Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik má na rozdiel od viacerých svojich predchodcov reputáciu odborníka. Na ministerstve dopravy sú s ním spokojní.
„Sme presvedčení, že fungovanie ŽSR sa pod vedením pána Bednárika stabilizovalo a uberá sa správnym smerom,“ uviedol rezort ministra Jozefa Ráža (za Smer).
V máji nahradil kamaráta politikov Smeru Alexandra Saka, ktorý začínal rozhovory tým, že nie je železničiar a musí sa veľa učiť. Bednárik je iný príbeh. V prostredí železníc pracuje väčšinu života, niekoľko rokov viedol aj českých štátnych dopravcov.
„Ľudia zvnútra ŽSR hovoria, že všestranne podporuje zdravý rozum, čo v tejto pozícii nebolo pravidlom,“ komentuje ho železničný expert Jiří Kubáček.
Bednárik sa však onedlho možno znovu vráti do Prahy. Českí novinári zistili, že je kandidátom na post českého ministra dopravy.
Nominant „komerčného rasistu“?
České ministerstvo dopravy pripadlo po nedávnych voľbách populistickej a xenofóbnej strane SPD Tomia Okamuru. Českí komentátori, ako napríklad Jindřich Šídlo, ho označujú za „komerčného rasistu“. Na rozdiel od Kotlebu alebo Mazureka nemá Okamura žiadnu ideológiu. Nenávisť k moslimom či Ukrajincom šíri z cynických dôvodov, pretože zaberá na veľkú časť voličov.
„Podľa ľudí blízkych SPD je Bednárikova nominácia veľmi pravdepodobná,“ napísal v stredu aj český týždenník Respekt.
Ak sa tak stane, slovenský minister Ráž bude vyberať už tretieho šéfa ŽSR od svojho nástupu. A to v čase, keď ŽSR musia vysvetľovať, prečo na mnohých tratiach chýba okrem iných vecí aj zabezpečovacie zariadenie, ktoré mohlo zabrániť nedávnej zrážke pri Rožňave.
Rážovi hovorcovia nechceli prípadný Bednárikov odchod komentovať.
„Nebudeme komunikovať politickú situáciu v inej krajine,“ odpísalo ministerstvo.
Bednárik zatiaľ odmieta komentovať, či bude nominantom Tomia Okamuru na post českého ministra dopravy. Foto N – Tomáš Hrivňák
„Najväčšia profesijná výzva“
Ako sa Bednárik dostal k možnej nominácii od Okamurovej SPD? A je jeho nominácia istá?
Denník N opakovane kontaktoval Bednárika, šéf ŽSR otázky ignoroval.
Z jeho posledných vyjadrení je zrejmý istý posun. Bednárik máva pravidelné videopríhovory k podriadeným s názvom „hlásim sa v službe“. Minulý týždeň v tomto príhovore hovoril, že momentálne neuvažuje nad odchodom do Prahy. Zamestnancom, naopak, prízvukoval, že ich považuje za svoju najväčšiu profesijnú výzvu.
„Určite nie sme vo fáze, že by som išiel do Čiech. Dnes som tu a som platený za to, aby ŽSR vyzerali lepšie, ako keď som sem prišiel. A to sa nám aj darí,“ hovoril minulú stredu.
Krátko nato portál Novinky.cz napísal, že Bednárikovo meno je v hre o post českého ministra dopravy. Slovenský manažér sa k tomu vyjadril už menej kategoricky. „Nebudem vám nič potvrdzovať ani vyvracať, takže bez komentára,“ povedal Bednárik.
„Ušpinenie od SPD“
Denník N sa rozprával s niektorými znalcami českého rezortu dopravy. Podľa ich hypotézy si Bednárika nevybralo primárne Okamurovu SPD, ale ľudia z víťazného hnutia ANO Andreja Babiša – hoci oficiálne pôjde o nomináciu SPD.
Babišovi ľudia Bednárika dobre poznajú. Keď ANO v minulých vládach zodpovedalo za dopravu, Bednárik bol ich nominant najprv vo vedení štátnej firmy ČD Cargo a potom krátko aj vo vedení Českých dráh. Odvolal ho počas Fialovej vlády až minister za ODS Martin Kupka.
SPD po nedávnych voľbách avizovala, že jej nominanti do vlády budú nestranícki odborníci. Na Bednárika mohla padnúť voľba aj preto, že niektorí iní profesionáli takúto ponuku odmietli.
„Potrebujú odborníka, ktorému nebude prekážať značka SPD. S ňou sa totiž málokto chce ušpiniť,“ povedal Denníku N pod podmienkou anonymity jeden z expertov, ktorý sleduje pomery na českom ministerstve dopravy.
