Najdlhší železničný most u nás je v oveľa vážnejšom stave, a

Najdlhší železničný most u nás je v oveľa vážnejšom stave, ako čakali.

Najdlhší železničný most u nás je v oveľa vážnejšom stave, ako čakali. Modlia sa, nech nespadne, tvrdí expert
27.09.2024, 00:00
27.09.2024, 11:03
Tomáš Garai
Tomáš Garai
Zlé mosty už začínajú pociťovať čoraz viac na svojej koži aj šoféri.
Minulý týždeň sa pre náhlu degradáciu premostenia nad rýchlostnou cestou R1 musel úsek autostrády uzavrieť, hrozilo totiž zrútenie.
Problémy s údržbou však nemajú len cestári, ale aj železnice.
Tie na dôležitom vážskom moste identifikovali rozkývaný pilier.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Dosluhujúce mosty robia štátu čoraz väčší problém. Havarijná stavba ponad R1 strpčila počas minulého týždňa život ľuďom na strednom Slovensku. Pre uzávierku sa cez hlavný ťah nedalo dostať a vznikali niekoľkohodinové kolóny. Následne sa zlý most cez víkend expresne odstránil.

Problémy však vybublávajú aj v iných regiónoch. A nemusí to byť len na cestách. V auguste začali železničiari opravovať veľký vážsky most neďaleko Šale, ktorý je s dĺžkou 445,790 metra najdlhším železničným mostom na Slovensku.

Ešte v tomto období sa pochválil aj národný dopravca, že ak sa koľaj opraví, namiesto päťdesiatky tu budú EC-čka jazdiť až 120- kilometrovou rýchlosťou.

Počas rekonštrukcie však prišlo obmedzenie rýchlosti iba na 10 kilometrov za hodinu, v dôsledku ktorého tu vlaky meškajú aj pol hodiny. Železničiari priznali, že sa tak stalo po tom, ako pri plánovanom uvoľnení koľaje zistili drobný výkyv piliera.

image
Odtrhnutý vagón zničil koľaje. Na trati poznačenej tragédiou sa hromadia problémy a vlaky meškajú

Musia sanovať
„Železnice Slovenskej republiky okamžite začali merania, aby overili stav mosta. Aktuálne vyhodnocujú realizované merania a pristúpia k sanácii pilierov,“ povedala hovorkyňa Vladimíra Bahýlová. Oprava jednej koľaje mala prebiehať do konca októbra. Na moste sú plánované obmedzenia zatiaľ na celý budúci mesiac, tie však zverejňujú železničiari iba jeden mesiac dopredu.

„Železnice vyhodnocujú možnosť zvýšenia rýchlosti počas opravných prác, ktoré by mohlo nastať v októbri 2024, ak to situácia dovolí. Plná rýchlosť sa obnoví po sanácii pilierov a predpoklad je koniec roka 2024,“ povedala Bahýlová. Bližšie informácie zatiaľ nie sú známe. Z tohto však vyplýva, že obmedzenia tu v nejakej miere potrvajú minimálne do konca roka.

Predpokladaný začiatok sanačných prác je naplánovaný na začiatok októbra, keď poklesne hladina Váhu. „Prioritne budú sanované piliere číslo 3 a 4. Železnice Slovenskej republiky sledujú stav podpier mostného objektu online monitoringom 24 hodín sedem dní v týždni,“ dodala Bahýlová s tým, že z dát je zatiaľ nepravdepodobné, že by sa doprava na moste mala vylúčiť úplne.

Podľa odborníka na železnice Jiřího Kubáčka sa o tom, že má most problémy, vedelo už dávnejšie. „Už asi pred 15 rokmi sa vedelo o tom, že sú piliere na tomto vážskom moste načaté a že sa tomu treba venovať, nepripisovala sa tomu pozornosť,“ povedal. Po skončení druhej svetovej vojny bol most rozbitý a konštrukcia sa nahrádzala niekedy v tomto období.

image
Poškodený most v Kremničke zbúrali, odvážajú zvyšnú suť

„Nedám ruku do ohňa za to, že sa vtedy robilo niečo s piliermi,“ dodal s tým, že železničiari istý čas uvažovali aj o uzavretí. „Vydesili sa, že by tu museli zastaviť dopravu. To by bol kardinálny problém, keďže je to jediná medzinárodná trať na Slovensku, kde jazdia EC vlaky. Nechali to na 10-ku a modlia sa, nech to nespadne,“ dodal.

