Podvyživené financovanie SR diaľnic .. hm v ČR až 70 mld :-/

nasiel som tento clanok, kde si autor “stazuje” ze v roku 2005 bude na ceske dialnice vynalozene spolu fondami z EU dokopy 70 mld czk teda vyse 90 mld skk.

pri vsetkej ucte sa mi zda byt nasich (aj to skor proklamovanych) 18 mld vcelku smiesnych. podla starej metodiky 2:1 by sme mali stavat za 45 mld. ale aj 3:1 (velkost statneho rozpoctu CR vs. SR) by sme mali asi za 30 mld …

skratka zo strany vlady sa mi zda byt malicherne ze setri na dialniciach takym stylom ako to stvara IM, ked v konecnom dosledku zaplatime za menej dialnic viacej (vid rozostavanost usekov, nepripravenost, nekoncepcia …)

dockame sa niekedy na slovensku aspon takej kompetentnosti ako maju v CR ? :-/

a este jedna perlicka, v zemanovej vlade isty minister dopravy presadzoval rocne na dialnice asi 150 mld czk …

zdroj: autorevue.cz/Bleskovky/AR.asp?ARI=4407

44 miliard rozmnozene o EU fondy, spolu asi 70 mld CZK pojdu na silnice a len cast z toho pojde na dalnice.

Presne cisla len tak z hlavy nepoznam, ale ten pomer by aj mohol byt aproximovany 18 mld SKK na slovenske dialnice a asi 30 mld CZK na ceske.

Omyl, na dialniciach sa nesetri, to je najvacsia rozkradacka od cias Konsolidacnej banky. Rozostavanost je prispevkom k slovenskemu specifiku zvanemu “cim drahsie, tym lepsie” a slendrian nie je len pri nepripravenosti, ale uz aj pri tak fundamentalnom probleme ako trasovanie severneho tahu D1 popod Tatry.

Takej kompetentnosti sa Slovensko dockalo este skor, nez Cesko. Tam socialisti zacali z rozhadzovanim neexistujucich penazi s oneskorenim par rokov. Meciarovske rozsafne rozhadzovanie, ked stat bol neplatic desiatok miliard a firmy krachovali, ako aj chybne strategicke trasovanie bolo ekonomickou pohromou.

Nakoniec jazykova poznamka: aj ked niekedy kvoli rychlosti piseme bez makcenov, nemali by sme robit take hrubky, co svedcia o neucte k rodnemu jazyku (podvizivene)

pozn.: editoval admin

teraz na to nemam cas, ale cesi maju na dialniciach rocne viac ako 30 mld czk ..

trasovanie je spravne, priority D1 numero uno a potom R1 a R2 spolu s D3 a R3 len na urovni riesenia palcivych miest, je presne tak ako ma byt co sa celkovej koncepcie rozvoja SR tyka.

cim drahsie tym lepsie tiez neplati .. pri D1 nastava razantne prehodnotenie projektov a uspora je niekde az do 20% (ak stat dodrzi dodavatelsko odberatelske podmienky)

chyba, meciar platil a na cas, co sa o sucasnej vlade neda povedat … preto sa rychlo stavalo. problem nastal s dzurindovou vladou, kedy razantne sekli, bez ohliadnutia na zmluvy a na nasledky. keby sa vtedy vyclenilo na rozostavnae useky 2 mld skk tak je to hotove a bez problemov. mohla sa hned stavat s dalsimi s cistim stitom. zastavti projekty typu visnove, ovciarsko este aj D po ZA budis, ale to co bolo rozostavane sa malo stavat (vid sverepec, alebo aj skalite a cadca, kde sa kvoli odkladu zvysili naklado o 50 az 200 %)

to ze slovencina uz nie je moja najsilnejsia stranka viem. bohuzial uz niekolko rokov zijem a pracujem v zahranici a kedze v podstate poslednych par rokov nepisem oficialne dokumenty spravy, necitam tolko ani nepozeram slovenske media, tak je jasne ze clovek z toho vyjde. to nie je ospravedlnenie ale fakt. ale to bolo odbocenie

Túto tému ste začali Vy. Bez faktov, len na základe pocitov a s fundamentálnou chybou zámeny detailu a celku. Presné číslo nemáte a napriek tomu idete polemizovať.

