Diaľnice máme najdrahšie aj pre vyvolané investície

Ministerstvo dopravy chce, aby stavby schvaľovali kraje namiesto miest a obcí, obáva sa však politickej podpory.

Diaľnice máme najdrahšie aj pre vyvolané investície

Slovensko patrí spolu s Maďarskom a so Slovinskom medzi členské štáty Európskej únie s najvyššími nákladmi na výstavbu diaľnic. Kilometer tu v priemere vychádza na 500 miliónov korún. Jedným z hlavných dôvodov predražovania stavieb sú tzv. vyvolané investície, ktoré z roka na rok rastú. Od budúceho roka to chce zmeniť ministerstvo dopravy.

Slovensko patrí spolu s Maďarskom a so Slovinskom medzi členské štáty Európskej únie s najvyššími nákladmi na výstavbu diaľnic. Kilometer tu v priemere vychádza na 500 miliónov korún. Vyplýva to zo štúdie TEN - Invest, ktorú pre potreby Európskej komisie vypracovala firma Planco Consulting. Jedným z hlavných dôvodov predražovania stavieb sú tzv. vyvolané investície, ktoré z roka na rok rastú. Od budúceho roka to chce zmeniť ministerstvo dopravy.
“Stavebník má v tomto smere obmedzenú kompetenciu, keďže o námietkach účastníkov konania rozhoduje stavebný úrad,” konštatuje generálny riaditeľ sekcie dopravnej infraštruktúry na ministerstve dopravy Peter Barek. Očakáva, že novovzniknutá akciová Národná diaľničná spoločnosť bude účinnejšie čeliť nárastu vyvolaných investícií ako pôvodná, rozpočtová organizácia Slovenská správa ciest.
“V dokumentácii pripravovaných stavieb treba preveriť opodstatnenosť rozsahu navrhovaných vyvolaných investícií a vylúčiť zo stavieb objekty, ktoré nespĺňajú príslušné kritériá. Aj tie privádzače, ktoré presahujú dĺžku diaľničných prípojok,” uvádza sa v Analýze nákladovosti výstavby diaľnic v SR, s ktorou včera súhlasila Porada ekonomických ministrov.
Podľa riaditeľa organizačnej zložky Skanska Slovensko Michala Reitera sú spoločnou chorobou všetkých štátnych stavieb nových členských krajín práve vyvolané investície. “Účastníci stavebného konania majú strašne veľké oči a chcú pod rúškom výstavby diaľnic získať pre seba maximum. Na rozdiel napríklad od Francúzska, kde sa do ceny diaľnice nezaratúvajú ani privádzače a obce si ich financujú z vlastných zdrojov,” konkretizuje Reiter.
“Najlepším riešením je úprava stavebného zákona tak, aby sa príslušným stavebným úradom stal kraj namiesto mesta či obce. Vyšší územný celok má predsa širší pohľad a viac spoločenského záujmu, dokonca vo vyspelých štátoch aj vlastný krajinský parlament,” prízvukuje Barek. No dodáva, že na Slovensku si podobné riešenie vyžaduje predovšetkým politickú dohodu.
Najčastejšie vyvolané investície sú preložky inžinierskych sietí a dobudovanie priľahlých mestských komunikácií. Napríklad na stavbe Sverepec - Vrtižer si dobudovanie mestských komunikácií vyžiada z celkovo 8 miliárd 130 miliónov korún. No najväčšie vyvolané investície sú na bratislavskej stavbe Viedenská - Prístavný most. Tam z celkových 3,1 miliardy korún predstavujú vyvolané investície vyše miliardy. Patria medzi ne aj plastové okná ako protihlukové opatrenie pre domy v bratislavskej štvrti Petržalka.

Prehľadné tabuľky (Ceny diaľnic v iných štátoch a Prehľad vyvolaných investícií stavieb diaľnice D1) ako aj celý text nájdete na uvedenej linke:

www.hnonline.sk/1-10023630-22395305-k00000_detail-2b

HN ONLINE, Daniela Zverková, 8. 3. 2005