J. Počiatek: Višňové je prelomový moment na diaľnici do Košíc
Včera sa oficiálne spustila stavba tunela Višňové neďaleko Žiliny. Ako pre HN povedal minister dopravy Ján Počiatek, zároveň s tým sa ide stavaťúsek, ktorý bude spájať východ a západ Slovenska.
Po 16 rokoch príprav a prerušovaní sa má začať, azda už definitívne, stavať tunel Višňové. Zadosťučinenie?
Veľké. Považujem to za prelomový moment pre celú diaľnicu D1 a naše snaženie. Tento týždeň sa bude podpisovať zmluva na výstavbu rýchlostnej cesty R2 pri Zvolene. Tým sa dostávame na vyše 100 kilometrov nami rozostavaných diaľnic. Viete, že historicky takéto čísla nie sú bežné, preto ide o veľkú spokojnosť. Tunel Višňové je absolútne rozhodujúci v celom prepojení západnej a východnej strany diaľnice D1. A je úplne optimálne, že sa úseky od Hričovského Podhradia stavajú naraz a synchrónne aj budú v roku 2019 dokončené.
Tunel sa však mal začať budovať už v roku 1998, no reálne sa spustil ažteraz. Prečo to tak dlho trvalo?
Z rôznych dôvodov. Prvým je, že celá diaľnica sa nestavala úplne systematicky a koncepčne. A druhým je financovanie. Ambície a plány boli aj v minulosti. Dokonca aj možnosti. No problém bol, že neexistovalo financovanie. Dnes je dôležité, že na všetky úseky máme zabezpečované financovanie, čo je zásadný posun oproti minulosti.
Ide však už o tretie poklepanie základného kameňa na tomto úseku. Bude aj posledné?
Keď sa pozriete na poklepkávania v minulosti, vždy boli viazané na kondicionalitu. Prvou bola štôlňa, druhé je viazané na PPP projekt, ktorý však nemal zabezpečené financovanie. Tu už nie je nič, čo sa môže udiať.Máme vo všetkom jasno. Dnes (včera, pozn. HN) sa reálne začala výstavba.
Keď ste zistili ponuky stavbárov, najlacnejšej Skanskej ste sa pýtali na cenu. Mali ste otázky aj k technickému riešeniu Dúhy a Salini?
Osobne nie. Podľa mojich informácií si NDS prešla celú ponuku vo veľmi jemných detailoch. A konštatujú, že sa tento úsek za túto cenu vybudovaťdá.
Okrem Višňového sa začal stavať aj obchvat Žiliny. Spustili ste aj tretí úsek, tiež v Žiline. Je mesto mekkou stavebného biznisu?
Podľa objemu finančných prostriedkov, ktoré sem budú v najbližších rokoch smerovať, určite áno. Nikdy to však nebol zámer. Vyšlo to z koncepčnosti budovania diaľnice. A logicky, keďže sa tu dlho ničnerealizovalo, musel prísť moment, keď sa niečo začne realizovať v okolíŽiliny. Prepojenie západnej a východnej časti D1 sa musí udiať cez tento gordický uzol - tunel Višňové. Taktiež napojenie diaľnice zo Žiliny na Poľsko sa musí začať práve v Žiline-Strážove. Prepojenie sa stáva reálnym, dva úseky sme už začali realizovať.
Zvládnu to stavebné firmy?
Financovanie je zabezpečené, časovo majú tvrdé podmienky. Otázne sú kapacity. V piatok podpíšeme zmluvu na ďalší úsek v okolí Zvolena, paralelne budeme mať vo výstavbe 13 úsekov. Je to výzva pre stavebníkov. Dúfam, že ostatné dva roky sa na to pripravovali. Miestami kapacitné problémy budú mať, ale majú celý európsky trh, aby sa s tým vyrovnali.
Napríklad Váhostav dnes na levočskej, ale aj martinskej diaľnici užmešká.
Treba sa pozrieť na prazáklad toho, prečo to tak je. Dnes to vidieť včistej nahote. Éra superlacných diaľnic nás dobieha. Váhostav veľakrát deklaroval, že je stratový. A tie straty spôsobili rôzne typy komplikácií. Fikcia superlacných diaľnic nás dobehla, kde majú zhotovitelia problém plniť dodávky načas.
(18.06.2014; Hospodárske noviny; mut. , TÉMA HN , s. 2,3; Marek Poracký)