Na tomto sa nezhodneme nikdy. Rozdiel medzi nami je ten, že ja nie som materiálne či profesionálne závislý na akomkoľvek riešení dopravného problému, ale vadí mi plytvanie prostriedkami daňových poplatníkov. Čitateľ si mienku o dôveryhodnosti urobí sám.

Ja tvrdím, že ak by sa stavalo na južnom ťahu Bratislava-Nitra-Zvolen-Lučenec-Košice, diaľnica už mohla byť hotová, zaplatená a prinášať úžitok krajine a jej obyvateľom. Teraz diaľnicu nemá nik a D1 sa nedá dokončiť kvôli nedostatku prostriedkov, tak rozšafne bola naplánovaná. To sú veci, ktoré si môže overiť každý, čo si otvorí noviny.

Dobrý hospodár nezačne šetriť až po bankrote. On sa ani nevydá na cestu, čo nutne povedie k bankrotu. Veľké oči.

To všetko môže byť pravda, ale ja mám iné informácie: úvery na diaľnice na 27%, stavby typu piesok do očí, debakel Hydrostavu, piliere pri Sverepci, nezmyselná D3, rozostavanosť taká, že sa použili všetky zdroje a Národná banka mala po voľbách na účte menej než 500 korún. To nie je trvalo udržateľný spôsob výstavby diaľnic ani riadenia štátu.

presne cisla tam boli, nebolo len upresnenie pre dialnice, ale je to vyse 30 mld czk (skor viac) a CR dialnice ma az tak nezaujimaju, kedze to je cudzi stat

ver tomu ze ja som neni zavysli ani od severneho tahu, ktory je hlavny mimochodom, a uz vobec nie od juzneho. ked to tak poviem, tak jediny zaujimavy tah pre mna je D2, tym to hasne.

ohladne doveryhodnosti si feroslav v tvojom pripade nemoze pomysliet nic dobreho, nizka uroven argumentacie, urazanie, zavadzanie, to su tvoje praktiky a ked budes tunak dalej urazat ludi, tak sa uz nebudem namahat to aspon ako tak dat do kopy, zablukujem ti pristup a pausalne premazem tvoje prispevky podla IP. ked sa naucis diskutovat ako normalny dospely clovek tak sa mozes kludne vratit

D1 sa v pohode dokonci, tak isto ako sa v pohode dokonci aj R1. prostriedkov je v principe dostatok, len zdrazovania (aj na R1/R2) je problemom neschopnosti ludi na danych miestach.

cital si zle, uvery na dialnice boli od 5 do 11%. poziciavalo sa hlavne od japonskych bank, kedze vtedy nam ziadne ine neboli ochotne pozicat. debakel hydrostavu ide na vrub absolutnemu zastaveniu vystavby dialnic zo dna na den (to iste vahostav). v tomto urobila dzurindova vlada viac skody ako osohu. keby sa dostavali len rozostavane useky (ktorych nebolo zase vela) a ziadne sa nezacali a nastal by utlm (plus by sa stoplo visnove, ovciarsko …) tak by to bolo ok.

to iste je v nekoncepcnosti. branisko stalo 7 mld skk aj ked povodne malo stat 4 mld. keby sa hned planovalo ako dvojrurovy tunel tak to vyjde nech na 8 mld a je to normalny dialnicny tunel. hold na slovensku je to inak ..

a ako som spominal na vrchu, ak sa neunormalnis, na tejto diskusii nie si vitany!

Dneska proběhlo českým tiskem, že nedostavíme včas D11 pro automobilku v Kolíně, je z toho celkem poprask, řeší se, jaká je to ostuda, jak k nám nebudou přicházet investoři. Tak se snažte ať se vám to s KIOU nestane taky. :slight_smile:
Je mimochodem jsem taky zaslechl, že se Slovensko stane zemí s vyspělým automobilovým průmyslem. Můžete mi napsat, kde přesně automobilky stojí, kde mají stát a jejich přesné názvy, moc by mi to pomohlo, děkuji.

