Pri Košiciach prekresľujú pre Volvo cestnú sieť. Štát hľadá

Pri Košiciach prekresľujú pre Volvo cestnú sieť. Štát hľadá zhotoviteľa zákazky za 185 miliónov

Pribudnúť majú dva obchvaty.

KOŠICE. Na území južne od Košíc dôjde v nasledujúcom období k výraznej zmene trasovania dôležitých ciest, pribudnú aj úplne nové spojenia.

Investícia do dopravnej infraštruktúry súvisí s výstavbou fabriky automobilky Volvo pri Valalikoch. V nej bude výroba elektromobilov spustená koncom roka 2026.

Stavebné povolenie má k dispozícii zatiaľ iba časť plánovaných dopravných stavieb. Naposledy vydal Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií Okresného úradu Košice-okolie kladné rozhodnutie k výstavbe v polovici júla.

Plánovaná výstavba sa týka komunikácií, okružných križovatiek, cyklistických chodníkov, verejného osvetlenia či protihlukových stien a násypov.
Výstavba fabriky Volvo počas júla (9 fotografií)
Infraštruktúra za 185 miliónov

Primárnym cieľom pri výstavbe novej dopravnej infraštruktúry v tomto území je zabezpečiť napojenie priemyselného parku na existujúcu cestnú sieť. Jej kostru tvorí v súčasnosti rýchlostná cesta R4 a cesta prvej triedy I/17. Obe prepájajú Košice s maďarsko-slovenskou štátnou hranicou.

Frekventovanou je tiež cesta tretej triedy III/3416, ktorá sa napája za Barcou na komunikáciu I/17 a prechádza stredom obcí Valaliky, Geča a Čaňa, v ktorých žije v súčasnosti viac ako 12-tisíc ľudí.

V dohľadnej dobe sa zaradí medzi významné cesty v tomto území aj rýchlostná cesta R2, ktorej úsek z Košických Oľšian do Šebastoviec prepojí juh Košickej kotliny s diaľnicou D1. Rozostavaná komunikácia by mala byť motoristom k dispozícii v roku 2025.

Realizáciu ciest v súvislosti s Volvom má zabezpečiť štátna firma Valaliky Industrial Park, ktorá v máji rozbehla verejné obstarávanie na dodávateľa prác. Tender okrem dopravných stavieb zahŕňa aj budovanie ďalšej infraštruktúry pre priemyselný park.

Predpokladaná hodnota celej zákazky je vyše 185 miliónov eur, pričom zhotoviteľ bude mať na jej realizáciu 26 mesiacov. Obálky s ponukami sa chystá obstarávateľ otvárať 7. augusta.
Súvisiaci článok Kvôli Volvu postavia nový obchvat Košíc. Inak to bude katastrofa, varuje starostka Čítajte
S obchvatom neuspeli pri R4 ani R2

Sprievodná správa zverejnená v rámci materiálov k tendru spomína preložku cesty I/17 v úseku, ktorý sa nachádza v košickej mestskej časti Šebastovce.

Jej zastavaným územím prechádza doprava pendlujúca v oboch smeroch medzi krajským mestom a dedinami na juhu Košickej kotliny.

Osobitným problémom je však zahraničná tranzitná doprava. Rýchlostná cesta R4 totiž končí v poli za Šebastovcami a jedinou možnosťou motoristov je tak využiť cestu I/17, ktorá je hlavným južným vstupom do Košíc.

Časť premávky sa presunie mimo mesta po dokončení R2, ktorá sa napojí na rýchlostnú cestu R4 vedúcu k hranici s Maďarskom. Zvyšok tranzitu má dostať z blízkosti domov a ich obyvateľov nový obchvat Šebastoviec.

Spojnica bude mať zhruba tri kilometre a mestskú časť obíde z východnej strany. Jej začiatok je plánovaný v turbo okružnej križovatke zhruba 300 metrov severne od vstupu do zastavanej časti územia. Cesta prekoná R2-ku mostom. Obchvat bude končiť v ďalšej turbo okružnej križovatke, ktorá je navrhnutá ako súčasť južnej časti križovatky R2-Košice Juh.

Starostka Šebastoviec Monika Puzderová (nezávislá) pripomenula, že o tejto stavbe sa hovorí roky, no financie na jej realizáciu sa našli až s príchodom automobilky.

