Mikrobus s robotníkmi sa zrazil s dodávkou, potom do nich vpálilo nákladné auto. Hrôzostrašná cesta do práce má piatu obeť
Po troch týždňoch zomrel ďalší účastník nehody.
Vyťaženosť ciest v Nitrianskom kraji. Červená farba znázorňuje najfrekventovanejšie cesty. (zdroj: Slovenská správa ciest)
Čítajte viac: Dopravná kríza regióne Nových Zámkov má ďalšiu obeť. Zomrel ďalší účastník hrôzostrašnej - SME | MY Nové Zámky
KOLÁROVO. Počet obetí dopravnej nehody pri Kolárove zo začiatku júna stúpol na päť. Po troch týždňoch podľahol vážnym zraneniam 40-ročný Szabolcs.
“V nemocnici v Komárne podľahol zraneniam súvisiacim s touto dopravnou nehodou ďalší cestujúci. Bol pasažierom v Mercedese Benz Sprinter. Okolnosti, miera zavinenia a presná príčina sú naďalej predmetom vyšetrovania,” potvrdila pre MY Noviny krajská policajná hovorkyňa Viktória Borloková.
Telo zosnulého odoslali na pitvu do Nitry. Jej výsledky ešte známe nie sú.
Smrteľná cesta do práce
K tragickej nehode došlo 3. júna ráno na ceste medzi Kolárovom a Balvanmi (časť obce Kameničná).
Pri zrážke Mercedesu s dodávkou a nákladným autom s prívesom sa krátko pred pol šiestou ráno zranilo až deväť ľudí.
Ďalší štyria utrpeli zranenia, ktorým na mieste podľahli. Ranených previezli do nemocníc v Nových Zámkoch, Komárne a Dunajskej Strede.
Po zrážke začali nákladiak s prívesom a dodávka horieť.
V mikrobuse sa viezli robotníci smerujúci do práce v Kolárove. Na mieste zomreli traja z nich - partnerský pár a jeho 49-ročná kamarátka. Štvrtou obeťou bol 20-ročný český vodič dodávky.
Dnes už tiež zosnulého 40-ročného muža, ktorý sa stal piatou obeťou nehody, previezli po zrážke do nemocnice v Nových Zámkoch.
Utrpel okrem iného zlomeniny tváre. Neskôr ho presunuli do nemocnice v Komárne a stade do Ružinova. Po operácii ho previezli späť do Komárna, kde 23. júna, napriek snahe lekárov, vydýchol naposledy.
Región dusí tranzitná doprava
Nitriansky kraj má veľký dopravný problém. Dôvodom je hlavne tranzitná nákladná doprava smerujúca hlavne z Maďarska, resp. Poľska.
Kraju navyše úplne chýba severo–južné prepojenie diaľnicou alebo rýchlostnou cestou.
Toho času je projekt dobudovania rýchlostnej cesty R7 na úsekoch Dolný Bar - Nové Zámky a Nové Zámky - Čaka. Začiatkom júna to pre MY Noviny potvrdilo ministerstvo vnútra.
Na oba úseky pritom už bolo vydané právoplatné územné rozhodnutie.
Rovnaký problém, hlavne s tranzitnou dopravou, zažíva Komárno a okolie. Aj v prípade obchvatu Komárna je však výstavba pozastavená.
“Pokračovanie jeho prípravy je pozastavené kvôli nezabezpečenému finančnému krytiu,” povedala pre MY Noviny Petra Poláčiková, hovorkyňa ministerstva dopravy.
Odkaz ministrovi: Musíme zásadne pokročiť
Na problém s prehustenou kamiónovou dopravou na severojužnom ťahu naprieč krajom poukázal aj župný poslanec a starosta Mužle Iván Farkas (Maďarská Aliancia).
Je presvedčený, že Nitriansky samosprávny kraj musí požiadať vládu, resp. ministerstvo dopravy, aby stanovili hlavnú trasu, ktorou majú jazdiť nákladiaky križujúce Slovensko zo severu na juh a naopak.
