KYSUCKONOVOMESTSKÁ DIAĽNICA

KYSUCKONOVOMESTSKÁ DIAĽNICA – PODMIENKA ĎALŠIEHO HOSPODÁRSKEHO ROZVOJA REGIÓNU

Pre ďalší rozvoj regiónu dolných Kysúc je nevyhnutnou podmienkou vytvorenie dobrého cestného prepojenia na Žilinu a ďalej na európske cestné komunikácie. Táto potreba vystupuje v súčasnej dobe do popredia predovšetkým z dvoch významných príčin. Pre samotné Kysucké Nové Mesto je to strategická investícia koncernu INA, ktorý v súčasnej dobe buduje v meste už tretiu výrobnú halu. Do budúceho roku ráta s výstavbou ďalšieho výrobného objektu, ktorý celú investíciu uzatvorí a vytvorí predpoklad na vytvorenie podniku so silou 3500 zamestnancov s produkciou okolo 10 miliárd korún ročne. Materská spoločnosť tam zatiaľ preinvestovala za päť rokov 3,2 miliardy.

Na margo tejto investície je potrebné podotknúť, že jej výstavbu realizujú bez výraznejších investičných stimulov, len za podpory miestnych orgánov samosprávy a až v tomto roku jej priznali charakter významnej investície vo verejnom záujme.

Ďalším dôvodom pre urýchlené vybudovanie diaľničnej komunikácie do Kysuckého Nového Mesta je, ak samozrejme bude realizovaná, investícia automobilky KIA v Tepličke nad Váhom. Tá totiž vytvára podmienky na ďalšie investovanie v okolí Žiliny, čo určite časom prinesie vytvorenie súmestia Žilina – Kysucké Nové Mesto. Tento predpoklad dáva geografická poloha obidvoch miest a charakter výroby, ktorá bude nosná pre obidve sídla. Možno sa niekomu zdá táto myšlienka takmer kacírska, ale čas nám ukáže, či je alebo nie je reálna.

O význame nového cestného prepojenia pre Kysucké Nové Mesto nám povedal primátor mesta Milan Očko: ???Pre naše mesto je otázka vybudovania diaľnice a predovšetkým diaľničného privádzača do mesta veľmi dôležitá. V súvislosti s opätovným rozvojom strojárskej výroby sa v meste totiž vytvára problém preťaženia mestskej cestnej siete kamiónovou dopravou. Mal by sa vybudovať tzv. južný privádzač, ktorý by mal spájať priemyselný park. Jeho vyústenie do priemyselného parku zatiaľ nie je doriešené, SSC má vo svojej dokumentácii jeho zakončenie riešené iným spôsobom. Budeme musieť ešte rokovať o tom, či bude možné nájsť riešenie, ktoré by tento problém vyriešilo.

V dôsledku určitého zaváhania samosprávy v minulom období sa zrejme nebude realizovať výstavba druhého privádzača, ktorý mal byť situovaný nad mestom smerom do Čadce. Ako sa dnes ukazuje, bol by potrebný pre celkové riešenie dopravy v meste a budeme sa ešte snažiť o to, aby bol doplnený do projektovej dokumentácie a rátalo sa s jeho výstavbou. V súčasnej dobe je pre nás však najdôležitejšie čo najrýchlejšie začatie výstavby diaľnice, aby bola riešená zložitá dopravná situácia v meste a poznali sme konkrétne podmienky, ktoré diaľnica prinesie a podľa toho mohli pripravovať ďalší rozvoj mesta.???

Podľa informácií z generálneho riaditeľstva Slovenskej správy ciest bude výstavba úseku diaľnice Kysucké Nové Mesto – Žilina stavbou, pri ktorej sa bude niekoľkokrát križovať tok rieky Kysuca a bude sa budovať tunel v dĺžke 584 metrov. Z toho vyplýva aj predpokladaná dĺžka výstavby, plánovaná na štyri roky.

Najväčším problémom z pohľadu mesta a jeho orgánov je začatie jej stavby, ktorú Slovenská správa ciest predpokladá po roku 2008. Tento termín je pre rýchly a razantný rozvoj priemyselného parku v Kysuckom Novom Meste a rozvoj ďalších firiem situovaných alebo plánovaných na území mesta príliš vzdialený. Stálo by preto za zváženie, či by nebolo vhodné termín začatia výstavby posunúť na skoršiu dobu, aby sa podporil rozvoj regiónu a umožnilo jeho lepšie prepojenie so svetom. Podobným problémom je aj budovanie diaľnice Poľsko – Čadca – Kysucké Nové Mesto, ktoré sa tiež neustále predlžuje a je pre región rovnako dôležité ako prepojenie smerom na Žilinu. Samosprávne orgány v týchto otázkach robia v rámci svojich právomocí a možností maximum. Na ťahu je teda štátna správa, ktorá jediná môže urýchlenie stavby zabezpečiť.

http://www.zilinskyvecernik.sk/archiv/2004/zv_39/str_5.html