Lacnejšie diaľnice za pevnejšie ceny

Diaľnice sa nebudú stavať za pevné ceny, zavedie sa však spravodlivejšia metodika

[24.3.2005, TREND / ms]

etrend.sk/generate_page.php?page_id=46782

Najneskôr od budúceho roka by sa slovenské diaľnice mali stavať za pevné ceny. Presnejšie, oveľa pevnejšie ako doteraz. Podľa aktuálneho vládneho uznesenia totiž musí rezort dopravy prísť na spôsob, ako „stransparentniť valorizáciu cien stavebných prác pri diaľničnej infraštruktúre“.

Slovensko totiž podľa analýzy rezortu dopravy stavia najdrahšie diaľnice v Európe. Jedným z dôvodov je aj používaný model indexácie stavebných prác zahrnutím ekonomicky oprávnených nákladov.

Analýza rezortu dopravy označuje v súčasnosti používanú indexáciu „za nie celkom transparentnú“. „Táto metodika nezohľadňuje zvýšenie úplne presne,“ vysvetľuje riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry ministerstva Marián Miškovič.

Vo väčšine krajín Európskej únie sa pri úprave cien stavebných prác pre zmeny nákladov používa metodika odporúčaná Medzinárodnou federáciou inžinierov konzultantov (FIDIC). Ministerstvo dopravy navrhne zaviesť túto metodiku aj pri slovenských diaľničných stavbách. Od zmeny metodiky si sľubuje oproti súčasnosti približne pätinovú úsporu.

Na Slovensku sa metodika FIDIC už používa, ale iba pri diaľničných úsekoch spolufinancovaných z fondov EÚ. Pri tendroch na ne vládnu prísnejšie pravidlá. „Diaľnica Mengusovce – Jánovce spolufinancovaná z Kohézneho fondu bola vysúťažená už za pevnú cenu,“ potvrdzuje riaditeľ sekcie stratégie Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s., Bratislava Juraj Fürst.

To neznamená, že cena, ktorú ponúkne víťazný uchádzač, sa už nebude meniť. Aj metodika FIDIC umožňuje zvýšiť cenu, ak je to naozaj potrebné, pripomína M. Miškovič. „Bolo by utópiou nazdávať sa, že pri obrovskej stavbe, ako je diaľnica, nevznikne dodatočné zvýšenie ceny. No zmena metodiky prinesie pre prípad zvyšovania ceny jasnejšie pravidlá,“ vysvetľuje.