Bednárik môže vyhovovať aj záujmom niektorých súkromných firiem, ktoré majú vplyv v železničnom biznise. Portál Seznam Zprávy v minulosti upozornil na Bednárikove väzby s logistickou firmou Budamar, ktorej ako šéf štátnej spoločnosti ČD Cargo predal 500 vagónov.
Zoznam šéfov ŽSR za desať rokov
– Dušan Šefčík (január 2015 – máj 2016)
– Tibor Šimoni (máj 2016 – september 2016)
– Miroslav Kocák (september 2016 – november 2016)
– Martin Erdössy (november 2016 – december 2018)
– Juraj Tkáč (december 2018 – december 2019)
– Igor Polák (december 2019 – máj 2020)
– Miloslav Havrila (jún 2020 – september 2023)
– Radoslav Štefánek (september 2023 – november 2023)
– Alexander Sako (november 2023 – máj 2025)
– Ivan Bednárik (máj 2025 – ???)
Aj v Česku má dobrú povesť
Ako manažér mal Bednárik v Česku dobrú povesť. Podľa novinára portálu Zdopravy.cz Jana Sůru bolo pri ňom v porovnaní s inými šéfmi štátnych firiem zrejmé, že ho práca baví a rozumie jej.
„Hoci bol vo funkcii, na ktorú sa dosadzujú ľudia na základe politickej príslušnosti, nebál sa povedať svoj názor. Mal veľkú autoritu medzi radovými zamestnancami, zrejme aj preto napokon skončil,“ hovoril pred časom Sůra.
Po odchode z Českých dráh ho angažovala do manažmentu už spomínaná skupina Budamar. Dodnes nie je verejne známe, kto za ňou stojí: ako vlastníci sú písaní málo známi Kristen Mikkel Volmer Lind z Dánska a Claudio Frick z Lichtenštajnska.
Vlani sa Bednárik stal poradcom ministra dopravy Ráža, ktorý ho tento rok v máji dosadil do vedenia ŽSR.
Za niekoľko mesiacov vo funkcii sa mu podarilo dotiahnuť napríklad kolektívne vyjednávanie so zástupcami zamestnancov, ktorí sú dlhodobo nespokojní s platmi.
Podľa Kubáčka je jeho výhodou aj to, že pracoval pre železničných dopravcov a že sa dokáže na stav železníc pozerať aj ich očami – nielen očami štátu, ktorý spravuje železničnú infraštruktúru.
„Vďaka tomu sa nedá tak ľahko obabrať zaužívanou a rokmi vycibrenou schopnosťou nižšieho manažmentu ŽSR vysvetľovať, prečo sa niečo nedá,“ hovorí Kubáček.
Prečítajte si tiež
Sľuboval rýchlejšie spojenie Bratislava – Košice
Bednárik nastúpil do vedenia ŽSR s tým, že firmu treba zoštíhliť a zefektívniť. Na to sa chystal už jeho predchodca Sako, ktorý považoval za neudržateľné, aby štátna firma mala naďalej skoro 13-tisíc zamestnancov – takmer toľko čo bratislavský Volkswagen.
Sako však nemal príliš veľkú autoritu medzi železničiarmi, čo aj otvorene priznával. Vláda ho v máji odvolala a neskôr vyslala ako konzula do Istanbulu. Bednárik v úsporách pokračoval a po dohode s odbormi ohlásil tri kolá prepúšťania, ktoré sa malo dotknúť niekoľkých stoviek ľudí.
„Železnice sú podinvestované, ale všetci si uvedomujeme, že dnes sa konsolidácia a hľadanie možných úspor týka aj nás,“ hovoril Bednárik v nedávnom rozhovore pre Denník N.
Nechcel plytvať peniaze ani energiu na niektoré veľkolepé projekty, ktoré ohlásil jeho predchodca, ako je nová stanica pri Stupave, ktorá by mala slúžiť na vysokorýchlostné trate. „Všetci zostali zhrození z tej cenovky. Sme v situácii, že v tejto republike nie sú peniaze ani na zmysluplné veci,“ rozprával Bednárik.
Miesto toho sa chcel sústrediť na rekonštrukciu bratislavskej hlavnej stanice, na zintenzívnenie údržby súčasných tratí a na niektoré projekty, ktoré by urýchlili spojenie medzi Bratislavou a Košicami, napríklad zrýchlenie úseku na Spiši a obchádzku Liptovského Mikuláša.
„Pokiaľ by sme urobili modernizáciu trate na Spiši a spomínaný úsek Liptovský Hrádok – Paludza, tak je technicky možné zrýchliť vlaky medzi Košicami a Bratislavou pod štyri a pol hodiny,“ hovoril šéf ŽSR.
Denník N sa spýtal Bednárika i ministerstva dopravy, či bude v prípade jeho odchodu zabezpečená kontinuita. Ani jedna strana na to jasne neodpovedala.
