Po Petržalke chystá Vallo ešte drahšiu električku. O trať za 100 miliónov eur sa majú pobiť traja hráči

  • Bratislavský magistrát rozbieha ďalší električkový megaprojekt.
  • Po Petržalke sa ulice rozkopú v Ružinove.
  • Prvý tender museli zrušiť, pretože prišla len jedna ponuka, ktorá výrazne prevýšila očakávanú cenu.
  • V druhej súťaži je podľa informácií HN už záujem väčší.
  • Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Niektoré električkové trate v Bratislave chýbajú, iné zase dožívajú. Do poslednej zo spomínaných množín patrí dopravné rameno smerom na Ružinov, ktoré sa postavilo na začiatku 70. rokov. Práve do tejto infraštruktúry by po dokončení Petržalskej električky mali tiecť ďalšie milióny z eurofondov a vo výsledku by obyvatelia mali dostať rýchlejšiu a tichšiu trať.


image
Petržalská električka má za sebou prvý školský deň. Hlavný problém vyriešili, minúty navyše však zbiera inde

Nová vlajková loď magistrátu sa podľa pôvodných plánov už mala stavať, avšak v obstarávaní sa veci skomplikovali a prvá súťaž na projekt za predpokladaných 95 miliónov eur dopadla fiaskom. Ponuku podal len jeden subjekt, ktorý dielo výrazne nadhodnotil a pridal zhruba 50 miliónov.

V júli 2025 spustili novú električku do Petržalky. VIDEO: HNtelevízia

Mesto preto celý postup zopakovalo a do druhého tendra sa mohli stavbári prihlásiť do konca septembra. Podľa informácií HN proces tentoraz vyzerá nádejne.

Záujem mali prejaviť tri subjekty. Ponuky však zatiaľ známe nie sú.

Nová súťaž, nové pravidlá

V druhej súťaži mesto zmenilo pravidlá a zvýšilo aj predpokladanú hodnotu zákazky na 102 miliónov eur. Dôvodom nezáujmu, ako aj výrazného nadhodnotenia mali byť kritériá, ktoré si mesto vytýčilo.

Okrem najnižšej ceny mohli firmy získať plusové body v tendri za riešenia pre stíšenie električky, ako aj v prípade predĺženej záruky. Ak by však sľúbené parametre nesplnili, hrozili by im vysoké pokuty.

Podľa námestníčky primátora Matúša Valla Tatiany Kratochvílovej bol za nevydareným prvým pokusom práve prísny sankčný mechanizmus, ktorý v druhom tendri zjemnili.

„Sankcie boli nastavené veľmi prísne, pretože mesto sa chcelo chrániť pred prípadnými problémami. To bol aj dôvod, prečo sa do súťaže prihlásil len jeden zhotoviteľ,“ povedala v minulosti pre HN.

Firmy sa v novom tendri aktívne zapájali svojimi otázkami a chceli si dať vysvetliť nejasnosti. Kvôli tomu sa posúvali aj termíny na predkladanie a nakoniec sa vrátka pre záujemcov uzavreli koncom septembra.


image
Vallo ukázal, kde pribudnú ďalšie trasy pre cyklistov. Jeho ambície sa však míňajú s realitou

Aktuálne sa čaká na vyhodnotenie ponúk. To však môže trvať dlhšie aj kvôli výberu s viacerými kritériami. Ešte počas prípravných trhových konzultácií, na ktorých sa zúčastnilo sedem spoločností, sa totiž ukázalo, že jedným z problémových bodov bolo aj kritérium zamerané na zníženie hluku a vibrácií.

Svoje o tom vie akciovka TSS Grade, ktorá modernizovala radiálu v Karlovej Vsi a Dúbravke. Mesto ju oslovilo cez dotazník, v ktorom od firiem vyžadovalo spätnú väzbu k súťaži.

Firma plánovala podať ponuku v prvom tendri, avšak po preštudovaní podkladov cúvla práve kvôli kombinácii spomínaného kritéria ohľadne hluku a prísnych sankcií. Podľa riaditeľa Dušana Chovanca by zákazka mohla byť pre firmu v znení prvého tendra až likvidačná a firma by mohla na základe nimi vytvorenej modelovej situácie dostať pokutu až 150 miliónov eur.

Poliaci nemajú záujem

Dnes je hladina hluku v okolí trate na úrovni zhruba 63 decibelov. Požiadavkou, ktorú si mesto stanovilo, malo byť zníženie tejto hodnoty zhruba o 10 decibelov. Hlučnosť však závisí nielen od infraštruktúry, ale tiež od technického stavu vozov, ktoré tadiaľ budú jazdiť. „Nebolo teda možné to zabezpečiť tak, aby sa vyšším hodnotám úplne predišlo. A keby sme ich prekročili, hrozila nám sankcia,“ vysvetlil Chovanec.