„Žiadali sme to ako vyvolanú investíciu už pri výstavbe rýchlostnej cesty R4 aj R2, no nepochodili sme. Peniaze sa našli až teraz. Keď sa to zrealizuje, bude to pre nás veľká vec a úžasná pomoc,“ reagovala Puzderová.

Najväčším problémom súčasného stavu je podľa nej bezpečnosť.

„Ohrozovaní sú chodci, ale i motoristi. Frekvencia vozidiel na hlavnej ceste je vysoká a prechádzajúci vodiči tu nedodržujú maximálnu povolenú rýchlosť. V špičke je problém dostať sa bezpečne na hlavnú cestu. Ešte horšie je to v prípade, ak chcete odbočiť zo „sedemnástky“ do niektorej z úzkych uličiek. Musíte si pribrzdiť, no v tom momente máte na zadnom nárazníku nalepený kamión. Ich vodiči nedodržujú žiadny odstup. Niektorí kamionisti si na nás ešte schuti zatrúbia,“ opísala situáciu starostka.
(zdroj: Korzár/Judita Čermáková)
Starostka počíta s rokom 2026, štát mlčí

Obec očakáva, že táto stavba bude hotová v roku 2026.

„Potom bude úsek pôvodnej cesty I/17 v našom zastavanom území preklasifikovaný na cestu tretej triedy. Tá bude slúžiť už iba ako prístup do mestskej časti,“ doplnila Puzderová.

Valaliky Industrial Park požiadal o vydanie povolení k výstavbe k viacerým častiam šebastovského obchvatu. Súhlas úradov majú zatiaľ iba niektoré.

Jedným z nich je napríklad výjazd z okružnej križovatky, ktorým sa šebastovský obchvat napojí späť na existujúcu komunikáciu južne od mestskej časti.

V súčasnosti však podľa katastra štát nedisponuje pozemkami pod celým plánovaným obchvatom. Na otázku ohľadom výkupu pôdy nereagovalo vedenie ministerstva hospodárstva ani štátnej firmy Valaliky Industrial Park.

Rovnako sme sa nedozvedeli, či dochádza pri budovaní dopravnej infraštruktúry k priemyselnému parku zo strany štátu k meškaniu, ktoré by mohlo skomplikovať spustenie fabriky.

Hovorca automobilky Martin Seman nechcel situáciu minulý týždeň komentovať.

Podobnú otázku sme položili spoločnosti Volvo v rozhovore zo začiatku júla. Namiesto odpovede, či investícia štátu mešká a či sa stihne zrealizovať do spustenia závodu, vtedy zaznela zo strany investora pripomienka, že „slovenská vláda je zodpovedná za plnenie svojich záväzkov“.
Súvisiaci článok Dorovnávanie platov s Volkswagenom Volvo nepotvrdilo, hromadné nábory začnú na budúci rok Čítajte
Pribudnú pruhy i cesty

Okrem preložky cesty I/17 má štát s touto komunikáciou aj ďalšie plány.

Jej časť sa totiž chystá rozšíriť z dvoch na štyri jazdné pruhy. Táto zmena sa dotkne úseku s dĺžkou 1,3 kilometra medzi napojením šebastovského obchvatu a novou okružnou križovatkou, ktorá vznikne neďaleko budovy bývalého skúšobného poľnohospodárskeho ústavu.

Na túto križovatku sa napoja dve nové komunikácie. Smerom na západ bude viesť cesta do obce Haniska i k jej železničnej stanici, na východ povedie napojenie k hlavnému vstupu do priemyselného parku. Druhou cestou sa bude dať ďalej pokračovať k obciam Čaňa a Geča.

Tento úsek dlhý niečo vyše troch kilometrov, ktorý bude obchádzať továreň Volva z južnej strany, už má stavebné povolenie. Nachádzať sa tam bude niekoľko ďalších napojení na priemyselný park i parkovisko pre dlhodobé státie kamiónov, čakajúcich na vstup do areálu Volva.

