O navýšení pôvodného rozpočtu Mosta Košická bude rokovať PEM

hnonline.sk/3-22269195-most+Ko%9 … _detail-a5

Bratislava 7. januára (TASR)

Pôvodný investičný náklad na výstavbu Mosta Košická cez Dunaj v Bratislave sa má zvýšiť o 679 miliónov Sk na 4,279 miliardy Sk. Návrh pripravil rezort dopravy v spolupráci s investorom stavby a. s. Metro ešte v lete 2004.

Tento návrh bol posunutý do nezaradených materiálov vlády SR, tá sa ním však doteraz nezaoberala a očakáva stanovisko Porady ekonomických ministrov (PEM). TASR to oznámil generálny riaditeľ Metra Ladislav Csáder.

Podľa jeho slov investičný náklad na stavbu mosta zostavila pred rokmi vypracovaná štátna expertíza. Odvtedy sa niektoré vstupné údaje pre expertízu zmenili, čo tlačí na pôvodnú výšku investície. Dôvodom na úpravu pôvodného investičného nákladu podľa návrhu je “vplyv navýšenia DPH a rast cenových rozdielov stavebných materiálov oproti ich stanoveniu v expertíze”. Podľa expertízy celkové náklady na výstavbu mosta boli rozpočtované v sume 3,6 miliardy Sk. Financovanie stavby je kombinované, po 50 % tejto sumy poskytne Európska investičná banka a štátny rozpočet. Novú sumu predkladateľ spresnil na základe toho, že k celkovým nákladom sa má prirátať vzhľadom na DPH 278 miliónov Sk a vplyvom rastu miery inflácie 401 miliónov Sk. “Suma takmer 4,3 miliardy Sk je už konečná a nebude sa navyšovať,” ubezpečil Csáder.

Dodal, že s týmito skutočnosťami sa pred rokmi nerátalo, PEM a vláda SR posúdia návrh na zvýšenie pôvodného prídelu z rozpočtu štátu pre rok 2005 na dofinancovanie mosta, ale kedy padne definitívne rozhodnutie, či bude vláda navýšenie akceptovať, nevedel Csáder povedať.

Piaty most na základe projektu bratislavskej spoločnosti Dopravoprojekt zhotovuje slovensko-rakúske združenie Doprastav a oceliareň MCE Voest Linz. Dominantou v strede mosta bude oblúková konštrukcia hlavného mostného objektu s dĺžkou 231 metrov (m), výškou 36 m a hmotnosťou 5 200 ton. Konštrukcia bola v septembri 2004 z piliera na brehu pri budove Presscentra otočená a osadená na pilier v koryte Dunaja pri jeho pravom brehu. Zákazku na oceľovú montáž mosta zrealizovali pracovníci firmy Hutní montáže Ostrava.
Most s pracovným názvom Košická má byť ukončený a odovzdaný motoristickej verejnosti a cyklistom do užívania v máji respektíve v júni 2005, očakáva Csáder.