HN firmu znova oslovili a tá odkazuje, že ani v druhom tendri ponuku nakoniec nepodali. „Pripravovali sme ju so silným partnerom. Pokúsili sme sa apelovať na mesto, aby bola zákazka technicky zrozumiteľná. S naším obchodným partnerom sme sa však rozhodli, že riziko penalizácie, ktorá hrozí z nepreberania stavby je také veľké, že sme ponuku nepodali,“ dodal.

Okrem nich HN oslovili aj ďalšie firmy. Tie sa však k živému tendru odmietli vyjadriť. Ako jediný dal konkrétnu odpoveď poľský Budimex, ktorý dnes stavia križovatku diaľníc D1 a D4 pred Bratislavou. Firma, ktorá podobné električkové projekty robila vo Varšave, Krakove aj Olsztyne, nateraz bratislavský projekt vynechala.

„V tomto prípade sme sa nezúčastnili, pretože naše aktuálne kapacity sú sústredené na iné tendre na Slovensku, ktoré sú momentálne našou prioritou," odkázal Budimex.


image
Medzinárodný uzol na juhozápade či hlavné mesto kultúry. Železničiari sa púšťajú do obnovy 30 staníc

Pribudli nové kritériá

Zatiaľ čo problematické kritérium mesto vypustilo, pribudli ďalšie dve – vyššia starostlivosť o zeleň a predĺženie záručnej lehoty aj servisu. Zároveň sa upravili váhy hodnotiacich kritérií, znížili sa zmluvné pokuty a zaviedol sa nový bonusový systém.

Firmy môžu získať bonusové body – napríklad za každý rok predĺženej záruky sa ponuka zníži o 750-tisíc eur. Spoločnosti tak môžu s dlhšou zárukou preskočiť aj lacnejšie ponuky, kde firma za dielo neručí v takom rozsahu.

Kratochvílová počítala s tým, že zmluva s dodávateľom by sa mala podpísať ešte v tomto roku. Stavebné práce by sa však mohli začať v priebehu toho budúceho, keďže predtým bude potrebné dopracovať niektoré časti projektu.

Práce na modernizácii by mali trvať viac než dva roky a prebehnú v dvoch etapách. Prvá etapa sa začne na konečnej zastávke Astronomická a potiahne sa po Slovanet, neďaleko trhoviska Miletičova. Druhá etapa bude pokračovať od Amerického námestia, teda od štátnej nemocnice, cez Krížnu až po Trnavské mýto.

Náročnejšia bude pravdepodobne druhá fáza, keďže jej súčasťou je aj rekonštrukcia križovatky Krížna – Legionárska, čo zasiahne dopravu smerom do Ružinova aj na Vajnorskú radiálu.

image

Bratislava ide modernizovať ďalšiu električkovú radiálu. MAPA: HN/Vladimír Filipko

O šesť minút rýchlejšie

Dnes cesta z Amerického námestia po predajňu Lidl na konci Ružinova trvá v priemere 29 minút. Po modernizácii by sa tento čas mohol skrátiť na približne 23 minút, čo by mohlo zvýšiť atraktivitu MHD v tejto oblasti. Električky by zároveň mali mať prednosť na križovatkách a ich priemerná rýchlosť by sa mala zvýšiť z 19 na 25 kilometrov za hodinu.

Výraznou zmenou bude aj zníženie počtu prejazdov áut cez trať na Ružinovskej ulici. V úseku medzi Štrkovcom a Tomášikovou budú autobusy a električky jazdiť v strednom pruhu so spoločnými zastávkami.

Zeleň medzi koľajami, ktorá je dnes len v okolí Miletičky, sa rozšíri aj do ďalších úsekov, čo by malo pomôcť tlmiť hluk a vibrácie. Súčasťou projektu bude aj kompletná rekonštrukcia Krížnej ulice. Upraví sa celá jej šírka a pravdepodobne sa mierne posunie aj električková trať. Riešiť by sa mal aj problém zatápania podjazdu pod Bajkalskou ulicou.

Posledný podobný projekt realizovalo mesto v Karlovej Vsi a Dúbravke. Modernizácia tejto trate prebiehala tiež vo viacerých etapách a konečný účet sa vyšplhal na zhruba 65 miliónov eur. Nová trať do Petržalky zase stála magistrát zatiaľ takmer 100 miliónov eur, zatiaľ čo v zmluve bola cena 75 miliónov.

Za navýšenie môžu prevažne inflačné doložky. Dopravný podnik Bratislava nedávno rekonštruoval aj trať smerom na Vajnory, ktorá bola v dosť zlom stave. Tam však nešlo o komplexnú modernizáciu, iba o povrchovú rekonštrukciu rádovo za 25 miliónov.

Táto téma bola automaticky uzavretá po 2 minútach od poslednej odpovede. Nové odpovede už nie sú povolené.