“Je päť možností. Na západe sa to zväčša týka Trnavského kraja, na východe zase Banskobystrického kraja. No sú tu aj tri zásadné možnosti vedúce Nitrianskym krajom. Kým sa nezvolí ten hlavný variant, situácia sa nikdy nevyrieši,” naznačil Farkas.
Pripomenul, že nákladná doprava na cestách druhej a tretej triedy vedúcich cez obce v kraji, je extrémne hustá.
“Z hľadiska investícií do dopravy je nitriansky región, v porovnaní so severnými regiónmi, v absolútnom nepomere,” pridal sa poslanec Ján Vančo (KDH,[ SAS], Tím Kraj Nitra, ŠANCA, SPOLU-OD, ODS, DS, OKS, ZA ĽUDÍ). Tiež je za to, aby sa téma dopravy dostala na stôl súčasnému ministrovi Jozefovi Rážovi ml.
“Za ostatné štyri roky sa v našom kraji neudialo nič zásadné ako v železničnej, tak ani v cestnej doprave. Situácia je naliehavá. Moja obec (Mužla - pozn. red.) síce dotknutá nie je, ale ďalších možno 150 obcí v kraji je enormne zahustených,” dodal Iván Farkas.
Nové Zámky chcú vyboxovať obchvat
Mestskí poslanci v Nových Zámkoch v júni poverili primátora Otokara Kleina, aby inicioval rokovania o výstavbe obchvatu ako o vyvolanej investícii, ktorá súvisí so štátnym strategickým projektom priemyselného parku v Šuranoch.
Osloviť má k tomu ministra dopravy[ Jozefa Ráža ml., splnomocnenca vlády pre priemyselný park Šurany a štatutárov Slovenskej správy cieta a štátnej eseročky MH Invest, ktorá má stavbu priemyselného parku na starosti.
Nie každý z poslancov súhlasil s tým, aby primátor obchvat vyjednával.
V prípade Martina Vyžinkára je dôvodom odmietavý postoj k výstavbe baterkárne, ktorá má vyrásť v šurianskom priemyselnom parku.
“Aj keď si myslím, že za istých okolností by bol obchvat pre mesto dobrý, nemôžem za to hlasovať. Je to akoby som legalizoval stavbu priemyselného parku uprostred miesta bez infraštuktúry, na poli, nad vodou, na cennom mieste. Som zásadne proti tomu, aby sa tu niečo také robilo. Týka sa to nielen Novozámčanov, ktorí by možno boli odbremenení od dopravnej záťaže. Výstavba parku zasiahne aj ľudí v Bánove a inde,” zdôvodnil Vyžinkár.
Župa opraví dve cesty
Nitriansky samosprávny kraj opraví v priebehu aktuálneho roka po jednej ceste v okresoch Nové Zámky a Komárno.
Spraví tak v rámci projektu “Zvýšenie bezpečnosti”, ktorý zahŕňa 11 cestných úsekov v Nitrianskom kraji.
V okrese Nové Zámky zrenovuje 2,9 kilometra dlhý úsek v intraviláne obce Gbelce na ceste tretej triedy.
Rovnako na ceste tretej triedy sa dočká opravy 2,1-kilometrový úsek medzi Kolárovom a Zemianskou Olčou v okrese Komárno.
Podľa župy je prioritou výmena poškodeného a opotrebovaného asfaltu.
“Pôvodný vyfrézujeme a natiahneme nový. Vyčistíme a opravíme cestné priepusty, dosypeme krajnice, vymeníme stĺpiky a zvodidlá. Zrekonštruujeme a namaľujeme rímsy i zábradlia,” skonkretizovala druh opráv.
Oprava má byť hotová do konca novembra 2025. “Prioritou je bezpečnosť, a na to potrebujeme aj dobré cesty,” vyhlásil nitriansky župan[ Branislav Becík]
Čítajte viac: Dopravná kríza regióne Nových Zámkov má ďalšiu obeť. Zomrel ďalší účastník hrôzostrašnej - SME | MY Nové Zámky