Podjazd pri AquaCity, nová križovatka, kolaps dopravy. Čo pr

Podjazd pri AquaCity, nová križovatka, kolaps dopravy. Čo prinesie rekonštrukcia pod Tatrami

Spomalí ju aj archeologický prieskum.

Lenka Haniková
redaktorka


Poslankyňa Národnej rady Darina Luščíková sa doprave v Poprade venuje dlhodobo. (Zdroj: archív/mesto Poprad)

POPRAD. Mesto Poprad čaká veľká modernizácia železničnej trate, po ktorej majú vlaky jazdiť rýchlosťou až 160 kilometrov za hodinu, čiže dvakrát rýchlejšie, ako to bolo možné doposiaľ. Týka sa to úseku Žilina - Košice, Poprad Tatry - Krompachy a Poprad Tatry - Vydrník.

Stavenisko odovzdali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zhotoviteľovi začiatkom júla.

Poslankyňa Národnej rady za Progresívne Slovensko a členka výboru pre financie a rozpočet Darina Luščíková trávi veľa času v Poprade, venuje sa aj dopravnej situácii v meste.

Hovorí, že s modernizáciou železnice pri Poprade sa malo začať už pred niekoľkými týždňami, no počas leta to vyzeralo tak, že sa tam nič nedeje.

Budúca obnova cesty pod železničným mostom v Poprade (4 fotografie)

Poslankyňa sa preto snažila dostať k informáciám o tom, kedy sa s rekonštrukciou železničnej trate začne a v akej je to fáze.

Zo železníc sa dozvedela, že podmienkou začatia stavby je výstavba kruhového objazdu pri vjazde do Popradu po starej ceste okolo Autonovy. „A teda že až po jej vybudovaní dôjde k úplnej uzávere cesty I/66 na Štefánikovej ulici popod železničný most,“ vysvetľuje.

Upozorňuje, že na tomto mieste ešte len prebiehajú zmeny územného plánu. „Ak si dali železnice podmienku, že sa nemôže začať prestavba nadjazdu, respektíve železničného mosta skôr, ako bude urobený kruhový objazd, tak sa rekonštrukcia odsúva možno aj o rok,“ konštatuje poslankyňa.

Bez harmonogramu
Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Vladimíra Bahýlová vysvetľuje, že síce hlavné stavebné práce, ktoré by obmedzovali dopravu v meste, sa ešte nezačali, neznamená to však, že sa na stavbe nič nedeje.

Zhotoviteľ ju prebral 4. júla a podľa Bahýlovej sú práce v úvodnej fáze. Získavajú napríklad komplexné informácie o geologickej skladbe horninového prostredia tunela Španí Háj, vytyčujú inžinierske siete, vyberajú územie pre zriadenie staveniska a začali s archeologickým prieskumom.

Práve to môže skomplikovať začatie celej výstavby. Bahýlová tvrdí, že počas prieskumu našli nálezy a bude potrebné vykonať plošný archeologický výskum.

Kvôli výskumu pozastavia všetky práce v lokalite. „Odhadovaná doba je dva mesiace, no nie je možné to záväzne potvrdiť,“ povedala.

Celková doba výstavby je približne 2,5 roka. Zatiaľ nemajú ani záväzný harmonogram prác.

Nová križovatka
Železnice potvrdzujú, že kvôli prácam bude potrebné vybudovať kruhový objazd. Po zhotovení novej križovatky na ceste I/18 úplne uzavrú cestu I/66 na Štefánikovej ulici popod železničný most.

Bahýlová tiež potvrdzuje, že sa s mestom Poprad dohodli aj na prestavbe podchodu pri AquaCity. Vzniknúť tam má cestný podjazd a to tak, aby ho bolo možné v budúcnosti využívať aj pre automobilovú dopravu.

Bahýlová vysvetľuje, že sa na tom dohodli z dôvodu pripravovaného rozvoja územia mesta Poprad.

Takisto bude vybudovaný nový železničný most ponad výhľadovú cestnú komunikáciu MZ 8,5/50 medzi ulicami Nová a Jiřího Wolkera. Tú má realizovať mesto Poprad.

„Dovtedy sa svahy a terén upravia približne do pôvodnej úrovne zasypaním podjazdu a časti svahových krídel, aby mohol podjazd slúžiť pre bezpečný pohyb cyklistov a peších s napojením na miestne komunikácie tak, ako je to v súčasnosti,“ dodala hovorkyňa.

Most v kritickom stave
Na mieste, kde majú postaviť kruhový objazd, bude teda hlavná obchádzka po začatí rekonštrukcie. Luščíková však upozorňuje, že táto obchádzka pokračuje smerom po moste, ktorý je v kritickom stave už tri roky a ktorému hrozí uzávera.

„Môže sa pokojne stať, že sa do Popradu ani nebude dať dostať a smerom z Kežmarku bude jediný objazd po diaľnici,“ upozorňuje.