D1 po zilinu sa do jesene 2006 urcite nestihne, uz teraz je to jasne.

a automobilky =>

VW bratislava (tuareg, Q7, golf ..)
PSA trnava (tusim auta nizsej strednej C2/C3 a peguoet 207/307)
KIA zilina (tiez nizsia stredna)
dokopy asi 1 milionov aut rocne…

Steve, u nas sa bude meskat pre KIU minimalne rok a Povazska Bystrica nebude mat dialnicu ani do konca roka 2007.

Automobilky:
Blava-VW
Trnava - PSA(Peugeot+Citroen)
Zilina - KIA/Hyundai

V roku 2006 by sa malo na SK vyrabat okolo 1 mil. aut rocne. , co bude suverenne najviac na jednu hlavu na svete (tusim, ze Belgicko predstihneme )

  • Kosice - prevodovky do Fordov

Prezradim jednu velmi citlivu a zatial tajnu informaciu. Chysta sa spolocny podnik ussteel KE s istymi korejcanmi (kvoli kontaktom na KIU )
na linku pozinkovanych plechov s najvyssimi parametrami pre automobilovy priemysel. Osem rokov sa o tej linke len kecalo a az KIA ich konecne rozhybala. Je to v stadiu priprav spolocenskych zmluv.

aquila sa nepredbiehaj, dobre? nebo dam vyklidit sin :sunglasses:

kaviarista: pred dvoma rokmi som sa rozpraval, s jednym vysie postavenym panom z usstelu, z odobur predaja a mrktingu.. a o pozinkovacej linke ani nepachli.. a ani sa neuvazovalo o rozsireni vyroby tymto smerom.. aj s dovodu silnej konkrenicie, a aj so skusenosti kedy VSz dodavala plechy pre prve favority.. na to si pamatame svsetci vsak?, ako to dopadlo…
je fakt ze Kia pohla lady..treba unzat. :laughing:

Toto mi nedalo, aj ked si vezmem reci Babky ako nepravdive (lzive), tak staci si precitat stare prispevky Dialniciara, ako sa peniaze presuvali z jedneho rezortu do druheho a ani diviak netusi, ktory rezort mal ake uvery. Okrem toho, vlada davala oficialne do 10 mld. Sk na D - za VM, za MD okolo 8 mld. akurat tzv. zastavenie vystavby znamenalo zrusenie “bocnych” zdrojov. inak by sa predsa stavalo v podobnom tempe aj dalej, ci nie :wink: to ze si poziciavali (aj) od japoncov napr. od 5 do 11% toto navyvrati.

to sa nevylucuje. co sa dialnic tyka, tak tam tie uvery boli plus minus v pohode (sam viem tiez, ze tam bolo zopar preklenovacich za asi 27% p.a. co je brutal). ale faktom je ze celkovo vlada financovala kopu veci s nehoraznymi uvermi .. vsak pamatate si este ked bolo R+ konto od VUB so splatnostou tusim 1 tyzden urocene za asi 22% ? a nehovoriac o uveroch pre podnikatelov, ktore bolo nemozne dostat. jednak nebolo fyzicky penazi na trhu a jednak ach vsak vieme ako to vtedy v bankach chodilo…

faktom je ze som rad ze to obdobie je uz za nami .. ale ako som pvoedal zhodou okolnosti dialnicne uvery boli plus minus v pohode

Mapovo znazornena predstava MDPT na rok 2005 (na spodku stranky).

telecom.gov.sk/index/go.php?id=1058

Nema niekto ten obrazok v normalnej velkosti, tento nie je citatelny

Dakujem.

Financovanie D/RC za 2004 (najvacsie sumy)

Statny rozpocet:

BA Einsteinova 0,09 mld

Ladce-Sverepec 1,8 mld.

Vrtizer-HP 0,41 mld.

Visnove 0,314 mld.

Vazec-Meng 0,17 mld.

Lamac 0,457 mld.

Cadca 0,016+0,537+0,366 mld.

Skalite 0,21 mld.

ZA Brodno 0,3 mld.

Nova Bana (predlzenie trasy) 0,19+0,18 mld.

Budca-Kovacova 0,416 mld.

KE (pres-sec II.) 0,34 mld.

PO-Budimir mod. TZD 0,23 mld.

Rudno-ZC 0,025 mld.

Tornala 0,297 mld.

Úvery:

BA Einsteinova 0,189 mld.

Lamac 0,669 mld.

