http://drahovsky.blog.sme.sk/c/19723/Nezodpovedne-riesena-dopravna-situacia-ohrozuje-vodicov.html
Fotografie sú na pôvodnej stránke.
Na zjazde z prístavného mosta na Dolnozemskú cestu v Bratislave je nezodpovedne realizované dopravné značenie. Vytvára nebezpečnú dopravnú situáciu, ktorá ohrozuje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Zachytený stav je k 1.9.2005.
Nepochopím ako niekto zodpovedný mohol takto naprojektovať dopravne značenie a realizovať ho. Veď ten, kto vykonaval realizáciu na mieste (ak má vodičské oprávnenie) musel vidieť nebezpečnú situáciu, ktorú vytvoril.
Fotografoval som tam za minimálneho dopravného zaťaženia, vo sviatok, okolo obeda. Za pol hodinu som bol svedkom viacerých kolízii, ktoré našťastie duchaprítomnosťou vodičov skončili bez nehody. Fotografie idú v poradí ako ich vidí vodič idúci cez Prístavný most a odbočuje na Dolnozemskú cestu.
Pred koncom Prístavného mosta v smere do Petržalky je dopravná značka D34a, ktorá hovorí, že o 500m bude križovatka - odbočka. Dva priame pruhy pôjdu v smere na Brno a z ľavého z nich sa bude dať odbočiť na Čunovo.
Na konci prístavného mosta je dopravná značka D34c, ktorá hovorí, že dva pruhy pokračujú v smere na Brno, (Einsteinovu ulicu). Značka vľavo je D34e a znamená, že ľavý pruh odbočuje v smere na Čunovo. Upozorňujem na zmenu, že prostredný pruh je podľa zvislého dopravného značenia len rovno a nemôže sa z neho odbočovať. Ak niekto chce odbočiť vľavo musí sa preradiť do ľavého pruhu. Zvislé dopravné značky sú v poriadku, ale aj tak by som doplnil pozor zmena dopravného značenia a chýba vodorovné dopravné značenie a to ľavý pruh - šípka len doľava, stredný a pravý pruh šípka len rovno.
Tu sa odbočuje na smer Čunovo (Dolnozemská cesta) Vodorovné dopravné značenie, hoci je novo namaľované na novom povrchu nesedí zo zvislým značeným z predchádzajúceho obrázku. Vodiči idú podľa vodorovného značenia a odbočujú z ľavého pruhu aj zo stredného. Nebolo by to až tak zlé, no vodiči netušia aká zmena je nachystaná ďalej.
Po niekoľkých málo metroch je na zemi vodorovná dopravná značka V9b - predbežné šípky, ktorá oznamuje, že sa blíži ukončenie jazdného pruhu. Vodič v zmysle predpisov predpokladá, že ide o predbežnú informáciu, a že bude nasledovať zvisle a vodorovné dopravné značenie o zbiehaní sa dvoch jazdných pruhov.
Vodič sa nemá ako dozvedieť, že šípka ktorú vidí predstavuje posledne metre jazdného pruhu.
Nikoho nenapadne, že by niekto bol schopný ukončiť jazdný pruh v neprehľadnej pravotočivej zákrute. V tomto prípade mal byť jazdný pruh ukončený ešte pred vjazdom do zákruty. Prípadne na celej odbočke by mal byť iba jeden jazdný pruh.
Ako vidieť, pravý jazdný pruh konči z nenazdania na konci neprehľadnej pravotočivej zákruty, bez akéhokoľvek zvislého dopravného značenia. Keď si počkáme na prvý sneh, ktorý prekryje vodorovné značenie…
Takmer všetci vodiči to riešia tak, že pokračujú v jazde ďalej, s tým že sa nechtiac preraďujú do vedľajšieho pruhu. Ten, kto sa rozhodne v neprehľadnej zákrute zabrzdiť riskuje, že z veľkou pravdepodobnosťou, do neho niekto zozadu narazí. Lenže ľavý jazdný pruh nie je až tak často voľný a hrozí kolízia. Počas fotografovania som kolízií zažil viacero. Tiež ne túto situáciu ma upozorni vodič ktorý sa len len vyhol búračke.
Vodiči autobusov, ktorý tadiaľ jazdia opakovane, už vedia, že sa musia uhnúť doľava až do vedľajšieho pruhu cez plnú čiaru, lebo inač zlikvidujú nič netušiaceho vodiča vpravo. Lenže v nedeľu sa má spojazdniť novy most Apollo a už nebude sa kam uhnúť.
Takéto kolízie tam vznikajú, každú minutú. V tomto prípade jedine duchaprítomnosť vodiča v tmavom aute, ktorý strhol volant cez plnú čiaru doľava ich zachránila pred vzájomnou búračkou. Občas je kolízia odprevádzaná trúbeným a brzdením v šmyku.
Tu je vidieť dopad nezodpovednosti pri realizácii dopravného značenia, až v takej forme, že je priamo ohrozená bezpečnosť účastníkov cestnej premávky.
Keď sa vám podarí prejsť nebezpečne miesto, víta vás ďalší chaos v dopravnom značení. Sú tu tri pruhy. Pravý pruh má šípky doľava - doprava, ale nie je to pravda, ten pruh ide rovno a dá sa z neho odbočiť doprava. Stredný pruh ma šípky rovno a doprava, čo tiež nie je pravda, ten pruh ide len rovno. Ľavý pruh ma šípky rovno a aspoň ten je namaľovaný tak ako ide v skutočnosti. Na záver nemám čo dodať, arogancia pri zmenách v dopravnom značení v Bratislave sa len stupňuje. Každý vodič, ktorý prehliadne dopravnú značku je pokutovaný a pokutu platí z vlastného. Štátny alebo mestsky úradníci robia v dopravnom značení a riešení dopravných situácii nebezpečnejšie chyby a zostanú bez pokuty. A k tomu všetkému náprava chýb v dopravnom značení trvá veľmi dlho.
Autor článku: Jozef Drahovský