Zmodernizovaná diaľnica. Na úseku D1 Prešov Budimír už podľa európskych noriem
(07.06.2005; Stop; č. 11/2005, s. 7; sa)
Diaľničnú dopravu podľa európskeho štandardu riadenia a bezpečnosti premávky umožňuje informačný a technologický systém, ktorý začiatkom mája uviedli do prevádzky na úseku diaľnice D1 Prešov Budimír. Investorom diela v hodnote vyše 246 miliónov Sk je Národná diaľničná spoločnosť (NDS), zrealizovala ho zvolenská firma Betamont. Podľa generálneho riaditeľa NDS Dušana Faktora u nás takýto technologický systém po prvý raz zabudovali do diaľnice, ktorá sa už dávnejšie používa. Hovorcu NDS MUDr. MARCELA JÁNOŠÍKA sme sa opýtali, čo toto dielo znamená pre diaľničnú dopravu na východe Slovenska.
Znamená predovšetkým to, že pracovníci strediska dopravy a údržby diaľnic v Prešove budú môcť nepretržite sledovať, čo sa na diaľnici deje, vrátane vplyvov počasia, a následne v spolupráci s políciou zasahovať do riadenia dopravy premenlivým dopravným značením.
Stop: Z čoho vlastne Informačný a technologický systém pozostáva?
Informačný systém diaľnic (ISD) obsahuje kamerový dohľad, meteosystémy a meteorologické hlásky, snímače dopravy, premenlivé dopravné značenie a ďalšie moderné prvky. Jeho súčasťou je okrem iného aj 22 stojanov tiesňového volania, umožňujúcich motoristom fónické spojenie s políciou, ako aj 6 otočných kamier na 14 metrových betónových stožiaroch. Osem premenlivých dopravných značiek je vybavených radarom a sú ovládateľné z centrálneho dispečingu v Prešove.
Stop: Ovplyvňuje ISD prejazdnosť diaľnic ? Čo konkrétne znamená pre vodičov?
V bežnom režime systém neovplyvňuje prejazdnosť diaľnic, Slúži na riadenie dopravy v neštandardných podmienkach a informuje vodičov o prípadných zmenách dopravy a o podmienkach jazdy na diaľnici. Systém je vybavený aj kamerami, ktorých zábery Národná diaľničná spoločnosť postupne sprístupni prostredníctvom svojej webovej stránky www.ndsas.sk širokej verejnosti.
Stop: Spomenuli ste, že súčasťou systému sú aj 4 meteozariadenia a 8 premenlivých dopravných značiek. Na čo slúžia?
Meteostanice sú umiestnené na kritických miestach diaľničných úsekov. Namerané hodnoty stavu vozovky za nepriaznivého počasia sa vyhodnocujú na operátorskom pracovisku príslušného SSÚD, ktoré situáciu rieši zásahom do systému a informuje vodičov. Premenlivé dopravné značky obsahujú 10 rozličných symbolov. Riadi ich centrálny riadiaci systém z operátorského pracoviska. Ovládajú ho operátori a príslušníci PZ na základe prevádzkových stavov dopravy a určenia dopravného značenia. Premenlivé dopravné značky nie sú na slovenských diaľniciach úplnou novinkou už pár rokov pomáhajú na úsekoch D1 Mierová Senecká a D1 Beharovce Fričovce.
Stop: Spomeňme ešte sčítače dopravy a technologické uzly aká je ich úloha?
Sčítače dopravy a váhy merania nápravových tlakov sú potrebné na získavanie a vyhodnocovanie štatistických údajov o intenzite dopravy, o druhovom zložení vozidiel a pod. Podklady získané meraním sú v neposlednom rade potrebné na určovanie vývoja dopravy na diaľniciach. Technologické uzly sú technickou súčasťou spájania zariadení do ISD.
Stop: Jednou z výhod systému je možnosť okamžitého spojenia s políciou v prípade nehody alebo iného ohrozenia.
Stojany tiesňového volania takisto nie sú na našich diaľniciach, samozrejme, novinkou, na úseku Prešov Budimír sú však v súlade s technickým pokrokom modernizované. Kamerový dohľad pomáha zasa riešiť dopravné situácie a rýchlejšie zásahy na diaľnici, či už zamestnancov NDS, alebo PZ DO. Operátorské pracoviská sú umiestnené v prevádzkových budovách SSÚD, ktoré majú konkrétny úsek zverený do údržby. V tomto konkrétnom prípade je to SSÚD Prešov Petrovany. Operátorské pracovisko je miesto, kde sa zhromažďujú všetky informácie ISD potrebné na riadenie dopravy, na informovanie účastníkov dopravy, na rozhodovanie o zásahoch na diaľnici, o spôsobe údržby a pod.
Stop: V súčasnosti sa na Slovensku už využíva približne 400 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, 80 kilometrov je vo výstavbe. Ako vieme, v krajinách Európskej únie, a teda aj na Slovensku, je ISD svojimi predpismi a normami pri navrhovaní a budovaní diaľnic záväzné. Ktoré naše diaľničné úseky už spĺňajú paramatre EU a ktoré sa budú modernizovať?
Informačný systém diaľnic (ISD) sa uplatnil už na úsekoch D1 Piešťany Ladce, D1 Beharovce Fričovce, D1 Mierová Senecká v Bratislave a 1/11 Obchvat Čadca. Na úseku D1 Prešov Budimír išlo, ako som už spomenul, o dodatočnú modernizáciu podľa európskeho štandardu, a postupne sa budú modernizovať ďalšie prevádzkované úseky. Na diaľniciach vo výstavbe a v príprave sa Informačný systém diaľnic realizuje, resp. projektuje. Práve v tomto čase sa začína budovať ISD na úseku D1 Liptovsky Mikuláš Važec. V motoristický vyspelých krajinách sú už podobné diaľničné technologické zariadenia bežné a nové úseky slovenských diaľnic sa budú, samozrejme, stavať s týmto zabezpečením. Takto vybudovaná diaľničná infraštruktúra umožní zabrániť veľkým dopravným nehodám a zlepší plynulosť premávky. Okrem toho systém poslúži aj pri nadchádzajúcom zavádzaní elektronického výberu mýta za používanie diaľnic.