Nova Bana (predlzenie trasy) 0,162 mld.

Rudno-ZC 0,037 mld.

EU fondy:

BA Einsteinova 0,271 mld.

Rudno-ZC 0,062 mld.

ssc.sk/custom/vyrspr/vyrspr04.pdf

Vyrocna sprava SSC sa opat nepodarila.

Pokial viem, tak Budca - Kovacova a ZA - Brodno neboli v roku 2004 dokoncene, len uvedene do uzivania. Takze pred tou 0 ako potreba na dostavbu iste nejake to ciselko chyba. Mnohe sumy - “Potreba na dostavbu” su podla mna nespravne.

Janovce - Jablonov asi tazko niekedy bude 5,00 km. Fricovce obchvat sa nam natiahol na cele 4 km.

Ozdany obchvat je potreba na dostavbu 107 mil.Sk Prestavanost do konca r.2004 je 0 Sk. Pritom zmluva na stavebnu cast znie na 1,5 mld.Sk.

Pre Fricovce obchvat na strane 18 je uvedena potreba na dostavbu 993 mil.Sk. Na strane 43 sa dozvieme, ze stavba bola uz dokoncena.

Dalej na str. 51 sa dozvieme, ze oktober 2005 je uz davno za nami.
“Protokol o vykonaní štátnej expertízy bol vydaný MVaRR v mesiaci október 2005.”

Na str. 55 sa nam usek Ladce - Sverepec nejako scvrkol.
“D1 Ladce – Sverepec. Celková dĺžka navrhovaného úseku je 9 595,14 m.”

A to pri podrobnom citani spravy by sa naslo ine mnozstvo bludov.

Skutocne dokonaly dokument s doveryhodnostou nula, hodny urovne nasich milych uradnikov.

No ano, a to je len niekolko chyb…

mozno to brat ako orientacny dokument. Najvacsi chaos je v pomere cien, prestavanosti, a potrieb dostavby. Zrejme tam chceli pisat sumy podla toho ci su z uverov, od statu alebo EU. Ale zaroven celkove naklady zrejme pisali “globalne”. Keby taketo nieco urobil maly podnikatel tak cely danovy urad mu ide po krku.

Je neuveriteľné ako sa tu v niektorých príspevkoch predháňate o tom, kto má pravdu a kto nie.

Za vlády VM sa pripravila výstavba diaľničnej siete na Slovensku. Od základov a na týchto základoch sa ešte stále pracuje aj dnes, 8 rokov od VM. To, že ako sa stavalo, veľmi dobre zrhnul Diaľničiar vo svojich príspevkoch na tomto fóre. Teda, že sa stavalo vo veľkom na všetkých koncoch SR, ale že sa stavali aj celé úseky napr. na D1 a že sa pripravovala výstavba na D3, R1 a R2. Okrem toho sa pomáhalo stavebným firmám, štát dotoval aj nákup zahraničných pracovných strojov, pretože domáce firmy jednoducho na to nemali a vláda VM uprednostňovala domáce firmy.

Úroky boli za čias VM na úrovni nad 20%. Požičali ste si 1mld. SKK a za 5 rokov ste vracali 2 mld.SKK. Úvery dostávali vopred vybrané spoločnosti, väčšinou len tie väčšie a tak menší živnostníci mali jednoducho smolu. Banky na Slovensku, aby získali viac peňazí na poskytovanie úverov ponúkali obyvateľstvu úročenie v bankách na vkladoch či vkladných knižkách tiež viac ako 20%. No peňazí bolo stále akosi málo. Požičiavali zahraničné banky naším bankám, … to bol bankový sektor za čias vlády VM.

Za vlády VM sa NIKDY NESTALO, ABY VLÁDA NEZAPLATILA ZA AKÝKOĽVEK ĎIAĽNIČNÝ ÚSEK. Zaplatila vždy, stalo sa, že niekedy o 2-3 meiace neskôr, ale zaplatila.

Dnes sú úroky do 5%, t.j. vláda by si mohla požičiavať na výstavbu diaľničnej siete aj 4x toľko, čo vláda VM, ale ona si nepožičiava ani toľko, čo vtedy VM. Dnes sa na výstavbu D a RC nedáva ani toľko, čo sa sľúbi. Minister dopravy (je jedno ktorý) je od r. 1998 každý rok “klamár” (?).

