Pozemky pod rýchlocestou sú už takmer vykúpené
Nad autostrádou cez Malohont a Gemer visí otáznik. Podľa analytikov by medzi Rimavskou Sobotou a Tornaľou stačila aj cesta prvej triedy.
Hospodárske noviny4 Aug 2022Tomáš Garai tomas.garai@mafraslovakia.sk
Bratislava – Diaľničné spojenie Zvolena s Košicami malo za poslednej vlády Roberta Fica či Petra Pellegriniho veľkú prioritu. Rezort dopravy vtedy kormidloval straník Mosta-Híd Árpád Érsek. Príprava projektov rýchlocesty R2 postupovala na juhu stredného Slovenska a juhovýchode krajiny rýchlym tempom. Po úsekoch medzi Lučencom a obcou Kriváň pri Detve, ktoré sa dnes už stavajú, mali do realizácie mieriť ďalšie dve cesty na východ od Rimavskej Soboty.
Síce sú pozemky pod nimi už takmer vykúpené, no ich ďalší osud je nateraz nejasný. Neistotu umocňujú analytici z Útvaru hodnoty za peniaze, ktorí by tu namiesto novej rýchlocesty v dvoch pruhoch videli skôr vylepšenie aktuálnej cesty prvej triedy. Odborníci z ministerstva financií preto bez ďalšej analýzy neodporúčajú pokračovať v príprave autostrády. Dôvodom má byť extrémne vysoká cena. Tá na sotva 15-kilometrovú rýchlocestu v polovičnom profile, teda len s dvoma pruhmi, počíta so sumou 300 miliónov eur s DPH.
Takáto cena je príznačná skôr pre štvorprúdovky v ťažších terénoch, navyše bola vytýčená ešte pred zdražovaním kvôli covidu a vojne. Podobné „polovičné“diaľnice staviame výrazne lacnejšie. Kilometer R3 na Orave pri Tvrdošíne vychádza len na 13 miliónov eur. Pričom vyše tretina vedie na mostoch a estakádach. Pripravované úseky na južnej R2 pritom pôjdu v oveľa menej náročnom teréne. Takmer po rovine.
hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 … k-vykupene
pressreader.com/slovakia/ho … 5049979518