Cesta bude spojená na dvoch miestach aj s existujúcou komunikáciou tretej triedy III/3343, ktorá vedie medzi obcami Haniska a Čaňa. Tá tvorí južnú hranicu celého záujmového územia priemyselného parku.
Dokumentácia k turbo okružnej križovatke, ktorou sa napojí šebastovský obchvat na cestu prvej triedy I/17 južne od R2.
Dokumentácia k turbo okružnej križovatke, ktorou sa napojí šebastovský obchvat na cestu prvej triedy I/17 južne od R2. (zdroj: uvo.gov.sk)
Valalický obchvat už povolenia má

Júlové stavebné povolenie sa týka aj cesty, ktorá má pomôcť odbremeniť od frekventovanej premávky zastavané územia Valalík a Geče. Obchvat bude vedený západne od zastavaného územia oboch dedín.

Jeho prvý úsek dlhý niečo vyše 400 metrov bude mať štyri jazdné pruhy, jeho druhá časť s dĺžkou necelé tri kilometre ich bude mať dva. Tieto úseky sú rozdelené okružnou križovatkou, v ktorej sa počíta s odbočkou k ďalšiemu vstupu do priemyselného parku.

Približne v polovičke obchvatu sa bude dať odbočiť opäť k fabrike i plánovanému terminálu integrovanej osobnej prepravy, ktorý bude mať železničnú i autobusovú časť.

Valalický obchvat sa má na južnom konci napojiť na pôvodnú cestu tretej triedy pri začiatku obce Geča. S týmto riešením počíta aj jej územný plán, no pozemky vlastnia stále súkromní vlastníci.

V tejto časti územia má vzniknúť aj spojenie s novou komunikáciou, ktorá je plánovaná južne od továrne Volvo.
Súvisiaci článok Bez privádzača a električiek, prioritou železnica. S Volvom prídu problémy v doprave, varuje expert Čítajte
Cestu do Valalík nahradí šebastovský obchvat

Zo severnej strany sa má valalický obchvat napájať na okružnú križovatku, ktorá bude súčasťou šebastovského obchvatu. Objazd vznikne zhruba 150 metrov od mostného prepojenia nad rýchlostnou cestou R2.

Pôvodná cesta tretej triedy III/3416 bude totiž v úseku medzi Barcou a severným vstupom do Valalík preklasifikovaná na účelovú komunikáciu. Slúžiť bude už iba ako cyklotrasa a tiež ako prístup na pozemky v tejto lokalite.

Severný vstup do Valalík však zostane zachovaný. Na cestu prechádzajúcu obcou sa bude dať dostať z rovnakého kruhového objazdu ako na valalický obchvat.

Stavebné povolenie počíta aj s obnovou komunikácie v zastavanom území Valalík a Geče, kde na úseku dlhom 3,5 kilometra vymenia obrusnú i ložnú časť vozovky.

Podľa starostu Valalík Štefana Petríka (KDH) je cieľom, aby sa život v obci príchodom investora zlepšil.

„Preto sa snažíme aj so starostami susedných obcí a mestských častí o vybudovanie obchvatu Šebastoviec, prepojenie plánovaného valalického obchvatu s existujúcou priemyselnou zónou v Geči a ďalšie menšie investície tak, aby boli tieto komunikácie užitočné nielen pre novú fabriku, ale aj terajších obyvateľov,“ reagoval Petrík.
Cyklochodníkom prepoja tri dediny

Výstavba fabriky pomôže aj budovaniu cyklistickej infraštruktúry a chodníkov pre peších.

Cyklotrasy sú podľa zverejnených materiálov k verejnej súťaži navrhované v súbehu s cestami tretej triedy, ktoré prepoja železničnú zastávku Haniska s valalickým terminálom a obcou Čaňa.

Prejazd cyklistov cez frekventovanú cestu I/17 a ďalšie dve komunikácie tretej triedy bude riešený lávkami ponad ne. Tieto objekty už majú aj stavebné povolenia.

V severnej časti parku budú navrhnuté stavby infraštruktúry tak, aby vznikol koridor pre napojenie na cyklotrasu aj od Košíc. Materiál informuje, že ide o samostatný projekt. Kto bude v tomto prípade investorom, neuvádza.

Na tento účel však môže poslúžiť „stará valalická cesta", ktorú má nahradiť šebastovský obchvat.

Čítajte viac: kosice.korzar.sme.sk/c/23362974 … ionov.html