Najdlhší most bude merať až 750 metrov

Najdlhší most bude merať až 750 metrov

novinyorava.sk/?act=show&c_id=1318

Koncom minulého roka sa začali práce na cestnom obchvate Oravského Podzámku, ktorý bude súčasťou rýchlostnej cesty R3 európskeho ťahu E 77 (juh - sever) v koridore Maďarská republika - Šahy - Zvolen - Dolný Kubín - Trstená - Poľská republika. Úsek Or. Podzámok - Horná Lehota, ktorý realizuje Združenie JV Skanska – Váhostav Sk – Max Bögl, bol vybraný ako prvý najmä kvôli významu centra cestovného ruchu a taktiež polohy križovatky ciest smerujúcich do Trstenej a Námestova.

Tento obchvat v celkovej dĺžke 6,4 km by sa v budúcnosti mal stať súčasťou 36 km cesty medzi Dolným Kubínom a Trstenou. Okrem toho, že odľahčí premávku v obciach, nová komunikácia sa vo veľkej miere prejaví na bezpečnosti cestnej premávky a znížení jednak nehodovosti, hluku a taktiež emisií.

Členitosť oravského terénu si len na tomto úseku vyžaduje vybudovať až desať mostných objektov. Najväčší z nich bude merať úctyhodných 750 metrov a okrem toho, že povedie ponad železničnú trať, dvakrát „pretne“ rieku Orava. Jeho vozovku širokú viac ako 11 metrov bude podopierať 14 mohutných pilierov. Tento objekt bude zároveň najnáročnejším staviteľským kúskom celej trasy. Stavební inžinieri sa budú musieť vysporiadať aj s nie celkom presným geologickým prieskumom, ktorý sa robil dodatočne. Vzhľadom na geológiu si každý pilier tohto mosta bude vyžadovať samostatné riešenie.

Nová cesta, ktorá začne v Širokej pri závodoch OFZ a povedie až po obec Sedliacka Dubová, si ďalej vyžiada vybudovanie desiatich oporných a zárubných múrov. Na jej výstavbe sa podieľa zhruba 100 - 120 ľudí, pričom celkový objem investícií predstavuje sumu 1,9 miliardy korún. Plánovaný termín odovzdania nového obchvatu do prevádzky je október 2007. Ako nám potvrdil hovorca spoločnosti Skanska BS Milan Cagáň, všetky práce idú podľa stanoveného harmonogramu.

J. Pribula

zdroj: www.novinyorava.sk