Poradca radí stavať diaľnicu do Košíc dlhšie

byt.sk/article.php?sid=1033& … =0&thold=0

Poradca vlády pre výstavbu diaľnic odporúča predĺžiť výstavbu diaľnice z Bratislavy do Košíc do roku 2013, teda o tri roky. Inak hrozí riziko “prehriatia” a diaľnica bude drahšia. Navyše, zjednodušením projektov môže diaľnica medzi Žilinou a Košicami zlacnieť o 10 miliárd korún. Vyplýva to z materiálu, ktorý predložila vláde firma Mott MacDonald.Ide o prvý materiál poradcu pre výstavbu diaľnic zo súkromných peňazí, ktorý predkladá ako navrhované riešenie. Poradca v spomínanom materiáli tvrdí, že na Slovensku sa dajú stavať diaľnice zo súkromných zdrojov, ale nie tak, ako si to predstavoval rezort dopravy.“Materiál hovorí o dvoch možnostiach. Koľko by stálo, ak by sa dostavalo v roku 2010 a koľko, ak by trvala výstavba o tri roky dlhšie. Prekvapivo, na slovenské pomery, natiahnutie výstavby poradca odhaduje ako lacnejšie riešenie,” uviedol Peter Barek, šéf sekcie cestnej infraštruktúry na ministerstve dopravy.Poradca upozornil, že ak chce štát splniť pôvodný termín, rok 2010, hrozí prehriatie tempa, teda viac rizík a následne drahšie riešenie. “Počiatočné náklady sa pri harmonograme do roku 2010 môžu zvýšiť až o 40 percent,” uvádza poradca. Rizikom je najmä to, že stavebné firmy nepôjdu do skutočnej súťaže a budú musieť viac investovať aj do tunelov.Zatiaľ štát plní uznesenie, podľa ktorého by spojenie Bratislavy s Košicami malo byť dokončené do roku 2010. “Celý materiál dostane na posúdenie vláda a rozhodne, ktorý variant je výhodnejší,” uviedol hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška.Súkromní investori by mali stavať 94 kilometrov diaľnice, čo predstavuje osem úsekov medzi Žilinou a Košicami. Štát by mal za takýto rozsah diaľnic platiť 11 až 16 miliárd ročne. Poradca odhaduje, že Slovensko za 90 kilometrov diaľnic zaplatí investorovi 101 až 155 miliárd korún.“Náklady závisia od toho, ako dlho sa bude stavať, či budú pôvodné projekty zjednodušené a či sa na riziká pozeráme pesimisticky alebo optimisticky,” uviedol Barek.Poradca navyše urobil zásahy v rámci plánovaných trás a najmä technických riešení, ktoré by mali ušetriť asi osem miliárd korún. Odporučil úplne iný vzťah medzi štátom a budúcim investorom, než aký plánoval rezort dopravy. Pôvodne uvažoval, že výber súkromného investora aj dohody o koncesii bude robiť Národná diaľničná spoločnosť. Tá práve vzniká a bude v štátnych rukách.Špičkoví právnici poradcu však uviedli, že existuje riziko, že súkromní investori túto spoločnosť ako ručiteľa neprijmú. “Poradca našiel iný spôsob, ako môže koncesiu a investora vyberať priamo štát a pritom sa peniaze zaručené osobitnou formou zo strany vlády nebudú započítavať do štátneho dlhu,” uviedol zdroj blízky ministerstvu financií. Definitívne rozhodnutie, či sa budú pôvodné plány meniť, povie po skončení pripomienkového konania vláda.

  1. February 2005, pôvodný zdroj: Pravda