Diaľnice v budúcom roku naberú na obrátkach

hnonline.sk/3-22255405-v%FDstavb … _detail-3a

Daniela Zverková, 30. 12. 2004

V budúcom roku sa bude výstavba diaľnic a rýchlostných komunikácií financovať z troch zdrojov. Okrem štátneho rozpočtu a eurofondov sa použijú aj vlastné prostriedky Národnej diaľničnej spoločnosti. Celkovo sa má preinvestovať vyše 18 miliárd korún, čo je oproti tomuto roku nárast o viac ako 80 percent. .

Severný a južný ťah
Podľa dohovoru ministra dopravy Pavla Prokopoviča a podpredsedu vlády Pála Csákyho sa v budúcom roku dodrží percentuálny pomer 60 ku 40 pri budovaní severného a južného ťahu. Urýchlia sa práce na rýchlostných komunikáciách, najmä na R2 zo Zvolena do Košíc. Pozornosť na tomto ťahu, ktorý je súčasťou medzinárodnej cesty E 571, sa sústredí na tri stavby. Ide o obchvaty Tornale, Figy a Oždian, ktoré sa budú financovať zo štrukturálnych fondov. Na rozdiel od pripravovaných úsekov na diaľnici D1, ktoré sa budú financovať z Kohézneho fondu.
Keď to pôjde hladko…
Národná diaľničná spoločnosť, ktorá má vzniknúť od 1. januára 2005, si ročne požičia štyri miliardy korún od Európskej investičnej banky. Vzniku spoločnosti musí predchádzať schválenie zriaďovacej listiny, stanov i štatutárnych orgánov vládou, ako aj zápis do obchodného registra. “Keď všetko pôjde hladko, dá sa uvažovať o februárovom termíne,” hovorí šéf sekcie cestnej infraštruktúry ministerstva dopravy Peter Barek. Dodáva, že aj to bude krkolomný termín, pretože len identifikácia majetku súčasnej Slovenskej správy ciest a jeho trhové ocenenie si žiadajú svoje. Ide o budovy, strediská údržby i pozemky, najmä pod súbežnými cestami 1. triedy, ktoré spoločnosti tiež pripadnú a musia sa majetkovoprávne vyrovnať.
Problémové úseky
“Finančné krytie plánovanej výstavby v budúcom roku by mohlo byť v poriadku, úver od EIB je reálny. Horšie to bude s dodržaním termínov začatia a dokončievania jednotlivých úsekov,” konštatuje nezávislý poslanec parlamentu Ján Mikolaj. Najväčší problém vidí v Považskej Bystrici, kde vzhľadom na protesty občanov proti plánovanej trase došlo k posunutiu termínov prípravy výstavby. Ide o kľúčovú stavbu diaľnice do Žiliny na podporu významnej investície Hyundai/Kia. Podľa predstaviteľov Slovenskej správy ciest sa termín dokončenia v roku 2006 dá stihnúť, keď sa úsek postaví len v polovičnom profile. “Je to náročný most, ktorý stojí na jednom pilieri a polovičný profil z technologického hľadiska neprichádza do úvahy,” oponuje Mikolaj. Výstavba mosta si vyžiada minimálne 36 mesiacov. Plány na začatie a dokončenie vzhľadom na celkovú výšku investícií sa tak budú musieť aktuálne meniť. Napríklad presunutím začiatku výstavby D1 Mengusovce - Janovce, kde sa vyskytli problémy s majetkovoprávnym vyrovnaním. V obci Veľká je totiž pre aktualizáciu údajov uzatvorený kataster nehnuteľností a podanie vkladov je zastavené. Obdobné problémy sú na D1 Svinia - Prešov západ, kde v súčasnosti prebieha vyvlastňovacie konanie v obciach Svinia a Župčany a kvôli židovskému cintorínu hrozí zmena trasy.

Diaľnice a rýchlostné cesty v budúcom roku

  • Do používania sa má odovzdať približne 11 kilometrov diaľnic a tri kilometre štvorpruhových rýchlostných komunikácií.
  • Dvojpruhové rýchlostné cesty ani privádzače nepribudnú.
  • Začne sa stavať takmer 17 kilometrov diaľnic, deväť kilometrov privádzačov a päť kilometrov dvojpruhových rýchlostných ciest.
  • Práce budú pokračovať na rozostavaných úsekoch, čo je takmer 90 kilometrov.