Nezodpovedne riešená dopravná situácia ohrozuje vodičov

http://drahovsky.blog.sme.sk/c/19723/Nezodpovedne-riesena-dopravna-situacia-ohrozuje-vodicov.html
Fotografie sú na pôvodnej stránke.

Na zjazde z prístavného mosta na Dolnozemskú cestu v Bratislave je nezodpovedne realizované dopravné značenie. Vytvára nebezpečnú dopravnú situáciu, ktorá ohrozuje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Zachytený stav je k 1.9.2005.

Nepochopím ako niekto zodpovedný mohol takto naprojektovať dopravne značenie a realizovať ho. Veď ten, kto vykonaval realizáciu na mieste (ak má vodičské oprávnenie) musel vidieť nebezpečnú situáciu, ktorú vytvoril.

Fotografoval som tam za minimálneho dopravného zaťaženia, vo sviatok, okolo obeda. Za pol hodinu som bol svedkom viacerých kolízii, ktoré našťastie duchaprítomnosťou vodičov skončili bez nehody. Fotografie idú v poradí ako ich vidí vodič idúci cez Prístavný most a odbočuje na Dolnozemskú cestu.

Pred koncom Prístavného mosta v smere do Petržalky je dopravná značka D34a, ktorá hovorí, že o 500m bude križovatka - odbočka. Dva priame pruhy pôjdu v smere na Brno a z ľavého z nich sa bude dať odbočiť na Čunovo.

Na konci prístavného mosta je dopravná značka D34c, ktorá hovorí, že dva pruhy pokračujú v smere na Brno, (Einsteinovu ulicu). Značka vľavo je D34e a znamená, že ľavý pruh odbočuje v smere na Čunovo. Upozorňujem na zmenu, že prostredný pruh je podľa zvislého dopravného značenia len rovno a nemôže sa z neho odbočovať. Ak niekto chce odbočiť vľavo musí sa preradiť do ľavého pruhu. Zvislé dopravné značky sú v poriadku, ale aj tak by som doplnil pozor zmena dopravného značenia a chýba vodorovné dopravné značenie a to ľavý pruh - šípka len doľava, stredný a pravý pruh šípka len rovno.

Tu sa odbočuje na smer Čunovo (Dolnozemská cesta) Vodorovné dopravné značenie, hoci je novo namaľované na novom povrchu nesedí zo zvislým značeným z predchádzajúceho obrázku. Vodiči idú podľa vodorovného značenia a odbočujú z ľavého pruhu aj zo stredného. Nebolo by to až tak zlé, no vodiči netušia aká zmena je nachystaná ďalej.

Po niekoľkých málo metroch je na zemi vodorovná dopravná značka V9b - predbežné šípky, ktorá oznamuje, že sa blíži ukončenie jazdného pruhu. Vodič v zmysle predpisov predpokladá, že ide o predbežnú informáciu, a že bude nasledovať zvisle a vodorovné dopravné značenie o zbiehaní sa dvoch jazdných pruhov.

Vodič sa nemá ako dozvedieť, že šípka ktorú vidí predstavuje posledne metre jazdného pruhu.
Nikoho nenapadne, že by niekto bol schopný ukončiť jazdný pruh v neprehľadnej pravotočivej zákrute. V tomto prípade mal byť jazdný pruh ukončený ešte pred vjazdom do zákruty. Prípadne na celej odbočke by mal byť iba jeden jazdný pruh.

Ako vidieť, pravý jazdný pruh konči z nenazdania na konci neprehľadnej pravotočivej zákruty, bez akéhokoľvek zvislého dopravného značenia. Keď si počkáme na prvý sneh, ktorý prekryje vodorovné značenie…

Takmer všetci vodiči to riešia tak, že pokračujú v jazde ďalej, s tým že sa nechtiac preraďujú do vedľajšieho pruhu. Ten, kto sa rozhodne v neprehľadnej zákrute zabrzdiť riskuje, že z veľkou pravdepodobnosťou, do neho niekto zozadu narazí. Lenže ľavý jazdný pruh nie je až tak často voľný a hrozí kolízia. Počas fotografovania som kolízií zažil viacero. Tiež ne túto situáciu ma upozorni vodič ktorý sa len len vyhol búračke.

Vodiči autobusov, ktorý tadiaľ jazdia opakovane, už vedia, že sa musia uhnúť doľava až do vedľajšieho pruhu cez plnú čiaru, lebo inač zlikvidujú nič netušiaceho vodiča vpravo. Lenže v nedeľu sa má spojazdniť novy most Apollo a už nebude sa kam uhnúť.

Takéto kolízie tam vznikajú, každú minutú. V tomto prípade jedine duchaprítomnosť vodiča v tmavom aute, ktorý strhol volant cez plnú čiaru doľava ich zachránila pred vzájomnou búračkou. Občas je kolízia odprevádzaná trúbeným a brzdením v šmyku.
Tu je vidieť dopad nezodpovednosti pri realizácii dopravného značenia, až v takej forme, že je priamo ohrozená bezpečnosť účastníkov cestnej premávky.

