mesto.sk/prispevky_velke/nova_ba … 3560.phtml
Takzvaný hronský lievik na trase z Trnavy do Banskej Bystrice by od utorka už nemal byť postrachom motoristov ako jeden z najnebezpečnejších cestných úsekov na Slovensku. V utorok odovzdajú do užívania takmer 13-kilometrový štvorpruhový úsek cesty R 1 z Hronského Beňadiku do Rudna nad Hronom v okrese Žarnovica.
Ako na dnešnej tlačovej konferencii vo Zvolene informoval Dušan Mráz, generálny riaditeľ spoločnosti Doprastav, ktorá cestu postavila, na celkovej dĺžke 12,8 kilometra cesty pripadá vyše 2,2 kilometra na 16 mostov. Na ceste položili 5,5 tisíca ton betonárskej ocele, 110-tisíc kubických metrov betónu a 180-tisíc ton živičnej zmesi. Postavenie celého úseku stálo 2,6 miliardy korún, čo je podľa Mráza mimoriadne nízka cena. Investor Slovenská správa ciest (SSC) získal na tento účel úver 34 miliónov eur z Európskej investičnej banky (EIB).
Úsek sa realizoval v troch stavbách: Hronský Beňadik Nová Baňa, obchvat Novej Bane a Nová Baňa Rudno nad Hronom. Ako prvý sa v decembri 1997 začal stavať obchvat Novej Bane. V ďalších rokoch bola výstavba utlmená a pokračovalo sa až od roku 2000. V decembri 2001 sa začali stavať aj ďalšie dve stavby. Najintenzívnejšie sa na výstavbe pracovalo tento rok, keď sa preinvestovalo až 1,6 miliardy korún a na stavbách denne pracovalo priemerne 700 ľudí. Dôležitosť rýchlostnej cesty v hronskom lieviku deklaroval Mráz aj na policajných štatistikách. Podľa nich sa od roku 1998 dodnes stalo medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou 562 dopravných nehôd, ktoré si vyžiadali sedem ľudských životov a 23 ťažkých zranení. Nová cesta plní aj úlohu hrádze, ktorá by mala okolité obce ochrániť pred storočnou vodou Hrona.
Novopostavený úsek oficiálne otvorí v utorok o 13:00 premiér Mikuláš Dzurinda a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. Na spojenie Banskej Bystrice a Trnavy rýchlostnou cestou zostáva postaviť ešte zhruba 40 kilometrov medzi Nitrou a Hronským Beňadikom a takmer 30 kilometrov z Rudna nad Hronom po Šášovské Podhradie pri Žiari nad Hronom. Podľa riaditeľa Investičnej výstavby a správy ciest Banská Bystrica SSC Juraja Valenta sa v prvej polovici budúceho roka začne so stavbou úseku Rudno nad Hronom Žarnovica. Financovať ju budú zo štrukturálnych fondov a úveru EIB. Ďalšie dve stavby po Šášovské Podhradie plánujú začať v rokoch 2004 a 2005. Myslím si, že úplné dokončenie R1 od Trnavy po Banskú Bystricu je veľmi reálne do roku 2010, dodal Valent.
pt;bl, 27. október 2003