Dnes majú o Slovensko záujem zahraniční investori. Majú všetko (lacnú a kvalifikovanú pracovnú silu, stabilizovanú demokraciu a rozbehnutú ekonomiku, záujem samospráv, …), ale chýba im infraštruktúra, t.j. diaľnice. A SR to vie, ale nerobí s tým nič. Za 20 rokov už možno bude mať peniaze aj bez pomoci úverov a EÚ, ale nebude tu záujem investorov o SR.

Treba čo najrýchlejšie riešiť problémy:

  1. Pozemky, 2 mld. SKK
  2. Dobudovanie (celej) D1, 200 mld. SKK
  3. Dobudovanie R1, 25 mld. SKK
  4. Dobudovanie D3 a R5, 20 mld. SKK
  5. Vybudovanie obchvatov na R2 a niekoľko súvislejších úsekov, 20 mld. SKK
  6. Vybudovanie R4 KE-Milhosť, 5 mld. SKK

Toto sú základné ciele, ktoré by sa mali realizovať, aby sa znížili regionálne rozdiely na Slovensku. Celková cena: 272 mld. SKK.

Okrem toho treba zvýšiť komfort Slovákov v cestovaní, sme v EÚ, tak by sa malo dbať aj na zlepšenie životnej úrovne v otázke cestovania:

  1. Riešiť dopravu v hl. meste, 15 mld. SKK (most “Košická”, tunel Sitina, opravy ciest a križovatiek, obnova MHD)
  2. Vybudovať obchvaty okolo cca. 200 sídiel na Slovensku, 140 mld. SKK
  3. Opraviť cestnú sieť, t.j. cesty I.-III. triedy a modernizovať vozový park SSC a NDS, 15 mld. SKK.

Zvýšenie komfortu. Celková cena: 170 mld. SKK.

Všetky ceny sú uvádzané ako max., s infláciou za rok 2005, t.j. výstavba by sa nemala výrazne predražovať pri ustálenej plánovanej inflácii na ďalšie roky do 5%.

Ešte by som doplnil. Celkové náklady na modernizáciu cestnej dopravy na Slovensku + riešenie dopravnej situácie v hlavnom meste by stáli 442 mld. SKK. Avšak:

  1. Z plánovaných obchvatov sa dá získať z EÚ až 50% na ich výstavbu, t.j. dalo by sa odrátať 70 mld. SKK
  2. Výstavba celej diaľnice D1 a rýchlostných ciest R1 a R2 nebude tiež taká drahá, ak sa maximálne zapojí aj EÚ. Dalo by sa odrátať cca. 50 mld. SKK.

Teda celkové náklady na modernizáciu cestnej siete na Slovensku by stáli (ceny na r. 2005-06) 322 mld. SKK. Pri financovaní 25 mld. SKK by sme tento stav dosiahli za 13 rokov. Inflačné tlaky už sú zarátané. Stačí začať od r. 2006.

Výsledkom by boli slušné podmienky na pritiahnutie investorov, zvládnuteľné financovanie bež zbytočne veľkých úverov a kokurenčneschopné prostredie pre Ukrajinu, t.j. ešte dlho by sme ťažili z týchto zmien, pretože by sme sa mohli zamerať na ďalší rozvoj ako R3, D4 či severná vetva R4 atď.

Sme v EÚ. Treba to využiť. Tak ako Írsko, Grécko, Portugalsko či Španielsko. Nie je to nemožné, len treba chcieť. Iste, prvé roky to bude ťažké, pretože nájsť schopných ľudí (projekty pre EÚ, riadenie MDPaT) a peniaze bude ťažké, ale infraštruktúra je základ. ČR a Maďarsko to už pochopili. Poliaci ešte nie. Slovinci (aj Chorváti, aj keď nie sú v EÚ) tiež. Je rad na nás.

Pri 10 mld EUR to vychádzalo cca 600 - 650 mil EUR ročne pri splatnosti 5+20 rokov. Koľko by sa toho za 10 mld EUR postavilo za 5 rokov ( 2 príprava 3 výstavba ) ? Po 5 rokoch by sa začalo splácať. vtedy by postavené úseky už generovali mýto ktoré by pokrývalo minimálne úroky z úveru plus postavené dialnice by prilákali hospodársky rozvoj do regionov a generovali dane a znižovali socialnu záťaž štátu ( zvýšenie zamestnanosti ).

