Odkiaľ pramení optimizmus ministraMDPT o pätinovom zlacnení?

Odkiaľ pramení optimizmus ministra dopravy o pätinovom zlacnení výstavy diaľnic, nevedno
Užitočná diskusia s nesprávnymi dátami (Komentár)
[14.4.2005, TREND / Miro Sedlák]

etrend.sk/generate_page.php?page_id=47718

Podľa rezortu dopravy sa na Slovensku stavajú najdrahšie diaľnice v Európe. Vláda sa s týmto tvrdením stotožnila a rozhodla sa konať. Od budúceho roka sa mení metodika, podľa ktorej sa ceny stavebných materiálov upravujú. Valorizovať sa bude po novom, ale oveľa zásadnejšie je rozhodnutie požadovať od firiem, ktoré sa na verejných súťažiach zúčastnia, aby predkladali pevné ceny. Teda také, ktoré by už výrazne rásť nemali.

Dobrý nápad. Teda to, že sa začne o cenách dopravných stavieb otvorene diskutovať. Aby však diskusia mala zmysel, musí byť zrozumiteľná a korektná. Zatiaľ je taká je len čiastočne. Minister dopravy Pavol Prokopovič si od zmeny valorizácie a zavedenia pevných cien sľubuje pätinovú úsporu nákladov na dopravnú infraštruktúru financovanú štátom.

Odkiaľ má tento optimistický údaj, nevedno. Z analýzy, ktorú jeho rezort predložil kabinetu, rozhodne nie. Tá je celá nejaká pomýlená. Najzásadnejší prešľap predstavuje spôsob, akým ministerstvo dospelo k téze o „drahých“ slovenských diaľniciach. Jednoducho porovnali, koľko stojí kilometer na Slovensku a koľko v iných krajinách. Presne takto sa to robiť nemá.

To, že slovenské diaľnice vyšli z tohto komparatívneho boja s debaklom, je fakt. Rovnako ako to, že porovnávať celkové náklady na stavbu je nezmysel. Rezort dopravy nebral do úvahy geografické ani geologické podmienky, ktoré sú v jednotlivých krajinách rozdielne. Aj normy, podľa ktorých sa diaľnice v zahraničí stavajú, sú iné ako na Slovensku.

Korektné by bolo porovnávať jednotkové ceny, z ktorých sa tvorí výsledný rozpočet stavby. To sa však nestalo. Dôvod? Rezort dopravy nemal potrebné údaje k dispozícii. Vyhlásiť za týchto podmienok, že slovenské diaľnice patria medzi najdrahšie v Európe, nie je vôbec fér. Hoci – sami stavbári medzi riadkami priznávajú, že priestor na stlačenie cien smerom nadol tu je. Až valorizácia cien transparentnejšou medzinárodnou metodikou a prípadné kontrakty na pevné ceny ukážu, aký.

Metodické prešmyčky sú však iba jeden zo spôsobov, ako stavať lacnejšie. Dôležitejšia bude efektivita. Tá spočíva v tom, že sa napríklad v procese výstavby diaľnic eliminujú vynútené investície. Pri vydávaní územného rozhodnutia nároky dotknutých strán niekedy hraničia s vydieraním.

Nové futbalové ihriská či administratívne budovy pre riaditeľstvo zoologickej záhrady dopravné stavby predražujú. Aj poznámka, že politické rozhodnutia stoja pri budovaní diaľničnej siete niekedy nad odbornými, je namieste. Zakonzervované stavby ležia ladom a náklady na ich stráženie, hoci nie sú rozhodujúcou položkou, tiež prispievajú k zvyšovaniu rozpočtov.

Transparentnejšia valorizácia cien a pokus stavať diaľnice za pevné ceny sú dôležité kroky. Ešte dôležitejším však bude, aby objednávateľ vedel čo chce. A aby si k dodávateľovi, ktorý diaľnicu postaví, plnil podmienky dohodnuté v zmluve. Tá je zároveň kľúčovým nástrojom na stanovenie takých podmienok, ktoré naozaj zabezpečia efektivitu vynakladania verejných peňazí.