Je neuveriteľné ako sa tu v niektorých príspevkoch predháňate o tom, kto má pravdu a kto nie.
Za vlády VM sa pripravila výstavba diaľničnej siete na Slovensku. Od základov a na týchto základoch sa ešte stále pracuje aj dnes, 8 rokov od VM. To, že ako sa stavalo, veľmi dobre zrhnul Diaľničiar vo svojich príspevkoch na tomto fóre. Teda, že sa stavalo vo veľkom na všetkých koncoch SR, ale že sa stavali aj celé úseky napr. na D1 a že sa pripravovala výstavba na D3, R1 a R2. Okrem toho sa pomáhalo stavebným firmám, štát dotoval aj nákup zahraničných pracovných strojov, pretože domáce firmy jednoducho na to nemali a vláda VM uprednostňovala domáce firmy.
Úroky boli za čias VM na úrovni nad 20%. Požičali ste si 1mld. SKK a za 5 rokov ste vracali 2 mld.SKK. Úvery dostávali vopred vybrané spoločnosti, väčšinou len tie väčšie a tak menší živnostníci mali jednoducho smolu. Banky na Slovensku, aby získali viac peňazí na poskytovanie úverov ponúkali obyvateľstvu úročenie v bankách na vkladoch či vkladných knižkách tiež viac ako 20%. No peňazí bolo stále akosi málo. Požičiavali zahraničné banky naším bankám, … to bol bankový sektor za čias vlády VM.
Za vlády VM sa NIKDY NESTALO, ABY VLÁDA NEZAPLATILA ZA AKÝKOĽVEK ĎIAĽNIČNÝ ÚSEK. Zaplatila vždy, stalo sa, že niekedy o 2-3 meiace neskôr, ale zaplatila.
Dnes sú úroky do 5%, t.j. vláda by si mohla požičiavať na výstavbu diaľničnej siete aj 4x toľko, čo vláda VM, ale ona si nepožičiava ani toľko, čo vtedy VM. Dnes sa na výstavbu D a RC nedáva ani toľko, čo sa sľúbi. Minister dopravy (je jedno ktorý) je od r. 1998 každý rok “klamár” (?).
Dnes majú o Slovensko záujem zahraniční investori. Majú všetko (lacnú a kvalifikovanú pracovnú silu, stabilizovanú demokraciu a rozbehnutú ekonomiku, záujem samospráv, …), ale chýba im infraštruktúra, t.j. diaľnice. A SR to vie, ale nerobí s tým nič. Za 20 rokov už možno bude mať peniaze aj bez pomoci úverov a EÚ, ale nebude tu záujem investorov o SR.
Treba čo najrýchlejšie riešiť problémy:
- Pozemky, 2 mld. SKK
- Dobudovanie (celej) D1, 200 mld. SKK
- Dobudovanie R1, 25 mld. SKK
- Dobudovanie D3 a R5, 20 mld. SKK
- Vybudovanie obchvatov na R2 a niekoľko súvislejších úsekov, 20 mld. SKK
- Vybudovanie R4 KE-Milhosť, 5 mld. SKK
Toto sú základné ciele, ktoré by sa mali realizovať, aby sa znížili regionálne rozdiely na Slovensku. Celková cena: 272 mld. SKK.
Okrem toho treba zvýšiť komfort Slovákov v cestovaní, sme v EÚ, tak by sa malo dbať aj na zlepšenie životnej úrovne v otázke cestovania:
- Riešiť dopravu v hl. meste, 15 mld. SKK (most “Košická”, tunel Sitina, opravy ciest a križovatiek, obnova MHD)
- Vybudovať obchvaty okolo cca. 200 sídiel na Slovensku, 140 mld. SKK
- Opraviť cestnú sieť, t.j. cesty I.-III. triedy a modernizovať vozový park SSC a NDS, 15 mld. SKK.
Zvýšenie komfortu. Celková cena: 170 mld. SKK.
Všetky ceny sú uvádzané ako max., s infláciou za rok 2005, t.j. výstavba by sa nemala výrazne predražovať pri ustálenej plánovanej inflácii na ďalšie roky do 5%.
Ešte by som doplnil. Celkové náklady na modernizáciu cestnej dopravy na Slovensku + riešenie dopravnej situácie v hlavnom meste by stáli 442 mld. SKK. Avšak:
- Z plánovaných obchvatov sa dá získať z EÚ až 50% na ich výstavbu, t.j. dalo by sa odrátať 70 mld. SKK
- Výstavba celej diaľnice D1 a rýchlostných ciest R1 a R2 nebude tiež taká drahá, ak sa maximálne zapojí aj EÚ. Dalo by sa odrátať cca. 50 mld. SKK.
Teda celkové náklady na modernizáciu cestnej siete na Slovensku by stáli (ceny na r. 2005-06) 322 mld. SKK. Pri financovaní 25 mld. SKK by sme tento stav dosiahli za 13 rokov. Inflačné tlaky už sú zarátané. Stačí začať od r. 2006.
Výsledkom by boli slušné podmienky na pritiahnutie investorov, zvládnuteľné financovanie bež zbytočne veľkých úverov a kokurenčneschopné prostredie pre Ukrajinu, t.j. ešte dlho by sme ťažili z týchto zmien, pretože by sme sa mohli zamerať na ďalší rozvoj ako R3, D4 či severná vetva R4 atď.
Sme v EÚ. Treba to využiť. Tak ako Írsko, Grécko, Portugalsko či Španielsko. Nie je to nemožné, len treba chcieť. Iste, prvé roky to bude ťažké, pretože nájsť schopných ľudí (projekty pre EÚ, riadenie MDPaT) a peniaze bude ťažké, ale infraštruktúra je základ. ČR a Maďarsko to už pochopili. Poliaci ešte nie. Slovinci (aj Chorváti, aj keď nie sú v EÚ) tiež. Je rad na nás.