Prečo štát stavia dialnice?

štát sa po revolúcií zriekol takmer všetkého svojho majetku, tak nevidím dôvod (okrem toho korupčného) prečo sa tak angažuje v stavbe D a RC, a ešte vymyslel takú šialenosť, ako sú PPP projekty, však nech si ju tí súkromníci postavia spolu s mýtnymi bránami, nech ju vlastnia a normálne podnikajú ako je to bežné v niektorých iných krajinách, tým skôr, že dnes sa môžu uchádzať o eurofondy aj súkromné spoločnosti, potom by sme videli, za akú cenu sa dá postaviť D, keby to išlo zo súkromného vrecka. Namiesto toho sa štát mohol venovať rozvoju a opravám obyčajnej cestnej siete.

Prečo v takom Francuzsku a Rakusku stavaju dialnice???..fakt asi hlupa tema na diskusiu, podla mna su dialnice potrebné a vodiči ich chcú a aj ostatní ludia. Tieto cesty výryzne odlahčia mestá a obce v celom štáte od kamionovej a transitnej dopravy…ja osobne si neviem predstaviť aby som každoročne cestoval na juh Francuzska po cestách 1 a 2 trieda…Dakujem, neprosím…

A je mi úplne jedno, že niekto na tom zarába teda na mýte…velmi rad si zaplatím mýto v Taliansku a viem, že ho prejdem za pár hodín…

Francúzko je štát s vysokým podielom štátneho vlastníctva, ja nie som proti dialniciam, len za podmienok aké sú na Slovensku, by bolo asi lepšie, keby boli v súkromných rukách ako je to napr. v Taliansku, lebo z toho štát v podstate nič nemá, lebo aj príjmy za použivanie dialníc v podstate zhltnú súkromníci (viď mýtny tender) a štátu ostanú len náklady

Keby sa výstavba diaľnic financovala len z mýta, tak by bola väčšina z nich prázdna. lebo mýto by bolo príliš vysoké. Ako na maďarskej M1. Len prístavný most, by vynášal viac ako drogy :smiley:

Možno ani nie. Mýto pre OA by sa hýbalo niekde na cene 20% PHM. Ceny za výstavbu by boli určite nižšie… pokiaľ by nebolo účelom skyte presúvať zisky.

Len kto by dal peniaze do D3 na Kysuciach :laughing:
Preto je to podľa mňa nerealizovateľné, lebo až na pár úsekov by sa neoplatilo nič také robiť niekomu inému ako štátu(no a že štátu sa oplatí tiež trocha pri niektorých úsekoch pochybujem, nuž ale eurofondy minúť treba nejako…) v slovenských podmienkach. Keď vysolíš aj polovicu z toho, čo štát na Strážov - Brodno a intenzity budú aké rátajú, tak to nepomôže ani reštrukturalizácia. Už dupľom nie, keď máš paralelné cesty, kde by bol vlastníkom štát. Alebo by sa sprivatizovali…

náročnejšie úseky by sa stavali z EU fondov, možno by sme nemali toľko estakád a tunelov, ale cena by bola zlomková oproti dnešnej. a či sa oplatí alebo nie - naše firmy sú zvyknuté na rýchlu návratnosť a vysoké zisky, ale zahraničné firmy by možno mali záujem a ak sa skutočne neoplatí dialnica, tak sa postaví štátna cesta, stavať D za každú cenu je nezmysel

V Rakúsku je zaujímavá situácia. Štát má síce v rakúskej diaľničnej spoločnosti ASFINAG 100% podiel, no výstavba aj údržba sa financuje výlučne z mýta a predaja diaľničných známok. Aspoň ASFINAG zdôrazňuje pri každej možnej príležitosti, že zo štátneho rozpočtu nejde ani cent.
Pre objektivitu by ešte asi chcelo zistiť, koľko už diaľnic a rýchlostných ciest mali postavených v čase, keď na takýto systém nabehli. A tiež je pravda, že niektoré tunely majú ešte extra mýtne poplatky aj pre osobné autá.
Už dlhšie mi vŕta v hlave, ako to že rozdiel v mýtnych príjmoch je taký veľký(v Rakúsku dosahujú až cca 2 miliardy eur ročne). Je za tým dĺžka spoplatnených ciest, intenzity dopravy alebo výška mýta?

tak na slovensku je prijem z myta rozdeleny do dvoch statnych firiem (NDS a SSC) a sukromnej Skytoll kde je nevyhodne pre stat urobena zmluva. no a z dialnicnych znamok ide tie cast NDS a cast Skytollu. prijem je 500 mil. € asi dokopy, ale statu nejde ani polovica z toho.

