MDPT prehodnotilo projekt PPP pri stavbe diaľnice D1

sme.sk/clanok.asp?cl=2243854

MDPT prehodnotilo projekt PPP pri stavbe diaľnice D1

Pilotným projektom PPP na Slovensku by po opätovnej analýze mal byť 28,9-kilometrový úsek D1 Lietavská Lúčka-Turany s predpokladanými stavebnými nákladmi 22,211 mld. Sk

BRATISLAVA 2. júna (SITA) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) prehodnotilo po pripomienkovom konaní projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri stavbe diaľnice D1. Podľa návrhu financovania projektov diaľnic formou PPP, ktorým sa bude zaoberať vláda, by sa ako prvý v tomto systéme mal na Slovensku stavať úsek Lietavská Lúčka-Turany. Minister dopravy by pritom mal začať verejné obstarávanie na koncesionára na výstavbu a prevádzkovanie diaľničného úseku do konca júna 2005 a po vyhodnotení predložených ponúk uchádzačov by mal minister predložiť na rokovanie vlády projekt PPP uvedeného úseku s analýzou jeho rizík a jeho vplyvov na verejné financie. Podľa pôvodného materiálu, ako aj podľa odporúčania poradcu Mott MacDonald, mal byť však pilotným projektom úsek D1 Dubová-Ivachnová, pričom minister dopravy mal zabezpečiť verejné obstaranie koncesionára do konca júla budúceho roka.

Úsek Lietavská Lúčka-Turany zvolil rezort dopravy uplatnením princípu vybudovať primárne najviac potrebné úseky. Stavebné náklady bez dane z pridanej hodnoty by sa na tento 28,9-kilometrový úsek mali pohybovať podľa MDPT vo výške 22,211 mld. Sk. Úsek, ktorý by sa mal začať stavať v roku 2007, je pritom rozdelený na tri menšie časti. Prvým je 4,5-kilometrový úsek Lietavská Lúčka-Višňové s odhadovanými nákladmi 6,342 mld. Sk, druhým je úsek Višňové-Dubná Skala v dĺžke 8,1 kilometrov a nákladmi 9,543 mld. Sk a posledný 16,3-kilometrový úsek s nákladmi 6,326 mld. Sk spája Dubnú Skalu a Turany. Pre určenie časového harmonogramu výstavby pilotného projektu bude rozhodujúci úsek Višňové-Dubná Skala, ktorý je najzložitejším úsekom s tunelom v dĺžke takmer 7,5 kilometra.

Na realizáciu projektu PPP pritom rezort dopravy spolu s poradcom vybrali úseky D1 Hričovské Podhradie-Ivachnová a Jánovce-Studenec, ktorých celková dĺžka je 94 kilometrov a odhadované náklady sú vo výške 69 mld. Sk. Odhad nominálnych ročných platieb, ktoré bude požadovať koncesionár, by sa mali líšiť od prijatého harmonogramu stavby. Ak sa prijme variant dostavby diaľnice D1 Bratislava-Košice do roku 2010, tieto platby sa budú pohybovať od 13,6 mld. Sk do 15,9 mld. Sk, pri variante 2013 by sa ich výška mohla znížiť na 11,5 mld. Sk až 11,9 mld. Sk. Variant do roku 2010 sa však podľa firmy Mott MacDonald spája s vyššími finančnými nákladmi a rizikami. MDPT po zohľadnení uvedených skutočností navrhuje sledovať harmonogram výstavby s dokončením v roku 2010 s tým, že príprava pilotného projektu preukáže reálne možnosti tohto harmonogramu. Forma financovania uvedených úsekov, s výnimkou pilotného projektu, sa určí až po spresnení rozpočtu Európskej únie na nové programovacie obdobie 2007 až 2013.

Copyright © SITA, 02.06.2005