hnonline.sk/3-22398335-most+Ko%9 … _detail-69
Mikloš: S mestom Bratislava budem o dofinancovaní Mosta Košická rokovať
O tom, z akého zdroja sa uhradí suma 680 miliónov Sk, ktorá chýba investorovi na dokončenie Mosta Košická cez Dunaj, bude diskutovať minister financií SR Ivan Mikloš a primátor mesta Bratislavy Andrej Ďurkovský. Termín nie je ešte stanovený, v tejto veci “s mestom ešte budem rokovať,” potvrdil dnes novinárom po rokovaní vlády SR minister..
Investorom mosta je a.s. Metro a mesto Bratislava. Zhotoviteľom stavby je združenie Doprastav a MCE Linz, ktoré sa v roku 2002 stalo víťazom medzinárodného tendra. V poradí druhý uchádzač v súťaži sa vtedy vyjadril, že “za cenu, ktorú ponúkol víťaz, sa most postaviť nedá.” Celkový rozpočet stavby je 3,6 miliardy Sk, pričom na financovaní sa polovicou podieľa rozpočet samosprávy mesta Bratislavy a druhou Európska investičná banka. Most sa začal stavať s meškaním vo februári 2003. Pôvodný termín odovzdania stavby, máj 2005, je podľa investora nereálny, aj keď má k dispozícii z rozpočtu stavby asi 700 miliónov Sk.
V lete minulého roka však investor oznámil, že bude na stavbu požadovať dodatočnú sumu 680 miliónov Sk na vykrytie zvýšenej DPH a cenovej indexácie. Vypracoval návrh na úhradu týchto prostriedkov, ktorý predložil na rokovanie vlády rezort dopravy. Návrh bol z nezaradených materiálov stiahnutý a mala sa ním zaoberať porada ekonomických ministrov. Most sa z rozpočtovej kapitoly rezortu dopravy nefinancuje, upozornil jeho šéf Pavol Prokopovič.
Mikloš doplnil, že v návrhu predkladateľ nešpecifikoval, z ktorého zdroja sa má uvedená suma uhradiť. Navyše, dodal, vláda už odsúhlasila 280 miliónov Sk ako dodatočné prostriedky na vykrytie vyššej DPH oproti stavu, kedy sa táto stavba rozpočtovala. Mikloš spresnil, že v médiách v roku 2002 prebiehal dosť prudký súboj medzi dvoma dodávateľmi. “Ten, ktorý zvíťazil a stavia stavbu, deklaroval, že cena, ktorú ponúka je konečná a nebude navrhovať zvyšovanie tejto ceny.” Mikloš sa preto podľa vlastných slov bude veľmi kritický stavať voči všetkých požiadavkám na ďalšie dofinancovanie. “Budeme o tom rokovať, ale myslím si, že sa treba vrátiť k roku 2002 a tie záväzky, ktoré boli vtedy deklarované, by mali byť dodržané, pričom vyššiu DPH sme už kompenzovali.”
Rezort dopravy podľa Prokopoviča má ako prioritu finančne podporovať dopravnú infraštruktúru Bratislavy, podieľa sa na obchvate mesta a spojenie komunikácie tunelom. Nie sme však investori stavby Mosta Košická, nemáme ani presné informácie, v akom je stave jeho financovanie, na čo sú potrebné dodatočné prostriedky, vysvetlil okolnosti Prokopovič. “My sme v tomto smere úplne vonku. Ja by som chcel, aby sa to urýchlene vyriešilo a loptička na pomyslenej hre nie je teraz u nás,” bráni sa minister dopravy.
HN Online, Bratislava 9. marca (TASR)