Keď sa vám podarí prejsť nebezpečne miesto, víta vás ďalší chaos v dopravnom značení. Sú tu tri pruhy. Pravý pruh má šípky doľava - doprava, ale nie je to pravda, ten pruh ide rovno a dá sa z neho odbočiť doprava. Stredný pruh ma šípky rovno a doprava, čo tiež nie je pravda, ten pruh ide len rovno. Ľavý pruh ma šípky rovno a aspoň ten je namaľovaný tak ako ide v skutočnosti. Na záver nemám čo dodať, arogancia pri zmenách v dopravnom značení v Bratislave sa len stupňuje. Každý vodič, ktorý prehliadne dopravnú značku je pokutovaný a pokutu platí z vlastného. Štátny alebo mestsky úradníci robia v dopravnom značení a riešení dopravných situácii nebezpečnejšie chyby a zostanú bez pokuty. A k tomu všetkému náprava chýb v dopravnom značení trvá veľmi dlho.

Autor článku: Jozef Drahovský

http://drahovsky.blog.sme.sk/c/19868/Chaoticke-dopravne-znacenie-aj-zDolnozemskej.html
Fotografie sú na pôvodnej stránke.

Chaotické dopravné značenie aj z Dolnozemskej

Ďalší skvost dopravného značenia v Bratislave, je v smere z Dolnozemskej cesty na Prístavný most a most Apollo.

Toto riešenie dopravnej situácie, nie je nebezpečné tak ako v opačnom smere. Myslím si, že pôvodne bol celkom dobrý zámer, ale realizované je priam diletantsky. Chaos v dopravnom značení je poriadny, tak ako sa na Slovensko patrí.

Dopravná značka D52a informuje o 3 pruhoch, z čoho pravý pruh je vyhradený pre BUS. Tu je všetko tak ako má byť. Fotil som to na rozhraní kde končí pripájaní pruh z predchádzajúcej križovatky a začína BUS Pruh.

Aj tu je všetko v poriadku Značka D37a informuje, že na Háje vľavo a na Žilinu rovno.

Tu už vidieť, že stredná prerušovaná čiara sa rozdvojuje a vzniká tam nový pruh. Hodila by sa zvislá dopravná značka, ktorá by informovala kam za zaradiť. Z predchádzajúcich značiek je zrejme, že ľavý pruh bude odbočovací, Stredný bude rovno, pravý pruh je pre BUS. Aspoň si to neznalý vodič myslí.

Čo sa deje v skutočnosti? Úplne v pravo, čo na fotke nevidno, ide autobus. Vedľa neho nákladné auto a vpredu osobné autá v troch pruhoch, pričom ľavý odbočovací pruh je prázdny. Niekto zatrúbil ale všetko išlo ďalej, len osobné autá sa chaoticky preraďovali z pruhu do pruhu. Prečo sa tak deje to pochopíte z nasledujúcej fotky.

Koľko pruhov je na tejto ceste? Netrúfam si spočítať, skúste, možno sa Vám sa to podarí. V zmysle zvislého značenia D53 (jazdné pruhy pred križovatkou) by ste mali napočítať iba dva. Ľavý pruh odbočovací a pravý pruh rovno so zákazom jazdy traktorov. Zdá sa Vám, že vodorovné značenie hovorí o viacerých pruhoch? Aj mne.

Kúsok za dvomi pruhmi je značka D53 (jazdné pruhy pred križovatkou), Ktorá informuje že odrazu sú 3 pruhy z čoho pravý je vyhradený pre MHD. Táto a predchádzajúca značka sú dôvodom zmätkovania vodičov. Najprv sa vodiči preraďujú do pravého pruhu a pri ďalšej značky zasa naspäť lebo v pravom pruhu majú jazdu zakázanú.

Odbočovací pruh už je mimo a odbočil pod nadjazd vľavo. Rovno pokračujú dva pruhy. Pravý z nich bol doteraz vyhradený pre BUS. To znamená že z dvoj prúdovej Dolnozemskej cesty sa auta musia vtesnať do jedného pruhu.

Tu už sa pripojil ľavý pripájaní pruh z pod nadjazdu. Ľavý a stredný pruh smer centrum bude spojazdnení s mostom Apollo. Pravý pruh a odbočenie zo stredného pruhu je smer Žilina, Brno, Viedeň, Komárno.

Ďalšia značka hovorí že na do Auparku, Viedeň, Brno, treba isť doľava. Stavím sa že veľa vodičov s cieľom cesty Aupark atd. odbočia na most Apollo. Podľa mňa, je táto značka zabudnutá a mala by sa presunúť až za odbočkou smerom na Prístavný most.

Rovno sa pôjde na most Apollo (od 5.9.2005). Vpravo sa ide na Prístavný most.

Dopravné značky pozabudli na tretiu cestu, ktorá nasleduje ihneď za odbočkou na Prístavný most. Odhadujem, Že dosť neznalých vodičov idúcich v smere Brno, Viedeň, Aupark, vybehne na Prístavný most.

Doľava je neoznačená odbočka na smer Aupark, Brno, Viedeň.

Domáci vodiči smerové návestia nepotrebujú, všetko poznajú naspamäť, nezmyslene dopravne značky ignorujú. Možno časom budú ignorovať všetky značky, lebo nie je jednoznačné, ktorú značku ignorovať a ktorou sa riadiť.

Projektant by sa mal na smerové návestia pozerať očami cudzinca, ktorý touto cestou ide prvý raz a zo zvislého dopravného značenia by malo byť zrejmé, ako idú jazdné pruhy aj keď nasneží a vodorovné značenie nevidno.

Autor článku: Jozef Drahovský