Ekonomicky najvýhodnejšia sa pritom javí alternatíva, pri ktorej by sa využila satelitná technológia a mýtne by zahŕňalo aj daň z motorových vozidiel
Konzultant odporúča spoplatniť všetky cesty v SR
BRATISLAVA 19. mája (SITA) - Elektronickým mýtnym systémom by sa mali na Slovensku podľa medzinárodnej konzultačnej spoločnosti Schild & Partner spoplatňovať všetky druhy ciest. Uviedol to predstaviteľ spoločnosti Raoul Schild pri prezentácii štúdie spoločnosti. “Táto alternatíva je totiž ekonomicky najvýhodnejšia, zabezpečí plynulú dopravu a bude mať najpozitívnejší dopad na životné prostredie,” konštatoval Schild. Ak by sa Slovensko zameralo len na spoplatňovanie diaľnic, resp. aj ciest I. triedy, nemalo by to podľa neho pre štát také ekonomické pozitíva.
Ako ďalej spresnil Schild, pri spoplatňovaní všetkých ciest na Slovensku prichádzajú do úvahy dve alternatívy. “Pri prvej alternatíve by sa spoplatňovali všetky cesty, pričom na diaľniciach a frekventovaných úsekoch ciest I. triedy by sa uplatnili zľavy. Druhá alternatíva je podobná, rozdiel je len v tom, že v cene mýtneho by sa odrazila aj daň z motorových vozidiel, ktorá by sa už potom nevyberala osobitne,” vysvetlil Schild. Priemerná čistá súčasná hodnota príjmov za desať rokov prevádzkovania prvej alternatívy by podľa neho predstavovala 692 mil. eur, pri druhej alternatíve by to bolo 929 mil. eur. Náklady na prevádzkovanie systému by sa však podľa Schilda odvíjali od technológie systému. “Do úvahy sme brali kombináciu mikrovlnného systému s odčítavaním tachometra a kombináciu satelitného systému s odčítavaním tachometra,” uviedol Schild. Čistá súčasná hodnota nákladov za desať rokov by tak podľa neho pri využití technológie mikrovlnného systému bola rovnaká pre obidve alternatívy, a to vo výške 125 mil. eur. Náklady by sa však líšili pri využití satelitného systému, keď pri prvej alternatíve by dosiahli 64 mil. eur a pri druhej alternatíve by to bolo 75 mil. eur.
Schild & Partner sa vo svojej štúdii zamerali aj na hodnotenie ekonomických hľadísk ďalších dvoch alternatív. Konkrétne išlo o spoplatňovanie len diaľnic alebo spoplatňovanie diaľnic a vybraných úsekov ciest I. triedy. V obidvoch prípadoch brala spoločnosť do úvahy mikrovlnnú technológiu alebo kombináciu satelitného systému s priamou rezerváciou. Pri porovnávaní všetkých štyroch alternatívach je podľa Schilda dôležitým ukazovateľom pomer medzi príjmami z mýta a nákladmi, ktorý Európska únia odporúča vo výške 15 %. Ak by sa na Slovensku zrealizoval mikrovlnný systém, pri spoplatnení diaľnic by náklady boli vo výške 30 % z príjmov, pri spoplatnení diaľnic a rýchlostných ciest by to bolo 33 %, pri spoplatnení všetkých by to bolo 18 % a pri alternatíve spoplatnenia všetkých ciest, ktoré by zahŕňalo aj daň z motorových vozidiel, by tento pomer bol na úrovni 14 %. Pri realizácii satelitného systému by pri prvej alternatíve bol pomer na úrovni 53 %, pri druhej alternatíve 21 %, pri tretej zhruba 18 % a pri štvrtej 8 %. Z týchto údajov vyplýva, že najvýhodnejšie by bolo spoplatňovať všetky cesty, pričom by mýtne zahŕňalo aj daň z motorových vozidiel a uplatnil by sa satelitný systém. Podľa Schilda by jednoznačne bol ekonomicky neefektívny systém spoplatnenia len diaľnic, v slovenských pomeroch je podľa neho nutné uvažovať minimálne so spoplatnením diaľnic a rýchlostných ciest.
Pri vypracovaní štúdie vychádzala firma Schild & Partner zo štatistických údajov v SR. “Nemali sme však k dispozícii všetky potrebné informácie, preto sme pri simulácií jednotlivých alternatív brali do úvahy údaje z Rakúska a Nemecka,” povedal Schild. Podľa neho má aj napriek tomu celá štúdia správne smerovanie, aj keď pripustil určitú percentuálnu odchýlku. Štúdia okrem toho nebrala do úvahy, že elektronické mýto sa bude neskôr využívať aj pre osobnú dopravu, rast ceny mýtneho v čase či skutočnosť, že pri prejazde ciest patriacich pod samosprávne kraje by mala daň pripadnúť do ich rozpočtov.
(1 EUR = 39,044 SKK) Copyright © SITA 2005 [19. 5. 2005 16:11:00]