa tento rok dokončí päť až šesť nových úsekov diaľnic. Kto nezíska nové zákazky, bude musieť riešiť, čo s voľnými kapacitami.
Skanska by tak mohla mať tento problém z veľkej časti vyriešený. Aktuálne napríklad firma so švédskym zázemím finišuje s prácami na dostavbe úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové. Hotové majú byť niekedy na prelome rokov 2025 a 2026.
Skanska by tak mohla teoreticky presunúť na Kysuce aj kapacity z Višňového. Ako hladko jej to s prácami na Kysuciach pôjde, bude závisieť aj od toho, ako kvalitne urobil štát k stavbe podklady a ich detaily. V slovenských podmienkach je bežné, že sa stavby naťahujú aj po podpise kontraktu.
Pri kysuckej diaľnici sa zatiaľ dá s istotou povedať, že sa natiahla jej príprava. Napríklad na jej južnom úseku nakreslili v minulosti popri rieke Kysuca mimoriadne drahý tunel a potom trvalo roky, kým sa pristúpilo k jeho preprojektovaniu na estakádu, teda mostný nadjazd.
Štát aktuálne predpokladá, že diaľnica na Kysuciach by mohla byť hotová v roku 2029. To je termín, ktorý vyplýva z dokumentov, v ktorých vláda označila chýbajúce úseky D3 za strategické.