Estakádou ponad Považskú Bystricu prejdú prví motoristi v polovici roka 2010
28.08.2008 - (SME; 28/08/2008; s.: 7)
Približne 30 metrov nad zemou v dĺžke asi jeden kilometer - to je diaľničná estakáda, ktorá vyrastie ponad Považskou Bystricou a hoci sa už píše rok 2008, stále figuruje ako posledná chýbajúca časť Dl medzi Bratislavou a Žilinou.
Napriek tomu, že vláda Mikuláša Dzurindu sa v investičnej zmluve s kórejskou automobilkou Kia Motors zaviazala spojiť Bratislavu a Žilinu diaľnicou do konca roka 2006. Našťastie, výstavba diaľnic dostala v Programovom vyhlásení vlády Roberta Fica najvyššiu prioritu, a tak zainteresované subjekty mohli 17.júla tohto roku začať s výstavbou v prvej časti úseku Sverepec-Vrtižer. Bude to poriadne rezké stavbárske tempo! V októbri 2010 by mala byť stavba v plnom rozsahu skolaudovaná. Zmluvne je zabezpečené aj predčasné sprejazdnenie diaľnice na apríl 2010.
Splnomocnenec vlády pre urýchlenie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. Igor Choma je presvedčený, že prvé autá ponad Považskú Bystricu prefrčia už v máji 2010. Teda o 20 mesiacov! Za najkritickejší považuje rok 2009, keď sa bude stavať hlavne v centre mesta. NDS takto nastavila súťažné podmienky a víťazi tendra v úlohe zhotoviteľa stavby musia urobiť všetko preto, aby apríl, resp. október dodržali. V opačnom prípade hrozia staviteľom značné sankcie.
Celý úsek diaľnice Sverepec-Vrtižer je súčasťou multimodálneho dopravného koridoru v trase Bratislava - Žilina - Košice - Užhorod. Výstavba diaľničného úseku Sverepec - Vrtižer je rozložená na dve časti, ktoré sa už stavajú. Prečo sa to toľko odkladalo? V kritickom úseku Sverepec - Vrtižer sa najväčšie problémy spájali s územným rozhodnutím vedenia diaľnice cez Považskú Bystricu, pričom mesto nesúhlasilo s prekládkou cesty 1/61. Ide totiž o takmer "päťkilometrový úsek, ktorý mimoriadne citlivo vnímajú samotní Považskobystričania. Nečudo, kilometrová estakáda, ktorá vedie v najmenšej výške 22 a v najväčšej až 35 metrov nad úrovňou mesta, na prvý pohľad evidentne zmení kolorit mesta. Preto možno ani neprekvapuje skutočnosť, že diaľničný prieťah Považskou Bystricou sa pripravoval 15 rokov. S osobitným zreteľom na skutočnosť, že estakáda povedie ponad súvislú husto obývanú zástavbu. Územné rozhodnutie na stavbu vydalo mesto Považská Bystrica v januári 2005, avšak bez prekládky cesty 1/61, ktorá sa opäť posudzovala v procese EIA a záverečné stanovisko prišlo až v roku 2006. V Považskej Bystrici to v praxi znamná napríklad 21 asanácií objektov vo vlastníctve fyzických a právnických osôb. Preto NDS objednala znalecké posudky na určenie všeobecnej hodnoty stavieb a príslušných pozemkov u znalcov, aby sa dalo s každým dotknutým vlastníkom predmetných nehnuteľností rokovať osobitne a dohodnúť sa na finančnej, prípadne inej náhrade. Zároveň sa zabezpečili náhradné byty pre rodiny v spolupráci s Mestským úradom v Považskej Bystrici. Vychádza sa z obecne platnej filozofie NDS: každá stavba musí byť odovzdaná majetkovo i právne vysporiadaná, so všetkými príslušnými stavebnými povoleniami.