To však podľa nej nebudú rešpektovať lokálne nákladné autá, pre ktoré neplatí oslobodenie od diaľničných poplatkov.

„Budú chodiť cez Poprad, Veľkú a Spišskú Sobotu, čo bude katastrofa pre obyvateľov,“ konštatuje.

Podľa našich informácií však vedenie mesta tlačí na to, aby sa s modernizáciou začalo čo najskôr a kolaps dopravy nenastal v roku 2026, keď budú komunálne voľby.

Predpokladaná dĺžka uzávery po začatí rekonštrukcie má byť 1,5 roka.

Z mesta na otázky o zmenách v doprave v Poprade neodpovedali.

Vyňatie úseku D1
Tému blížiacej sa modernizácie železničnej trate otvorila pred niekoľkými mesiacmi popradská radnica, ktorej šéfuje primátor Anton Danko (nezávislý), keď požiadala ministerstvo dopravy o dočasné vyňatie úseku D1 zo spoplatnenia.

Vyňatiu časti D1 z poplatku sa okrem mesta zaoberala aj poslankyňa Luščíková.

Ministra požiadala o odpustenie mýta, pretože podľa nej mnohé nákladné vozidlá, aby sa vyhli poplatkom za mýto, budú nútené využívať obchádzkové trasy po mestských komunikáciách v rezidenčných zónach mesta Poprad.

„Tie nie sú uspôsobené na prejazdy nákladných automobilov ani na intenzívnu dopravu,“ vysvetľuje.

Vyňatie úseku D1 z poplatku je platné od prvého augusta. Ide o časť medzi Popradom-Východ a výjazdom do Vysokých Tatier.

Poslankyňa upozorňuje na to, že mesto si to trochu prisúdilo ako svoj úspech.

„Pre osobné autá sú vyňaté úseky takýchto obchvatov po celom Slovensku. Nejde len o Poprad, je to tak napríklad v Prešove či v Trenčíne, jednoducho tam, kde sa takéto obchvaty nachádzajú,“ vysvetľuje.

Možné obchádzky
V apríli pre Korzár Luščíková opisovala, že kvôli neriešeniu dopravnej situácie v Poprade môže nastať počas rekonštrukcie kolaps dopravy.

Za dlhé roky sa podľa nej nevybudovala v meste vnútorná štruktúra miestnych komunikácií, ktorá by umožňovala predísť takémuto kolapsu dopravy v meste.

V meste v otázke dopravy podľa nej neexistuje žiadne strategické plánovanie.

„Rekonštrukcia trate si vyžiada aj zrušenie cestného priecestia na ulici Levočská, ktoré mohlo byť používané ako obchádzková trasa, a obchvat cez diaľnicu nie je pre mnohých najšťastnejším riešením,“ vysvetľuje.

Pre množstvo pracujúcich Popradčanov vo Vagónke a v priemyselnej zóne v Matejovciach to môže podľa nej znamenať aj 200 kilometrov mesačne navyše.

„V územnom pláne mesta Poprad sa počíta s cestnými okruhmi, ktoré mali odbremeniť premávku na hlavných ťahoch. Severný okruh mal viesť od AquaCity Poprad smerom do Veľkej. Cesta však nie je prevádzkyschopná, pretože je nedostavaná. Chýba úsek napojenia pri AquaCity a vo Veľkej v súčasnosti ústi medzi rodinné domy,” opisuje.

Tento cestný okruh by podľa nej odľahčil dopravu, no tvrdí, že mesto neurobilo žiadne kroky a nevyčlenilo na realizáciu plánov finančné prostriedky.

„Problém je tam roky a radnica sa tým nezaoberala, pričom sa vedelo o plánovanej modernizácii aj o lieviku, ktorý sa na ceste z Matejoviec tvorí,” hovorí.

Možné obchádzkové trasy (5 fotografií)

Len fikcia
V minulosti sme tiež k tejto téme oslovovali radnicu. Vtedy uviedla, že zmeny v územnom pláne z roku 2016 boli len v rovine fikcie a nekorešpondovali s realitou či technickými možnosťami.

„Jedným z nich bol aj severný obchvat mesta, čo je záležitosť v tomto čase neuskutočniteľná z hľadiska majetkovoprávneho a hlavne finančného,“ uviedla vedúca odboru výstavby Mestského úradu v Poprade Kristína Horáková v apríli tohto roka.

Svedčí o tom podľa nej napríklad nevyhnutnosť vybudovať tri mosty.

Ak by aj boli k dispozícii finančné prostriedky, tak uskutočnenie takéhoto projektu od projektovej dokumentácie cez majetkovoprávne vysporiadanie po koniec realizácie by trvalo podľa Horákovej možno aj desať rokov.

Čítajte viac: spis.korzar.sme.sk/c/23381805/p … trami.html