Maxx787 no ale to vyznieva ešte horšie pre Slovensko. Lebo rakúsky ASFINAG vyberá mýto iba na diaľniciach a rýchlostných cestách.
asfinag.at/ueber-uns/unternehmen Tu je pekne popísané, že od roku 1997 má právo vyberať mýto, nedostáva teda žiadne dotácie z rozpočtu(od daňových poplatníkov) a dĺžka siete je momentálne 2200 km. Mimochodom informácia, ktorej sa akosi na webe nds-ky neviem dopátrať. Takáto podľa mňa dôležitá informácia by mala byť dostupná na 1-2 kliky.
Čiže keby som to porovnal

  • slovenské príjmy 250 mil. €(ešte mínus príjem z ciest 1. triedy minus ) pri dĺžke siete cca 700km
  • rakúske príjmy cca 1,85 mld € podľa tohto článku napr. za rok 2014 teraz.sk/ekonomika/dialnicne … lanok.html
    No nechápem ten nepomer. O to viac, že ASFINAG do štátnej pokladnice ešte odviedol dividendy 200 miliónov namiesto toho, aby z nej bral dotácie.

zbavit sa skytollu, a nech si vybera myto priamo NDS a este zlucit NDSku s SSCckou a mali by sme menej byrokratov=usetrene prachy a cisty vyber z myta jedine nejakych technikov na udrzbu a prevazdku si zamestnat v NDS+SSC. a voala budeme mat 500 mega na udrzbu D+R+I.tr. Neviem kolko je to teraz :smiley: zisiel by sa clanok :smiley:

staci si pozriet rozdiel v sadzbach v rakusku Euro 6 kamion 0,33 € po 0,447 € pri euro 3 a nizsie , u nas E6 0,18€ , E3 0,21 € dialnica
potom sa ten nepomer vysvetli :slight_smile:
Stat ma ovela vacsie zisky z spotrebnej dane z phm
rocne stat vyzbija na daniach a myte viac ako 2 mld a pritom sa stazuje ze niesu peniaze na cesty pritom na udrzbu a vystavbu minie len zlomok

nezabudaj kolko % z myta ide skytollu do vacku

Skytollu = J&T

Tak ako aj za dalsie sieťové firmy, za prenos signálu TV, za postu, za plyn (z časti), za…

To je samozrejme jasná zvrátenosť, ak firma prevádzkujúca mýto zhrabne z vybranej čiastky viac ako polovicu. Tu by som v médiách očakával v každom článku o diaľniciach zmienku o tom, koľko nám na tom mýte každý rok utečie. Keď sa mohlo riešiť Gabčíkovo, prečo nie toto. A nie stále len PPP alebo fantazírovanie o Junckerovom fonde.
Ak by sa ale teda ten podiel pre SkyToll nejako znormalizoval, tak potom mi vychádza, že zvýšenie taríf mýta by mohlo byť rozumným krokom, či? Myslíte, že by to dopravcov zruinovalo alebo radikálne zdvihlo ceny potravín? Je jasné, že dopravcovia budú proti. Ale ak by sa z toho každý rok získalo napr. 300 mil. za ktoré by sa postavil nejaký úsek D alebo R.

Compotronix, ten podiel štátu a SkyTollu sa znormalizováva. Prvé roky bol ten pomer no strašne desný. Aj tak sa všetkým, mimo SkyTollu, zdá celkovo platba za službu neprimerane vysoká. Treba sa na to pozrieť, čo na to, aké výsledky za tie roky od spustenia SkyToll povyberala. To by mal poskytnúť za SkyToll Tóno Bódis, manažér za styk s verejnosťou… Ináč mladší, krajší a určite úspešnejší bývalý kolega z ČSAD. emyto.sk/

So Skytoll je to zložité. Vlastní ho český podnikateľ Syrovátko, ktorý ho pred pár rokmi kúpil od JA a TY. Ale špekuluje sa, že skutočným vlastníkom je Kellnerova PPF. JA a TY nedávno kúpili českú pobočku Skytoll CZ. V každom prípade je to firma, ktorá plní vrecká niektorého oligarchu.

byznys.ihned.cz/c1-65229460-skyt … ho-v-cesku

Dlhsia siet, a tym ze dlhsia je aj atraktivnejsia pre tranzit, dialnice idu od hranice k hranici a za nou pokracuje dialnica dalej, co laka aj dalsie firmy, ktore sa v AT popri dialnici usadzaju a generuju dalsiu dopravu (nakladnu aj osobnu - ja mam pocit, ze mimo Viedne ludia jazdia zasadne autom, kolko ludi v rodine, tolko aut)
Rakuska A1 je neustale vytazena medzinarodnym tranzitom (vidiet kamiony z AT, D, H, SK, CZ, BG, RO, SLO, I, PL, Ukrajina, Turecko, dokonca aj Iran od zrusenia sankcii…) a ani by som sa nebal tvrdit ze 24 hod. denne, nie ako medzi BA-TT, kde su spicky a medzi nimi je klud.

Aby som nebol obvinený z OT, tak ešte krátke vysvetlenie. Ja si nemyslím, že by sa mal štát nutne všetkého majetku vzdať. Najmä nie strategického, čím cesty určite sú.
A inšpiroval by som sa pritom rakúskym ASFINAG, preto tie príspevky vyššie.
Štát by síce formálne staval diaľnice cez NDS, tá by ale nedostávala žiadne dotácie zo štátneho rozpočtu. Hospodárila by len z príjmami zo známok a z mýta, tieto príjmy by boli viazané na výstavbu a údržbu D a R. Eurofondy pomaly končia, čiže by sa tak mohol vytvoriť tlak na zvýšenie výnosov z mýta. (Splátky PPP projektov by som takisto len z prííjmov NDS povolil.)
A bolo by teda potrebné

  1. vyriešiť problém SkyToll
  2. zvýšiť sadzby mýta(čo by možno malo aj vedľajší pozitívny účinok na zatraktívnenie vlakovej prepravy)
  3. zamerať sa na skompletizovanie trás atraktívnych pre tranzit. Tu predpokladám, že by išlo najmä o severojužné ťahy D3 a R4.