Ficov mega-Vážny mýtny kšeft

Po niekoľkých rokoch sa autodopravcovia chystajú opäť štrajkovať. Dôvodom sú vysoké mýtne poplatky, ktoré ich vyhnali z diaľnic. A čo robí vláda? To, čo od začiatku zavedenia výberu elektronického mýta. Hľadá spôsob, ako vytiahnuť z vrecák autodopravcov ďalšie peniaze spoplatnením ciest 2. a 3. triedy. Prečo?

Stačí sa pozrieť na fakty. V roku 2009 zaplatili autodopravcovia za diaľničné nálepky 55 miliónov €. Z týchto 55-tich miliónov išlo na prevádzkové náklady (tlač, distribúcia, predaj) 3 milióny a štátu zostalo 52 miliónov.

A ako vyzerá plán na tento rok? Autodopravcovia zaplatia 158 miliónov €. Z týchto 158 miliónov pôjde spoločnostiam SkyToll a Fleetpay 99 miliónov € a štátu zostane 59 miliónov. Teda skoro rovnako ako pred zavedením mýta. S tým rozdielom, že kým vtedy drvivá väčšina vybraných peňazí išla štátu, teraz si dve tretiny ponechá súkromný investor.

Inými slovami: do štátnej kasy príde takmer rovnaká suma, ako v čase nálepiek, hoci kamionisti zaplatia trikrát toľko, ako pred piatimi rokmi.

Pre lepšie vysvetlenie a pochopnie použijem tabuľku zostavenú z údajov návrhov štátneho rozpočtu na rok 2014 (s. 63) a 2012 (s. 49) a výročných správ NDS. Obsahuje len údaje pre vozidlá nad 3,5t. Údaje za osobné vozidlá, ktoré naďalej používajú diaľničné nálepky (DN), nie sú v tejto súvislosti podstatné:

OS- očakávaný stav / N - návrh

Ficov predražený mýtny tender nás doteraz stál cca 400 miliónov €. 75€ každému resp. 300€ bežnej rodine (t.j. skoro 1 min. mzdu) vzal dodnes p. Fico, p. Vážny, ich vláda a strana Smer tým, že na Slovensku presadili najdrahší výber mýta. Taký výber mýta, ktorý je dodnes 10-násobne drahší, než bol a je výber diaľničných poplatkov prostredníctvom diaľničných nálepiek. A sestričkám a učiteľom odmieta dať zlomok z toho na symbolicky vyššie platy. Do nemocnice si aj preto musíte priniesť vlastný toaletný papier, v školách aj preto fučí cez okná a slovenskí autodopravcovia vracajú licencie a idú sa registrovať na úrad práce. Lebo niekto toto 400-miliónové kŕmenie vybraného „investora" zaplatiť musí - bežní ľudia ako my všetci.

Skoro 40% (37%) celého mnohomiliónového predraženia končí ako neúmerný premrštený zisk týchto 2 spoločností. Zisk Skytoll len za prvé 3 „rozbehové" roky vykázal zisk 76 miliónov €, do konca t.r. ho môžeme odhadnúť na 142 mil. €. Fleetpay to do konca tohto roka dotiahne asi na 17 mil.€. Spolu 159 mil.€ v princípe monopolného a bezrizikového zisku. Nemal by niekto záujem ?

Marcel Klimek, streda 19. februára 2014 16:10

Čítajte viac: marcelklimek.blog.sme.sk/c/34950 … kseft.html