Šibeničný termín na dokončenie diaľnice môže spôsobiť, že vzhľad mostov bude iný, ako sa plánovalo. Zmeny pripúšťa aj NDS, musia ale kopírovať možnosti štátu. NDS zatiaľ nemá k dispozícii žiadny návrh na zmenu. Ak ho dostane, bude sa ním zaoberať. Občianski aktivisti uprednostňovali tunelový variant okolo mesta, ktorý by bol podľa nich ekologicky šetrnejší. Aj minister dopravy Ľubomír Vážny priznáva, že pre Považskú Bystricu existovala lepšia trasa. Žiaľ, úplne iné technické riešenie by predĺžilo výstavbu diaľnice a kolaudácia estakády by sa posunula niekde k roku 2020 ! A to je nereálne -aj pre samotnú Považskú Bystricu, kde už dnes doprava doslova kolabuje. O piatkových a pondeľňajších špičkách vedia motoristi svoje. Vybudovanie diaľnice okolo mesta NDS odmietla, pretože by sa tým stavba predražila. Rozhodujúca zostáva racionálne narábanie so štátnymi prostriedkami, ako aj dodržanie termínov. Výsledkom takéhoto prístupu bude priaznivý konečný účet. Celý úsek diaľnice by mal stáť približne štyri a pol miliardy korún. Hlavný architekt estakády Miroslav Maťaščík vyhlásil, že v dokumentácii pre realizáciu stavby by mohli nastať zmeny. Tie však musia byť zmysluplné, s pozitívnym ekonomickým dopadom, inak ich NDS neodsúhlasí. Projektant-firma Dopravoprojekt nevie o tom, že by sa mal mostný objekt meniť. Ani NDS zatiaľ problém nerieši, lebo zatiaľ nebola predložená žiadna žiadosť na zmenu projektu. Dokumentácia, ktorá išla konzorciom na súťaž, bola v takom prevedení, ako bola odprezentovaná mestu, keď sa vydávalo územné rozhodnutie aj stavebné povolenie. Dopravoprojekt žiadnu zmenu mestskej estakády nevypracovával. Splnomocnenec vlády pre urýchlenie výstavby diaľnic a rychlostných ciest generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. Igor Choma povedal 17. júla t. r. pri kladení základného kameňa pri Považskej Bystrici: “Slovensko potrebuje predovšetkým funkčné diaľnice. Keby aj prišiel návrh na zmenu projektu mestskej estakády, pôjdeme do toho len vtedy, ak neohrozíme termín výstavby a vylepšíme ekonomické parametre výstavby. Dnes tu nie je priestor na architektonické skvosty”. Primátor mesta Považská Bystrica MUDr. Miroslav Adame to má na dennom poriadku: v kritických momentoch prechádza centrom Považskej Bystrice 40 až 50 tisíc vozidiel, preto život v diaľničnom lieviku nie je z hľadiska dlhodobého možný. “Súčasná trasa diaľnice je najlepšie z možného, aby sa v reálne krátkom čase vyriešila dopravná situácia,” priznal M. Adame. Rovnako si ale uvedomuje, že vedenie trasy preložky zaťaží počas výstavby i po jej realizácii celé toto územie exhalátmi, prachom, hlukom a vibráciami. Výstavbu diaľnice okolo Považskej Bystrice dlhodobo komplikovali námietky občanov, ktorí sa obávali negatívneho vplyvu dopravy v centre mesta. Minister dopravy Ľubomír Vážny tiež priznal obavy, ako budú znášať obyvatelia dopravné zásahy, prísun materiálu, výstavba rozhodujúcich pilierov a podobne. Ján Panák z občianskeho združenia Diaľnica a príroda varuje: “Budeme tam mať veľkú hlučnosť a prašnosť.”
Našťastie, NDS dokáže všetky negativistické nálady odborne tlmiť: súčasťou stavby bude totiž aj štvormetrová protihluková bariéra, stovkám domácností vymenia okná. Samozrejme, nikde vo svete ešte podobnú estakádu nestavali “v inkubátore.” To, jednoducho, nejde. Vždy si ľudia musia niečo pretrpieť. Ale z dlhodobého hľadiska to stojí zato. Diaľničná spoločnosť je presvedčená, že Považská Bystrica to potvrdí v plnom rozsahu.
NDS