Diaľnicu do Žiliny môže brzdiť výkup pozemkov

tvojepeniaze.pravda.sk/sk_psprav … nomika_p01

Ľudia, ktorí predajú pôdu na výstavbu diaľnice na vyše 42-kilometrovom úseku medzi Považskou Bystricou a Žilinou, dostanú viac peňazí, ako čakali v minulosti. Od nového roka totiž platí, že cena pozemkov, aj ak ide o štátom budované diaľnice, musí byť trhová. Štvorcový meter pôdy uprostred poľa má po novom minimálnu cenu 50 korún. V minulosti to bolo 20 korún.

,Nová vyhláška na oceňovanie pozemkov spôsobila, že už sa neurčuje úradná cena. Tá v minulosti zohľadňovala najmä veľkosť sídla, teda mesta. Preto boli pozemky uprostred poľa za cenu 20 Sk a pozemky vo veľkých mestách, ako je Bratislava, asi 1¤500 Sk za m2," dodala Alena Gombárová, šéfka odboru Slovenskej správy ciest, ktorý sa zaoberá vyvlastňovaním pozemkov pod diaľnicami.

Podľa nej paradoxne nové oceňovanie pomohlo najmä tým, ktorí majú pozemky - polia alebo lúky v menších obciach. ,V stredne veľkých mestách môže byť nová cena vyššia len čiastočne alebo dokonca rovnaká."

,Tých súvislostí, ktoré dnes zohľadňujú cenu, je oveľa viac ako v minulosti," dodala Gombárová. Na diaľničnom úseku pod Tatrami sa napríklad priemerná cena za predaj pozemkov pohybovala okolo 300 Sk za m2.

,Podľa pôvodných odhadov pozemky tvoria tak 2 až 3 percentá z cien stavby diaľnice, čo je tak 500 až 700 miliónov korún," vysvetlil František Brtáň zo Slovenskej správy ciest. Táto suma narastie možno aj na dvojnásobok po tom, čo sa začalo nanovo oceňovať.

Slovenská správa ciest navyše musí o cene vyjednávať aj na úsekoch, kde už v minulosti bolo vydané stavebné povolenie. Vyrovnanie pozemkov je aj najväčší otáznik, ktorý rozhoduje o dokončení diaľnice Bratislava - Žilina. Ak nie sú problémy, trvá konanie zhruba pol roka. Ak sa štát a vlastník nevedia dohodnúť, čas sa môže natiahnuť aj na niekoľko rokov.

,Naďalej existuje inštitút vyvlastňovania, ten však minimálne o ďalší polrok predlžuje riešenie, zdôraznil Marián Hudec z firmy Inkat, ktorá zabezpečuje pre správu ciest kontakty s vlastníkmi pôdy.

Minister dopravy však prisľúbil, že diaľnica bude na konci roka 2006 plne funkčná. ,To znamená, že do konca tohto roka musia byť pozemky pod diaľnicou vyrovnané," dodal František Brtáň zo Slovenskej správy ciest.

Počet ľudí, ktorí sa pokúšajú vyjednávať o cene, je závislý od mnohých faktorov. Odborníci uvádzajú, že je to tak 10 až 40 percent oslovených vlastníkov. ,Ak majiteľ vie, že to bude naďalej poľnohospodárska pôda, ktorej cena je nízka, často súhlasí. Ak však ide o pozemok napríklad v meste, s ktorým má majiteľ jasné zámery a má potenciál zdržovať, dochádza k sporom o cene," vysvetlil Hudec.

Copyright © 2003

Jana Morháčová, PRAVDA, 17.4.2004