Obchvat Ružomberka bude meškať a predraží sa

Obchvat Ružomberka bude meškať a predraží sa

Zdroj: ekonomika.sme.sk/c/20098715/obch … zi-sa.html

Diaľničná spoločnosť rieši masívny zosuv svahu neďaleko obce Hrboltová. Možno predĺži tunel Čebrať.

Diaľničná spoločnosť rieši masívny zosuv svahu neďaleko obce Hrboltová. Možno predĺži tunel Čebrať.

BRATISLAVA. Pôvodne mal štát diaľničný obchvat Ružomberka dokončiť už v budúcom roku. Termín však zrejme nestihnú, povedal SME investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Pavol Kováčik.
Na približne 15-kilometrovom úseku medzi Hubovovou a Ivachnovou, ktorý stavia konzorcium OHL ŽS a Váhostavu, našli neďaľeko obce Hrboltová už počas výstavby nový masívny zosuv svahu.
V roku 2014 stavebné spoločnosti urobili nové monitorovacie vrty až do hĺbky 50 metrov a zistili nepriaznivé geologické podmienky. Pôvodné prieskumy počítali len so zosuvmi v hĺbky 25 metrov.
“Sme nútení hľadať adekvátne technické riešenie. Aktuálne máme niekoľko alternatívnych riešení, momentálne ich vyhodnocujeme,” hovorí Kováčik.

Pripravujú plán B
Národná diaľničná spoločnosť sa rozhoduje medzi sanáciou svahu, ktorá by umožnila pokračovať v pôvodnej trase, a zmenou trasy diaľnice. Predĺžil by sa tak približne dvojkilometrový tunel Čebrať, ktorý v tomto úseku má stáť.
Druhý variant už predložili na pripomienkovanie na enviroportáli. Podľa dokumentu by po novom tunel nemal približne dva kilometre, ale 3,6 kilometra. Jeho trasa by sa z pôvodnej cesty menila smerom na západ.
Na diaľnici by sa potom museli meniť aj ďalšie stavby. Napríklad mostné objekty, dočasné či trvalé prístupové cesty na cestu. Kováčik však hovorí, že predĺžiť tunel sa javí ako technicky najlepšie riešenie.
Rozhodnutie podľa Kováčika padne, až keď budú mať všetky prieskumy a analýzy. Okrem technických a vplyvov na životné prostredie musí mať diaľničná spoločnosť aj ekonomické analýzy. “Dnes sa zdá, že predpokladané náklady na sanáciu svahu budú väčšie ako preloženie trasy.”
Diaľničná spoločnosť bude potrebovať aj ďalšie dokumenty, napríklad územné rozhodnutie. Napríklad proces posudzovania vplyvov na životné prostredie môže trvať niekoľko mesiacov až rok.
Zmluvu s konzorciom OHL ŽS a Váhostavu štátna spoločnosť podpísala koncom roku 2013. Stavbári sľúbili, že úsek postavia za 227,2 milióna eur. Zákazku získali zo štvrtého miesta, keď prvé tri firmy zo súťaže vylúčili. Súťaž vypísal ešte bývalý minister dopravy Ján Figeľ z KDH.
Cena, ktorú štátni diaľničiari vysúťažili, sa nedodrží, zhodujú sa odborníci. “Samozrejme, že stavba sa týmto predraží,” vraví Martin Bakoš, šéf spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, ktorá dozoruje diaľničné stavby. Suma bude podľa neho závisieť od toho, o koľko sa napríklad predĺži tunel.
Na nové práce by sa buď vypísala súťaž alebo urobil dodatok k zmluve s konzorciom. Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák je za druhú variantu. Dodatok by sa podľa neho urobil tak, že by sa zobrali jednotkové ceny z vysúťaženej sumy, ktoré by sa mohli zvýšiť o štatistický index. “Tak je to najrýchlejšie.”

Kedy skončia
Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák si je istý, že dokončiť obchvat v roku 2017 stavbári už nestíhajú. Konkrétny termín podľa neho bude závisieť od technického riešenia.
“Optimistická varianta dokončenia úseku je v roku 2019 až 2020,” hovorí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, ktorý radil premiérke Ivete Radičovej.
Aj dokončenie celej diaľnice D1 od Bratislavy po Košice sa potom posunie za rok 2020. Stavať ešte nezačali dva úseky - juho-západný diaľničný obchvat Prešova a úsek medzi Turanmi a Hubovou. Na prvý sa už robí súťaž, v druhom prípade sa posudzujú vplyvy na životné prostredie.
“Všetky úseky medzi Bratislavou a Košicami sú buď zazmluvnené alebo sa súťažia, a termín ich dokončenia je rok 2019 alebo skôr. Jediným otáznikom zostáva úsek Turany - Hubová, kde zasiahla vyššia moc a kvôli masívnemu zosuvu sa miesto výstavby musí hľadať nové riešenie,” povedal v minulosti hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.