Na Slovensku sa nezvláda viac vecí ako je výkup pozemkov :exclamation:

To som zase nepovedal :slight_smile: ja som povedal že to že nekomunikuje štát a samospráva je zásluhou aj volebného systému.

Keby to bolo také jednoduché ako píšeš, tak už sa to tu dávno zrealizovalo a realizovalo by sa to aj v okolitých štátoch.

Ak by si SR vzala 1 úver vo výške 10 mld. EUR len na výstavbu diaľnic, spôsobilo by to zvýšenie úrokových sadzieb o 1-2% a zhoršenie ratingu SR, tento krok už totiž bol prekonzultovávaný pred rokom a to sa jednalo o sumu 4 mld. EUR.

Máš absolútne nepremyslené, čo by to znamenalo splácať takýto úver, 25 rokov splácania, to by znamenalo raz toľko. A SR má ročné príjmy na úrovni do 7 mld. EUR a už teraz dáva na splácanie dlhov takmer 1 mld. EUR. Okrem toho nikde nie je napísané, že by to prinieslo aj všade efekt. Niekde nestačí postaviť len D a RC.

K tej tvojej otázke, že koľko by sa toho postavilo za 5 rokov za 10 mld. EUR? Ja neviem odhadnúť ten pomer, ale skôr by to bolo 1,5:3,5 roka za ideálnych podmienok. Na takýto krok ale SR nie je pripravená, pretože na to treba lepšie zákony ohľadom práve majetkovo-právneho vysporiadania pozemkov a zároveň by bolo treba zlepšiť verejnú súťaž. Rozbehnúť výber tendrov na jednotlivé úseky by sa musel uskutočňovať zároveň popri tých pozemkov a mohlo by sa stať, že by sa stavalo len 2,5 roka. A to je nemožné prestavať povedzme 9 mld. EUR. Za tú 1 mld. EUR by sa stihli pripraviť pozemky, štúdie jednotlivých úsekov, najať odborníkov zo zahraničia a spraviť tendre na úseky.

Zavedenia EUR-a by trvalo viac ako posun o 2-3 roky, pretože dlh by stúpol o 400 mld. SKK ihneď, celkovo aj s úrokami ešte viac. Viac Ti ponúkne táto adresa: sme.sk/clanok.asp?cl=2041614 Teda celkovo by verejný dlh presiahol 1000 mld. SKK a dosiahol by viac ako 60% HDP. Ak by si chcel oponovať, že HDP stúpne tým, že sa postavia D a RC, tak ano, ale 2-3 roky po príchode jednotlivých investorov.

Inak predstava je to pekná. Pretože za 9 mld. EUR by sa dali postaviť diaľnice za 360 mld. SKK, t.j. komplet celá D1, D3, R1, R2 a aj R4 KE-Milhosť. Ostalo by niečo aj na obchvaty a dopravu v BA.

Avšak pozor, zabúdaš na ďalšiu podstatnú vec. Postaviť napr. tunely na D1 za 3 roky je nemožné. Technicky ani materiálne sa to nedá, aj keby si mal 100 mld. EUR. Na Slovensku je málo stavebných firiem na takýto megalomanský projekt a ak by aj ostatné zahraničné firmy vyhrali (a vyhrali by, pretože toto by len slovenské firmy nestihli postaviť), tak len presun ich techniky na Slovensko a po Slovensku na jednotlivých úsekoch by trval min. 1 rok, pretože ani prepravné kapacity SR na to nie sú pripravené.

Johhan, nápad je to dobrý, ale nezrealizovateľný. Reálne by sa to dalo za 10 rokov celé zrealizovať, ale efekt by prišiel aj tak až za 15 rokov a SR by nedokázala splácať takýto vysoký úver, okrem toho, mali by sme zhoršenú pozíciu voči ostatným štátom, pretože by sme EURo tak skoro nezaviedli. Okrem toho, mali by sme síce diaľničnú sieť asi najlepšiu z okolitých štátov, ale zhoršený rating.