Diaľnicu na Einsteinovej sprejazdnia už na jeseň

Diaľnicu na Einsteinovej sprejazdnia už na jeseň

(05.08.2005; Sme; príloha Bratislava, s. I, II; Kopřivová Alena)

PETRŽALKA ‑ Štvorkilometrový diaľničný úsek Dl medzi Viedenskou cestou a Prístavným mostom sprejazdnia s vyše polročným predstihom. Prvé vozidlá po ňom prejdú pravdepodobne už túto jeseň. Pôvodne mala byť diaľnica budovaná v strede Einsteinovej ulice dokončená až na budúci rok v júni.

“Einsteinova je v súčasnosti najzaťaženejším dopravným úsekom na Slovensku. Za 24 hodín po nej obojsmerne prejde 70‑ až 90‑tisíc vozidiel. Túto situáciu sa snažíme zlepšiť skrátením termínu výstavby,” zdôvodnil Vojtech Šmátrala, projektový manažér stavby zo spoločnosti Doprastav, ktorá je dodávateľom diaľnice.

Ako ďalej uviedol, už vlani sa ukazovalo, že 560 metrov dlhý mostný objekt napájajúci sa na Prístavný most bude hotový v novembri 2005. “V októbri na ňom plánujeme zaťažovacie skúšky a v novembri chceme odovzdať všetky objekty,” doplnil Šmátrala.

V súčasnosti na tomto diaľničnom úseku, ktorý vedie nad nájazdovými vetvami mosta Apollo, dokončujú stavbári mostné závery, položili vrchnú asfaltovú vrstvu vozovky a majú ešte osadiť zvodidlá, zábradlia, nastriekať celú konštrukciu mostného objektu, namontovať verejné osvetlenie a dopravné značenie.

“Toto všetko musíme urobiť do konca augusta, aby sa 5. septembra mohla bezpečne spustiť premávka na moste Apollo a jeho zjazdoch na petržalskej strane, ktoré vedú pod našimi objektmi,” vysvetlil Šmátrala.

O ostatných prácach na diaľnici z Prístavného mosta až po Viedenskú cestu informoval Marcel Jánošík, hovorca investorskej Národnej diaľničnej spoločnosti. “Celý úsek sa práve asfaltuje, budujú sa protihlukové steny, aby rušnou premávkou netrpeli obyvatelia najbližších panelových domov. Súčasne sa rekonštruuje hlavný kanalizačný zberač pod komunikáciou,” doplnil.

Pod hlavnou trasou sa buduje kábelovod a tiež čerpacie studne na zníženie hladiny podzemných vôd.

Petržalský úsek diaľnice je začiatkom ťahu Dl, ktorý pokračuje obchvatom Bratislavy a Trnavy na Trenčín, Žilinu, Prešov, Košice až po hranicu s Ukrajinou. Je dôležitý nielen pre vnútroštátnu dopravu, ale aj z hľadiska medzištátneho. Vedie na trase európskeho cestného ťahu E75 Gdansk ‑Lodž ‑ Žilina ‑ Bratislava ‑ Budapešť ‑ Atény.

Pre Bratislavu však hlavný význam vybudovania diaľničného úseku uprostred Einsteinovej spočíva v tom, že z centra mesta stiahne tranzitnú dopravu od západu na východ a sever. Zníži sa dopravné zaťaženie Brnianskej, Pražskej, Šancovej ulice, Nábrežia arm. gen. L. Svobodu, ako aj samotnej Einsteinovej ulice, ktorá má charakter mestskej komunikácie. Popri individuálnej a mestskej hromadnej doprave však po nej v súčasnosti premávajú aj početné kamióny.

“Po sprejazdnení tejto diaľnice na prelome novembra ‑decembra tohto roka by sme mali na budúci rok dokončiť ešte úpravy na súbežnej Einsteinovej ulici a protiľahlých komunikáciách,” dodáva k posledným plánom Šmátrala z Doprastavu.

‑‑‑‑‑

Údaje o stavbe

  • dĺžka diaľničného úseku: 3,867 km

  • plánovaná lehota výstavby: marec 2003 ‑ jún 2006

  • stavebné náklady (bez DPH): 53 519 934 eur

  • financovanie: ISPA 51 %, pôžička EIB 49 %, štát hradí DPH