Jeden vlak naraz
Spomaliť tu dnes musia aj nákladní dopravcovia. Patrik Benka, ktorý je riaditeľom Asociácie železničných dopravcov Slovenska, hovorí, že firmy majú obavy, že po rekonštrukcii tu budú musieť jazdiť naďalej po jednej koľaji.

„Máme všetci vážne pochybnosti, či tam budú môcť jazdiť aj dva vlaky nákladnej dopravy naraz. Neviem si to predstaviť. Piliere sú v strašnom stave. Statik to chcel zavrieť podobne ako cestný most v Kremničke,“ povedal s tým, že jazda po jednej koľaji je obmedzujúca, ťažko naložené vlaky musia zastaviť, počkať na vlak z protismeru a opäť nabrať rýchlosť.

O tom, že sa tu situácia do konca roka vyrieši, má Benka pochybnosti. Za príklad dáva cestný most nad železnicou v Seredi, ktorý sa uzatvoril už pred vyše jedným rokom. Po podopretí tam síce pustili vlaky aj cyklistov, k rekonštrukcii má dôjsť najskôr v budúcom roku. To všetko si vyžaduje aj vyššiu spotrebu energie.

Benka však hovorí, že nejde o jediný most, ktorý má v kruhoch železničiarov zlú povesť. Poukazuje aj na most medzi Leopoldovom a Hlohovcom, z ktorého konštrukcie vyrastajú náletové dreviny a nahlodávajú betón premostenia.

image
Dopravcovia vidia ako problémový aj most medzi Hlohovcom a Leopoldovom na ktorom rastú kríky. FOTO: Asociácia železničných Dopravcov Slovenska

Železničný most pri Šali však nie je jediným problémom tejto trate. HN nedávno poukázali na viacero problémov. Ide jednak o trať, na ktorej sa odohrala aj nedávna tragická udalosť, pri ktorej sa EC-čko zrazilo s autobusom a ktorú neprežilo sedem ľudí. Okrem toho tu v lete spomaľovali vlaky aj popadané stromy či odtrhnutý vagón, ktorý na juhu pri Mužli poškodil niekoľko kilometrov koľají.

Dopravca hovorí, že k meškaniam osobákov na linke Galanta – Bratislava dochádza aj pre nahrádzanie poschodových súprav klasickými súpravami, ktoré pozostávajú z rušňa a vozňov. „Pri tých je nutné obiehanie rušňa v obratových staniciach. To vedie k predĺženiu času jazdy a k narušeniu cestovného poriadku,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický.

Denne tu jazdí podľa mapy inštitútu INEKO zhruba 70 osobných a viac než 40 nákladných vlakov. Veľkú časť osobnej dopravy tvoria medzinárodné rýchliky, ktoré tu premávajú v oboch smeroch zhruba každú druhú hodinu.

image
Desiatky tisíc mladých ľudí stavalo železnicu do Banskej Štiavnice. Na trati mládeže vznikla Lúčnica, väčšina robila zadarmo

Úpadok mostov plánuje rezort dopravy zvrátiť PPP projektom, teda najatím firmy alebo združenia firiem, ktoré by zastrešovali opravy mostov, no iba v správe Slovenskej správy ciest. Premiér Robert Fico vyhlásil, že by si vedel v prípade PPP projektu na mosty predstaviť aj vstup čínskeho kapitálu, respektíve firiem.

Zatiaľ sa však len vyberá konzultant, ktorý má určiť, ktoré mosty z celkového počtu zhruba 1 800 sa majú opraviť. Predpokladaná hodnota len na poradenské služby je takmer 7,8 milióna eur. Samotný poradca by však mal určiť aj to, či je takáto forma opráv v rámci PPP projektu vhodná alebo nie.

Ráž po prípade s mostom v Kremničke spomína už aj možné rozšírenie PPP projektu na mosty, ktoré spravujú samosprávy. Vyzerá to však tak, že s infraštruktúrou budú mať problémy aj železničiari.

hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 … rdi-expert