infostav.sk/index.php?kategoria=98&id=1277
Na Moste Košická je už zrealizovaných 80 % stavebných prác, hotový bude v júli
Na výstavbe Mosta Košická v Bratislave je v súčasnosti zrealizovaných 80 % stavebných prác, v júli tohto roka bude dielo kompletne ukončené. Po vykonaní preberacích prác začiatkom augusta 2005 by mohla byť nová cestná komunikácia cez Dunaj odovzdaná verejnosti do užívania. Povedal to dnes na stretnutí s novinármi predseda predstavenstva a. s. Doprastav Ivan Šesták.
Keďže oproti tendrovej dokumentácii sa museli niektoré výkony realizovať navyše (z nich 70 až 80 % pripadlo na vodárne), ukončenie stavby podľa pôvodného plánu koncom mája 2005 je podľa Šestáka nereálne. Doprastav preto požiadal investora stavby a. s. Metro o predĺženie termínu jej dokončenia. “Doprastav je s investorom v rokovaní a do týždňa by sa mal k návrhu vyjadriť. Predpokladám, že v priebehu 10 dní dospejeme k dohode,” konštatoval pre TASR Šesták.
Ako ďalej vysvetlil, “rozsah prác z titulu zmeny materiálov a zmien oproti projektu pre stavebné povolenie a projektu pre tendrovú dokumentáciu, ktorý je pre nás záväzný, reprezentuje zhruba 150 až 160 miliónov Sk. Termín výstavby sa posúva, lebo sme požiadali o predĺženie termínu ukončenia prác o dva mesiace, to znamená do konca júla 2005”. Posun podľa neho nastal z dôvodov, ktoré sú zakotvené v zmluve. Figuruje medzi nimi zmena jednotlivých objektov i rozsahu prác, dôvodom sú aj klimatické zmeny. Realizácia izolácií a náterov pripadla práve na prvé 3 mesiace roku 2005 a z technologického hľadiska ich nebolo možné dokončovať, dodal Šesták.
Na otázku, aký je režim preplácania faktúr investorom, povedal, že 90 % faktúr je vyrovnaných. Faktúry, ktoré sú investorom potvrdené, sa uhrádzajú v zmluvných lehotách. Finančné prostriedky na stavbu, na ktorých participuje štátny rozpočet a Európska investičná banka (EIB), sa čerpajú. Riaditeľ a. s. Metro Ladislav Csáder spresnil, že v súčasnosti investorovi nabehla štvrtá tranža úveru a v máji požiadajú EIB o poslednú.
Zmluva medzi Metrom a Doprastavom obsahuje riziká vzniknuté počas výstavby mosta, vrátane zmien DPH a indexácie cien. Investor vlani vypočítal, že zvýšenie DPH z 10 na 19 % prestavuje k pôvodnému rozpočtu stavby vo výške 3,6 miliardy Sk dodatočný výdavok 278 miliónov Sk. Vyššie ceny stavebných materiálov, najmä rast cien ocele v roku 2004 o 80 %, znamenal dodatočný výdavok 402 miliónov Sk. Rezort financií koncom minulého roka zvýšenú sadzbu DPH uhradil. To, kto vykryje valorizáciu, bude známe do 2 týždňov, keď bude zverejnený výsledok prebiehajúcej právnej analýzy zmluvy medzi investorom a dodávateľom. Dohodli sa na tom v marci primátor mesta Bratislavy a šéf rezortu financií.
Niektoré práce na moste sa už skončili. V sumári prác, ktoré ešte prídu na rad, budú izolácie na estakádach, na hlavnom mostnom objekte a oceľovej konštrukcii, nátery, elektrifikácia lán, vozovky, zábradlia, osvetlenie, svetelná signalizácia a vodorovné svetelné značenie. Asfaltový povrch sa bude pokladať v máji. Celkovo sa ešte preinvestuje 600 miliónov Sk.
“Nikdy sme neoznámili, že zastavujeme práce. Nikdy sme ich nezastavili a garantujem, že stavba bude dokončená. A verím, že tak, ako si Doprastav plní zmluvné podmienky, budú plnené aj zo strany nášho finančného partnera a finančné prostriedky na túto stavbu budú zabezpečené,” povedal Šesták. Most začali stavať vo februári 2003, pôvodne to malo byť v júni 2001, odovzdaný mal byť v júni 2003.
Copyright©2004 TASR, Spracoval: Richard Kubík, 13.04.2005